Avatar billede Nervatos Seniormester
27. november 2021 - 23:40 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Kan denne formel skrives kortere eller smartere

Hej med Jer

Jeg har forsøgt, at ændre i mit system, men jeg har forvildet mig ud i en lang formel. Men jeg er ikke helt sikker på, om det nu også er den rigtige løsning.

=HVIS(OG(HVIS(ER.TAL(E3);E3;HVIS(ER.TAL(I13);I13));HVIS(ER.TAL(H2);H2;HVIS(ER.TAL(I11);I11)));AFRUND(HVIS(ER.TAL(H2);H2;HVIS(ER.TAL(I11);I11))/HVIS(ER.TAL(E3);E3;HVIS(ER.TAL(I13);I13));4);"")

Det denne formel skal, er tjekke om den kan beregne to værdier. Men de to værdier kan være i 2 x 2 forskellige formler.
E3 og I13 hænger sammen, H2 og I11 hænger sammen i dette tilfælde. Så der skal enten være værdi i E3 og I11 for at kunne dividere med hinanden, det samme med E3 og H2 osv.

Ved ikke om det giver mening, men dette fungere nu - tænker det nok kan gøres smartere. Den skal indskrives i en gammel formel for udregningen.

God aften.
Avatar billede Docthomassen Juniormester
28. november 2021 - 09:25 #1
Du bliver vist nødt til at gøre det lettere at forstå, f.eks. med nogle eksempler på din udregning med rigtige værdier.
Kan du bruge =HVIS.FEJL(E3/I13;0)+HVIS.FEJL(H2/I11;0)
Denne formel returnerer summen af de to divisionstykker. Hvis nævneren er 0 (så division er umulig) da bliver det enkelte led i additionstykket lig nul.
Avatar billede jens48 Ekspert
28. november 2021 - 10:13 #2
Prøv med:

=HVIS.FEJL(AFRUND(HVIS(H2;H2;I11)/HVIS(E3;E3;I13);4);"")
Avatar billede Nervatos Seniormester
28. november 2021 - 16:52 #3
#2, tak for forslaget, det virker jo fint. Men jeg bliver nød til at tjekke om der er værdier, for har flere måder at regne tingene på. Det er derfor jeg har lavet en OG funktion. Men kan ikke gennemskue, om der er en lettere måde at tjekke om de forskellige har tal.

For hvis ingen af de fire celler har værdier, så kan det være den kan udregne værdien et andet sted fra. Så jeg har flere HVIS funktioner, som kører derud af.