Avatar billede larskrimi Novice
03. januar 2022 - 16:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Erstatning for TDC's wifi router

Jeg har en TDC Homebox (SAGEMCOM), som jeg af forskellige årsager gerne vil opgradere. Kan I give et godt på på en fornuftig wifi router?
Jeg prioriterer følgende parametre:
-God/stabil dækning (men ikke Mesh)
-Fremtidssikret (dvs. wifi6)
-Parental control (primært gode mulighed for at styre hvilke enheder der må gå på nettet hvornår), gerne via app til mobil

Omvendt er "Gaming-features" ikke vigtige, da vores gamer-PC'er alligevel er kablede. Prisen er heller ikke afgørende, men naturligvis ønsker jeg ikke at give mere end nødvendigt. Jeg forestiller mig et sted mellem 1.000 og 2.000 kr. Hvis I foreslår noget i den høje ende af intervallet, så skal I levere rigtig gode argumenter :-).
Jeg har selv kigget på Asus RT-AX58U, som ved første øjekast ser ud til at opfylde mit behov, og kan fås til en god tusse. Har også overvejet Google Nest, men synes ikke det virker oplagt, når jeg hverken skal bruge Mesh, eller ønsker at bruge Google Assistant.

Al input modtages med kyshånd!
Avatar billede milter Ekspert
03. januar 2022 - 20:02 #1
Du skriver: "Jeg har en TDC Homebox (SAGEMCOM), som jeg af forskellige årsager gerne vil opgradere."

Du beskriver, hvad du gerne vil have, men du skriver ikke noget om, hvor du mener, dit Sagemcom ikke dækker dine behov. Jeg har selv gennem mange år været kunde hos TDC/YouSee og har flere gange fået nyt udstyr, når det gamle ikke helt virkede.

Jeg er sikker på, andre nok har mere kendskab til emnet end mig, men hvis du gerne vil have brugbare kommentarer, må du nok forklare dit problem lidt bedre. Der er jo ingen grund til at spendere mellem 1000 og 2000 kr. unødvendigt :-)
Avatar billede larskrimi Novice
03. januar 2022 - 21:12 #2
God pointe!
Den primære årsag er faktisk, at TDC har fjernet de fleste af mine konfigureringsmuligheder. Jeg har nogle sønner hvis skærmforbrug desværre skal styres med ret hård hånd, og derfor har jeg bl.a. sat skærmtidsbegrænsninger på de enkelte enheder. TDC er imidlertid begyndt at pushe router konfigurationen ud til min router, så jeg ikke længere kan gå direkte på routerens interface (via 192.168.0.1) Eller det vil sige, det kan jeg godt, men fra tid til anden pusher TDC en anden/gammel konfiguration ud (inkl. ændrede SSID'er, passwords osv.), som fuldstændigt overskriver min egen konfiguration. TDC siger at dette er bevidst, og at jeg ikke bør gå direkte på routerens interface. I stedet henviser de mig til mitwifi.dk, hvor jeg kan definere min konfiguration, som så er den, som bil blive pushet til min router. Der er imidlertid meget begrænsede muligheder for konfiguration på dette website, så det er i mine øjne ikke et brugbart alternativ. TDC har selv peget mig i retning af muligheden for at sætte min egen wifi router op bag deres wifi modem/router, hvilket er årsagen til at jeg nu går efter denne løsning.
Derudover håber jeg på at få bedre dækning, hurtigere og mere stabilt signal samt et bedre interface til konfigurationen (gerne app-baseret). Hvorvidt det så er 1-2.000 kr værd, kan muligvis diskuteres. Men hvis jeg kan finde en router, som jeg tror dækker mine behov, så køber jeg mig gerne til "frihed", så jeg ikke ligger under for TDCs (eller andre udbyderes) luner.
Håber det giver mening.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2022 - 20:45 #3
Du skriver:  Jeg prioriterer følgende parametre:
-God/stabil dækning (men ikke Mesh)
-Fremtidssikret (dvs. wifi6)
-Parental control (primært gode mulighed for at styre hvilke enheder der må gå på nettet hvornår), gerne via app til mobil

Jeg havde selv for nogle år siden de samme ønsker som dig, især mht. forældrekontrol, og jeg købte derfor et Linksys access point. Det punkt er ikke aktuelt for mig længere, og de sidste 10-12 år har jeg udelukkende brugt YouSees routere.  Den nuværende er en Sagemcom 3890, og de indstillingsmuligheder, jeg har gennem 192.168.0.1 er fuldt ud tilstrækkelige for mig.

