Avatar billede sigyn Seniormester
01. april 2022 - 08:32 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Akkumulere tal i kolonne

Jeg har nogle relativt simple tal i en accesdatabase
Kolonne 1 er måned
Kolonne 2 er et antal
Så er det jeg gerne vil have den til at akkumulere tallene fra kolonne 2 i Kolonne 3. Det kan jeg nemt gøre i excel, men kan jeg gøre det direkte i Acces, så jeg ikke først skal lave en tabel, som går til Excel og så tilbage igen?

Eksempel

Måned            Tal1    Tal2
januar            1            1
februar            6            7
marts            5          12
april                2          14
Avatar billede Gustav Ekspert
01. april 2022 - 10:18 #1
Der er skrevet dusinvis af artikler om, hvordan man opretter en løbende sum.
Den allernemmeste metode i Access, er dog at bruge en rapport, som kan dette uden videre.

Ellers kan du oprette en forespørgsel som beskrevet fx her:
https://www.techrepublic.com/article/how-do-i-generate-a-running-total-in-an-access-query/
I dit tilfælde vil sortfield være månedsnummeret: 1, 2, 3 osv.
Avatar billede sigyn Seniormester
01. april 2022 - 10:56 #2
Jeg synes ikke jeg umiddelbart kan finde en rapport i Access, som kan dette uden videre, men måske søger jeg forkert. Men under alle omstændigheder har dit svar hjulpet mig, jeg har ikke afprøvet det endnu, men du gav mig lige det rette søge ord "løbende sum", så var der pludseligt mange flere svar når jeg googler. Så tak for det
Avatar billede Gustav Ekspert
01. april 2022 - 12:35 #3
Kig egenskaber, data for en textbox. Egenskaben hedder: LøbendeSum
Avatar billede sigyn Seniormester
05. april 2022 - 06:38 #4
Jeg har fundet det i rapporten nu :-), men jeg har mere brug for, at kunne gøre det i en forespørgsel eller tilhørende formular. Har fået googlet noget, men ved ikke endnu om det er brugbart
Avatar billede terry Ekspert
05. april 2022 - 11:59 #5
You will make it easier for yourself if you have a month number rather than text. Alternative, have another table with month name and month number and join this on your existing tbale, so that you get teh month number inot the query to sort on.

Heres a simple example using a month number

SELECT tblTest.MonthNo, tblTest.Tal1, (Select Sum(Tal1) From tblTest T where T.MonthNo <= tblTest.MonthNo ) AS Tal2
FROM tblTest
ORDER BY tblTest.MonthNo
Avatar billede sigyn Seniormester
05. april 2022 - 12:20 #6
Den tester jeg lige i morgen, jeg kan sagtens lave måneden om til et tal :-)
Avatar billede sigyn Seniormester
06. april 2022 - 12:51 #7
Det gav lidt udfordringer, jeg kunne åbenbart ikke skrive SQL sætningen rigtigt, men engang copy and paste hjalp, og det var lige det jeg havde brug for.
Det er vist også stort set det samme, der står i linket højere oppe, så tak for hjælpen til jer begge