Avatar billede OnePlusFan Novice
30. januar 2022 - 15:30 Der er 1 kommentar

Uheldige hjemmesider

Jeg er normalt meget påpasselig med, hvilke hjemmesider jeg er inde på, men i går endte jeg alligevel inde på en russisk hjemmeside. Man skal godt nok være noget mere opmærksom, når siderne kommer frem på dansk ift gamle dage. Og jeg var fordybet i emnet, som jeg søgte om😬

Siden, som jeg var inde på hed:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://clickthis.blog/da/oneplus-nord-2-5g-poluchaet-obnovlenie-a-16-s-ispravleniyami-oshibok/&ved=2ahUKEwjM_oaf1tn1AhXqRPEDHW54C0QQFnoECC8QAQ&usg=AOvVaw23qPOmRglAuCBbz7Rk8kff

Det var ikke, fordi jeg var inde og downloade noget eller indtaste nogen privat data på siden, så jeg forventer ikke at det er nogen skade i dette tilfælde, men det fik mig til at tænke.

1) Hvis man ikke ligefrem indtaster eller downloader noget fra en hjemmeside, kan man ikke alligevel godt risikere at få inficeret sin PC med noget skidt?

2) Og hvis man bliver i tvivl om, man har fået lavet noget uheldigt, hvad har I så af gode råd?
Jeg er med på, at man skal udskifte eventuelle koder og spærre kort, hvis man har indtastet den slags.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
02. februar 2022 - 14:28 #1
Det er ikke ligefrem svar på dit spørgsmål, men det kunne være du kunne bruge disse anbefalinger, som har hjulpet mig at undgå "snavs" på min computer.

Der findes en service / plugin til Chrome: Web of Trust (WOT), som kan vise ikon ved links når du Google'r noget. Så har du en lille chance for at undgå sider som er reporteret som "snavs" eller som kan indeholde malware m.m. Som mange andre services, kan du bruge den gratis med begrænset funktioner, eller abonnere for udvidet services.

Ellers kan du jo installere en AntiVirus, som (live) scanner din internet trafik / links du tilgår. Nogle AntiVirus programmer scanner først når filerne er downloaded / cachet på din computer - altså ingen advarsel før skaden er sket.