Avatar billede Nervatos Seniormester
09. december 2021 - 20:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Formel som virker hvis man bytter rundt

Hej med Jer

Jeg har en mærkelig udfordring, eller også er det bare mig der ikke kan tilgå formlen korrekt.

=HVISER(
OG(HVISER(ER.TAL(B9);B9;ER.TAL(H28);H28);HVISER(ER.TAL(D9);D9;ER.TAL(H24);H24));"1";
OG(HVISER(ER.TAL(F9);F9;ER.TAL(H20);H20);HVISER(ER.TAL(F10);F10;ER.TAL(H18);H18));"2")

Jeg har tal i B9, H18, H20 og H28. Jeg har brug for, at den formel som der står "1" ved er den første. Men lige nu, viser den blot I/T. Bytter jeg om på formel "2", så kommer der rigtige resultat frem.

Har jeg gjort noget galt, siden den ikke går videre til "2"?
God aften.
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. december 2021 - 21:24 #1
Jeg er ikke den store Excel haj, men har forsøgt at stille det lidt "anderledes" op, så jeg bedre selv kunne læse din formel:

=HVISER(
    OG(
        HVISER(
            ER.TAL(B9);B9;
            ER.TAL(H28);H28
        );
        HVISER(
            ER.TAL(D9);D9;
            ER.TAL(H24);H24
        )
    );
    "1";
    OG(
        HVISER(
            ER.TAL(F9);F9;
            ER.TAL(H20);H20
        );
        HVISER(
            ER.TAL(F10);F10;
            ER.TAL(H18);H18
        )
    );
    "2"
)

Hvis jeg forstår det korrekt, så OG(...) vil melde sand eller falsk, alt efter svaret fra dine HVISER. Men HVISER vil jo melde nogle tal retur og ikke SAND/FALSK.
Så måske du kan forklare hvad du ønsker at teste med denne formel?
Vil du have den skal skrive 1 eller 2 alt efter et eller andet?
Hvis ja, hvad er kriterierne for 1 og hvad er kriterierne for 2?
Hvis det er om B9 og H28 er tal, kunne du vel nøjes med:

=HVISER(OG(ER.TAL(B9);ER.TAL(H28));"1")
Og så udbygge den selvfølgelig.
Avatar billede Nervatos Seniormester
10. december 2021 - 11:43 #2
#1> Det er fordi der både kan være tal i de forskellige celler, det er ikke altid sikkert at tallene er begge steder.
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. december 2021 - 20:54 #3
Men du har ikke forklaret med ord hvad du ønsker din formel skal gøre?
Pt forstår jeg ikke hvad du forsøger at opnå og kan derfor ikke hjælpe dig yderligere.
Men en forklaring kan måske hjælpe på det.
Avatar billede Nervatos Seniormester
17. december 2021 - 07:48 #4
Lukker og opretter en ny tråd med VBA løsning i stedet.