Avatar billede ubpedersen Novice
01. december 2021 - 15:07 Der er 5 kommentarer

Komma til punktum i koordinater

Hej. Jeg har et ark med måleværdier (hvor decimalseperator skal være kommaer) og så har jeg koordinater der skal være med punktum og se sådan her ud: 715087.348; 6179166.579. I excel står de med kommaer (715087,348    6179166,579). Hvordan ændre man komma til punktum?
ps. jeg har forsøgt med simpel søg&erstat men så bliver der sat tusindtalsseperaterer ind og så kommer det til at se sådan her ud: 6.179.166.579 og det duer ikke.

Håber nogle kan hjælpe
Avatar billede ebea Ekspert
01. december 2021 - 15:14 #1
Prøv at ændre dit område med data, til at være formateret som tekst. Så vil du kunne Søg og Erstat uden problemer.
Avatar billede ubpedersen Novice
02. december 2021 - 09:36 #2
Tak for svaret
Ved at ændre formatere til tekst kan jeg ganske rigtigt ændre kommaerne til punktummer. Desværre bliver der også indsat tusindtals separatorer. Det duer desværre ikke når der er tale om geografiske koordinater. X-koordinaten 6179166.579, som er i Danmark bliver til 6.179.166.579 som er tæt på ækvator når der kommer et punktum lige efter det første ciffer som her: 6.179.166.579. Det er altså strengt nødvendigt at punktummet først kommer efter 7. ciffer.
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2021 - 10:18 #3
#2 - Årsagen til det, er at du laver formateringen (Tekst), efter at du har indsat dine data. Hvis du inden du indsætter dine data, formaterer dit område hvor du skal have data, som Tekst, så bliver dine data uden ekstra punktummer.
Når du indsætter tal i celler, uden formatering, vil Excel opfatte dem som tal, og indsætte punktummer efter tusind (afhængig af tal mængden).
Avatar billede ubpedersen Novice
02. december 2021 - 10:41 #4
Tak for svaret
Jeg har forsøgt med at åbne en ny fil -> formatere kolonne U og V til tekst (hk->Formater celler->tekst), hvori koordinaterne er placeret og derefter copy-paste data fra min oprindelige fil. Det resulterer i det samme: at der bliver indsat tusindtals-seperatorer.
Mærkværdigt nok er der enkelte celler hvor data bliver korrekte??? -jeg prøvede at bruge formateringspenslen fra disse celler, men det hjalp desværre ikke noget.
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2021 - 11:04 #5
#4 - Umiddelbart ud fra hvad du skriver, så er det lidt "mystisk". Jeg bruger selv filer, hvor jeg har store mængder koordinats data, hvor jeg har haft samme problematik, men der indsætter jeg data som værdier.

Når du kopierer, indsætter du så data som du kopierede dem, eller indsætter du ved hjælp af højreklik på cellen, og så indsæt som værdier?
Jeg har en fornemmelse af, at du blot indsætter dem som Ctrl-V (format fra kilden, overføres).