Avatar billede Andersson1 Juniormester
03. april 2022 - 05:06 Der er 6 kommentarer

Chrome skal altid hente/indlæse nyeste website

Jeg har min egen simple hjemmeide, lavet med ren basis html.
Jeg ændre jævnligt den side, men
Når straks efter ret+upload genstarter pc, og logger på de nye side, vises den gamle side.
Når jeg så rydder data:
chrome://settings/clearBrowserData
Så virke den. - Men kan den ikke bare hente den nye, uden altid ryd data.
Det underlige er så, når jeg benytter www.dr.dk - så indlæses/hentes altid nyeste, uden brug af ryd data.
Hvis ideer haves, vend endeligt tilbage :)
Avatar billede bvirk Guru
03. april 2022 - 07:42 #1
Bruger du css i selvstændige filer? Det kan caching af disse der driller.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2022 - 09:25 #2
prøv at sætte disse 3 linjer ind i header:
<meta http-equiv="Cache-Control" content="no-cache, no-store, must-revalidate" />
<meta http-equiv="Pragma" content="no-cache" />
<meta http-equiv="Expires" content="0" />
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2022 - 09:26 #3
evt test bare med <F5> som skulle hente en frisk.
Avatar billede Andersson1 Juniormester
04. april 2022 - 05:27 #4
Mange tak for begge forslag, de var ikke direkte løsningen, men de gav mig flere ideer til måder at teste på.

Det viste sig, at da jeg kopierede de oprindelig html filer til 2 andre webhoteller/udbydere, virkede det perfekt hos begge.

Mange tak for input.
Avatar billede bvirk Guru
04. april 2022 - 09:04 #5
Selv tak - jeg blev også klogere.

Der indgår også headere, når browsere dirigeres til at vælge mellem cached og remote, bestemt af webserver opsætning og .access for apache. (som jeg kender)

Holistisk set finder jeg det kontraproduktivt med et 'alt skal bare genhentes'. Det er lidt princip rytteri og det betyder mindre for små sites og små størrelse filer.

Der er jo grund til den option eksisterer - hvornår noget skal genhentes remote.

Det har betydning globalt, nu hvor man forarges over at bitcoin mining koster hvad en hel nation bruger af strøm, at der hentes hvad der tjener et formål - også mht. response tid, 'ikke flatrate' afregning og båndbredde trængsel.

Men det er der vel nogen der her styr på.

Jeg roder også med lidt, med et rædselfuldt ord, hjemmeside. Og det har, mekanismens art underordnet, været mig en gåde hvor snittet skulle ligge, når man kaster sig ud IKKE blot at ville deklarere 'no cache'.

Det er jo udefineret hvornår noget skal laves om.

Der findes en anden måde at fortælle browser om at en fil er ny

minfil.css?foo

Hver ny 'foo' er en 'anden' fil - jeg har i min 'visdom' lavet en magic url hvormed jeg manuelt (det er php) optæller et versions counter tal, så i html'en bliver det, for _ALLE_ css filer.

minfil.css?version=tal

Men nu har jeg indset at det skal være

minfil.css?modf=last modification time for minfil.css
Avatar billede bvirk Guru
04. april 2022 - 09:11 #6
Glemte måske - der er php der henter last modification time for aktuelle fil.
Det er iøvrigt, IMO, løgnerisk med systemer hvor det noget der forfattes.