Ang. WiFi6. Jeg ville ikke være så bekymret på det punkt, især ikke når jeres gamere er kablede. Husk også på, at WiFi6 kun giver en fordel, hvis både sender og modtager understøtter det. Prøv at læse her:

https://uk.pcmag.com/wireless-routers/122115/should-you-upgrade-to-wi-fi-6

Som sagt, gennem mange år har YouSees routere kunnet give mig det, jeg har haft behov for, både mht. stabilitet og dækning i et hus på 185 kvm. Herhjemme er den stationære tilsluttet med kabel, og derudover er der normalt højst tre andre enheder på den trådløse adgang.

Og som tidligere sagt, der findes helt sikkert andre her på eksperten.dk, som har mere opdateret og indgående kendskab til emnet. Prøv at vente på, at de dukker op :-)
Avatar billede puren Ekspert
05. januar 2022 - 02:25 #4
Parental control
Egen vs. Udbyders router
Fremtidssikring i wifi6.

Ja vi har været der før..

Parental control... som andre vil du lege katten efter musen med dine sønner, Du vil lukke der deres internet på den ene eller anden måde og dine sønner vil nu begynde at lede efter et hul i systemet så de kan komme på nettet igen og når de så finder et bliver det nu igen din opgave at lukke hulet endnu en gang til og legen starter forfra. jeg havde nok valgt at tale med dem og have en log over at de ikke over holdt deres senge tid,

Egen vs. Udbyders router.. alle udbyder køber router til deres kunder efter samme opskrift. Den skal være ok (ikke god men bare ok) og billig. jeg aldrig og kommer aldrig til at bruge udbyderes da jeg
1. skal sørge for at alle wifi enheder kommer på nettet igen hvis jeg skifter udbyder eller for byttet min box
2. for mange ting jeg ikke kan med deres box (men jeg er også nørd)
3. wifi er ustabilt
4. jeg er ikke herre i eget hus.. yousee-kundeservice pillet i mine forældres wifi-kode uden vi bad om det.
jeg bruger denne https://www.proshop.dk/Router-firewall/MikroTik-hAP-ac-Traadloes-router-Wi-Fi-5/2743919 til 460kr. (eneste stopklods jeg har fundet i den er min viden ikke er stor nok:) )
har anbefalet mikrotik til andre bruger her på E og de har været glade for den https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1022201

wifi 6 vs wifi 5
wifi 6 kan køre multipoint wan (men de fleste har kun en internetforbindelse så vi bruger det ikke)
wifi 6 kan køre kan 9.6Gbit (men for hurtig er din internetforbindelse? wifi 5 køre 1.3Gbit)
og så hade jeg nok ventet til at WIFI 6E kommer
Avatar billede puren Ekspert
27. januar 2022 - 15:04 #5
kom til at tænke på at når du siger at du har svært ved at styre dine børns skærmforbrug så vend bøtten på hovet

kære unger
når nu i er så glade for at jeres skærm så vil jeg gerne hjælpe jer med at modstå at blive fristet af andet så nu fjerener jeg jeres seng, dyne og pude.

tænker ikke der går så mange dage får de saver deres seng
Avatar billede Haldborg Novice
14. februar 2022 - 17:26 #6
prøve at tag en kig på TP-Link Archer VR2800

anbefale kun denne router

ps. kan også bruges til fibernet 1000Mbit/1000Mbit

der findes en app den hedder Tether via din mobil opsætte TP-Link router

https://www.computersalg.dk/i/3633813/tp-link-archer-vr2800-tr%c3%a5dl%c3%b8s-router-dsl-modem-4-port-switch-gige-wan-porte-2-802-11a-b-g-n-ac-dual-band