Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
30. september 2021 - 20:08 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Fandens Fødelsesdage...

Udtrykket 'Fandens Fødelsesdage' dækker som bekedt over de dage på året, hvor man skal betaler terminer - altså den 31. marts, 30. juni, 30. september og 31. december.
(Gid man havde 4 fødelsesdage om året selv :-)

Jeg skal sælge et hus om et års tid, og skal i den forbindelse vide, hvor mange gange 'Fandens Fødelsesdage' optræder mellem to datoer (ja, tre datoer - fra nu til huset bliver sat til salg, og fra nu til jeg forventer huset bliver solgt).

Anyway...

Kan man få Excel til at beregne, hvor mange gange 'Fandens Fødelsesdag' optræder mellem to givne datoer?
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. september 2021 - 20:33 #1
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig men dit spørgsmål, men har en lille rettelse ang. Fandens Fødselsdag:

https://da.wikipedia.org/wiki/Fandens_f%C3%B8dselsdag

PS. Håber ikke, at du tilfører den gruppe af person der har fødselsdag 29. februar, for så har du kun fødselsdag hvert fjerde år😋😉😉
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
30. september 2021 - 20:36 #2
Dit link skriver netop, at 'Fandens Fødselsdage' er på årets terminsdage - at der så tidligere, da udtrykket opstod - kun var to dage ændrer ikke ved betegnelsen.

Vi bruger stadig udtrykket i vore dage om årets terminsbetalinger.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. september 2021 - 21:01 #3
Fuldstændig rigtigt👍
Avatar billede ebea Ekspert
30. september 2021 - 22:01 #4
En mulighed, kunne være at beregne måneder mellem de 2 datoer, og dividere antallet med 3 (interval mellem "fødselsdagene"). Og formater cellen med beregning som tal.

=DATO.FORSKEL(A1;B1;"M")/3
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
01. oktober 2021 - 08:57 #5
Godt kreativt forslag *Thumbs up*
Men, jeg leder efter en løsning, med datoer, som beskrevet.
Avatar billede ebea Ekspert
01. oktober 2021 - 09:17 #6
#5 - Er ikke lige med, hvilke datoer du mangler!
A1 er dato (huset blir' sat til salg), og B1 er dato (forventer huset blir' solgt) "M" er månederne i den periode, og divisionen 3 er kvartals perioder.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. oktober 2021 - 09:37 #7
Måske det her kan bruges.
Løsningen kræver, at du har adgang til SEQUENCE-funktionen - ellers skal der noget INDIRECT til.

https://www.dropbox.com/scl/fi/q7syjay802r24p0wy9byp/FandensF-dselsdage.xlsx?dl=0&rlkey=fs9l7ixid9b11qe4x7w4exoc6
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
01. oktober 2021 - 09:54 #8
#6: Ja og nej - til den umiddelbare situation er løsningen måske go' nok, men når jeg alligevel er i gang, så ønsker jeg en løsning, der kan bruges ved andre/fremtidige projekter - altså en løsning, der er fuldstændig fleksibel.

#7: Interessant - og, godt arbejde - men, virker lidt for omstændigt og kræver som sagt SEQUENCE() funktionen - samt en masse opstilling - som ved overstående er løsningen ikke fleksibel nok.
Avatar billede anedi Ekspert
01. oktober 2021 - 10:35 #9
Inspireret af ovenstående:
Startdato i A1
Slutdato i A2

Du må næsten have lidt hjælp til at definere hvilke datoer det handler om, så jeg er altså også ude i en hjælpekolonne med ala xl-Enthusiasts foreslåede i kolonne I, der simpelthen lister alle mulige datoer der skal tælles.

Herefter blot en sammentælling:
Tæl.hviser(I:I;">="&A1;I:I;"<="&A2)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
01. oktober 2021 - 11:02 #10
Så lykkedes det :-)

Efter et par timers nørderi, og lidt formel gymnastik, fandt jeg frem til en 'enkel' formel, med ikke mindre end 32 HVIS() funktioner indbygget...

...med nu virker den med ALLE dato sæt - selv, hvis man i cellerne for start og slut dato skriver samme dato :-)

Tak for indsatsen gutter...
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. oktober 2021 - 12:58 #11
Jeg er klar over, at du selv har løst opgaven, men hvis det skulle interessere nogen, så kan det også løses uden SEQUENCE-funktionen og uden hjælpeceller som vist i Sheet2 i den fil der linkes til herunder..
Formlen er noget af et uhyre, men om den er værre end en HVIS-funktion med 32 indbyggede funktioner ved jeg ikke.

Og så lider formlen selvfølgelig af den svaghed, at den returnerer blank, hvis start- og slutdato er den samme.-:)

https://www.dropbox.com/scl/fi/9vgsf9e43479g9z8xk8r6/FandensF-dselsdage_3.xlsx?dl=0&rlkey=g5fq7h8gs1eh8g3vvyxu9ucte
Avatar billede ebea Ekspert
01. oktober 2021 - 14:45 #12
#10 - Er det ikke muligt, at se den forkromede løsning du fandt frem til ?
Avatar billede Peter Guru
01. oktober 2021 - 16:23 #13
Tænk at blive fire år ældre hvert år…