Avatar billede KETH Novice
27. oktober 2021 - 13:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

VBA/Makro - Indsæt formel ved bestemte værdier

Hej

Jeg står overfor, for mig, lidt af en headscratcher...

Jeg har et regneark der følger mønsteret nedenfor. kolonne A indeholder tekstværdier, kolonne B er talværdier og kolonne C er tom.

Kolonne A    Kolonne B    Kolonne C
Medarbejder
Data1    1
Data2    1
Data3    0
Data4    5
Medarbejder
Data5    1
Data6    1
Medarbejder
Data7    1
Data8    1
Data9    2

Det har jeg brug for er en makro der kan indsætte en formel i kolonne C hver gang den støder på værdien "Medarbejder". Formelen er en SUM funktion, men den skal dynamisk således den laver summen indtil næste gang den støder på "medarbejder" værdien.

Regnearket kan indeholde 40-50.000 rækker i alt og der kan være alt mellem 2 og 1000 rækker mellem hver gang "medarbejder" dukker op.

Er det muligt at kode en makro der kan klarer dette?

Mvh
Kenneth
Avatar billede Juul Forsker
27. oktober 2021 - 13:56 #1
Er det nødvendigt at lave en makro på det? Du vil ende med at loope arket igennem, hvilket typisk tager en del tid, i forhold til en simpel hvis funktion i C
Avatar billede KETH Novice
27. oktober 2021 - 14:22 #2
En makro vil være at foretrække. Det skal bruges som en del af en drifts løsning der i forvejen importerer og eksporterer data via makroer.

Desuden har jeg slet ikke fantasi til at forstille mig hvordan en hvis funktion kan opstilles således den kan klarer opgaven. Hvis du har et bud vil jeg meget gerne se den.
Avatar billede kim1a Ekspert
27. oktober 2021 - 14:47 #3
En storm p løsning:
Brug kolonne D:
D1 skriver du 1
D2 = if(A1="Medarbejder";D1+1;D1)
Den trækker du ned.
Nu kan du lave en sumhvis formel:
=if(A1="Medarbejder";sumifs(B:B;D;D;D1);0)
Avatar billede KETH Novice
28. oktober 2021 - 10:08 #4
Mange tak.
Med en lille justering til sumifs'en fungerede det perfekt.