Avatar billede Jacob00 Mester
07. oktober 2021 - 10:28 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

HVIS(OG formel med LOPSLAG

Hej

Jeg har en pris som jeg skal have indsat fra en tabel i et ark, men der er nogle kriterier som skal opfyldes først.
(P2) Varenr. = (P2) Varenr.
(A14) Prisgruppe = (A14) Prisgruppe

Jeg forstillede mig at bruge HVIS(OG med LOPSLAG men det fungere ikke for mig.
=HVIS(OG(P2=LOPSLAG(P2;Tabel;1;FALSK);A14=LOPSLAG(A14;Tabel;4;FALSK));LOPSLAG(A14;Tabel;5;FALSK))

I fejlen står der at værdierne ikke er tilgængelige.
Hvis det betyder noget, så er tabellen data som er hentet fra ODataFeed

Er der noget jeg overser i formlen eller kan det gøres på en anden og lettere måde?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. oktober 2021 - 11:03 #1
Denne her fungerer fint for mig:

=IF(AND(P2=VLOOKUP(P2;Table1;1;FALSE);A14=VLOOKUP(A14;Table1;2;FALSE));VLOOKUP(A14;Table1;3;FALSE))

Mangler du ikke i din formel at tilføje et tabelnummer?
Avatar billede Jacob00 Mester
07. oktober 2021 - 11:57 #2
Jeg får også fejl på den. Jeg har navngivet tabellen så den hedder noget helt tredje. det flydte bare lidt for meget.

Jeg mistænker lidt at det måske er fordi mine data er i et forkert format og jeg derfor ikke kan få hentet de data jeg skal bruge.
Kender du evt. et trick til hvordan man undersøger om data er korrekte så man kan lave LOPSLAG på dem?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. oktober 2021 - 12:45 #3
Upload en fil (gerne annonymiseret) til Dropbox og giv et link til filen herinde.
Avatar billede Jacob00 Mester
08. oktober 2021 - 10:10 #4
https://www.dropbox.com/scl/fi/5faxf4w45kk6qb0pm5lb9/Kundeordre-seddel-V1-KOPI.xlsx?dl=0&rlkey=qcdda0soyevr1oqusei53f350

Her er linket. Ved ikke hvordan man gør det anonymiseret. Håber det går

Problemet er at jeg i arket priser har flere prislister liggende, som jeg skal kunne linke til. Men det skal jo kun være prisen som den specifikke kunde så de ikke får en forkert pris. Giver det mening?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. oktober 2021 - 07:56 #5
Det synes jeg ikke rigtigt, altså at det giver mening.

Hvor skal formlen være.
Hvor er den værdi der skal ledes efter.
Hvor er de data der skal søges i?

Giv et konkret eksempel på et ønsket resultat (og hvis de forskellige prislister ligger i andre filer så úpload dem også).
Avatar billede anedi Ekspert
11. oktober 2021 - 10:11 #6
Hej.

I dit eksempel får du sikkert ingen værdi frem, fordi der ikke er et match mellem din Prisliste og Varenummeret i arket "Priser".

Du kan prøve med denne matrixformel i din "Ordreseddel"-fane, celle I13:
=HVIS.FEJL(INDEKS(Priser!D:D;SAMMENLIGN($A13&$P$2;Priser!A:A&Priser!B:B;0);1);"Ingen pris")
Evaluer formlen ved at holde CTRL og SHIFT nede inden du trykker ENTER.

Vh
Anedi
Avatar billede Jacob00 Mester
12. oktober 2021 - 08:34 #7
Jeg prøver at omformulere det.

Formlen skal indsættes i I16.
Værdien den skal søge efter er i Varenummer A16 i første celle.
Dataene som skal søges efter ligger i arket "Priser".

Det jeg gerne vil have formlen til er at indsætte en pris fra arket "Priser".
Problemet her er at der er 38.000 varenumre i arket priser. Men alle varenumrene går igen flere gange for der er forskellige priser på dem.
FX. går varenr. 111234 igen flere gange.
Varenr. 111234 / Prisliste ABA / Pris: 37,77
Varenr. 111234 / Prisliste CBS / Pris: 30,45
Varenr. 111234 / Prisliste Forhandl. / Pris: 40,25
OSV.

Og sådan fortsætter det med ca 10 forskellige priser pr. varenummer.

Jeg har derfor brug for en formel som kan tage værdien fra varenummeret i "Ordreseddel" (A16) og sammenligne med varenummeret i arket "Priser"
Samtidig skal jeg have formlen til at sammenligne prislisterne.
Så P4 i "Ordreseddel" skal sammenlignes med "Pricelist" i Arket "Priser"

Formålet med formlen er at den skal spytte den korrekte pris ud til en bestemt kunde, Så jeg ikke får givet forkerte priser til kunderne.

Giver det mening?
Avatar billede Jacob00 Mester
12. oktober 2021 - 08:35 #8
Hej Anedi.

Din formel giver mig værdien "ingen pris"
Jeg ved ikke hvordan jeg lige skal få den til at give det rigtige resultat??

Mvh. Jacob
Avatar billede anedi Ekspert
12. oktober 2021 - 12:11 #10
Hej Jacob

Grunden til den skriver "Ingen pris" er netop fordi der på dit prisark ikke er den kombination du efterspørger. ALtså en pris for varenummer 111234 og en Pricelist-værdi, der hedder "Forh". Derfor vil den ikke kunne finde en værdi.

Prøv at gøre som xl-Enthusiast foreslår ovenfor, hvor der er indsat et par ekstra priser i Prisarket, så der nu er et match mellem varenummeret og prislisten. Så skulle der gerne komme værdier frem.

Vh
Anedi
Avatar billede Jacob00 Mester
12. oktober 2021 - 13:41 #11
XL-Ethusiast. Den formel du har lagt i dropboxen virker ;-) Tusinde tak for hjælpen med det. Lige et yderligere spørgsmål dog...

Er der en måde man kan lave den så hvis der ikke er nogen værdi i cellerne under varenr. så angiver den ikke nogen pris?
Jeg har en del rækker som er uden varenr. nemlig, så når jeg har sat formlen ind sætter den allerede priser ud, selvom der ikke er noget varenr at sammenligne med.

Den sammenligner jo så tomme celler, hvilket jeg ikke er interesseret i.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. oktober 2021 - 16:24 #12
=IF(A16;INDEX(Priser[Price];MATCH(Ordreseddel!$A16&Ordreseddel!$P$2;INDEX(Priser[Item]&Priser[PriceListDebtor];);0));)

Sæt en IF/HVIS omkring hele formlen og så et semicolon før sidste slutparentes.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. oktober 2021 - 16:25 #13
Husk A16 før INDEX funktionen.
Avatar billede Jacob00 Mester
14. oktober 2021 - 13:57 #14
xl-Enthusiast

Lige præcis sådan.
Det virker for mig lige som jeg havde tænkt. Tak skal du have.