Avatar billede sanded001 Juniormester
21. april 2022 - 11:21 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Vælge specifik data kategori

Hej.

Jeg har en foreach med følgende.

foreach($con->query('SELECT Kategori, SUM(Pris)  FROM Indkobs_oversigt Group BY Kategori ') as $Kategori)
{

echo $Kategori["Kategori"];

echo $Kategori['SUM(Pris)' ] ;

}

Jeg kan fint echo og få alt data frem, som ligger under " Kategori ". her ligger feks Tøj, Elektronik, Smart Home

Mit spørgsmål er :

Hvordan echo jeg KUN Tøj fra denne forespørgsel?

Det er muligt super simpelt, men jeg er også super rookie - pft.
Avatar billede ejvindh Ekspert
21. april 2022 - 12:36 #1
if (strcmp($Kategori["Kategori"], "Tøj") == 0) {
echo $Kategori["Kategori"];
}
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. april 2022 - 13:17 #2
Hvorfor ikke en WHERE kategori = "Tøj" i din SQL?
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. april 2022 - 14:13 #3
Men hvis du KUN skal have Tøj fra Kategori, skal det vel ikke grupperes och summeres, eller?

SELECT * FROM Indkobs_oversigt WHERE Kategori = "Tøj"

Hvis du ved hvad du skal bruge fra tabellen, kan du med fordel bytte stjernen med de kolonner du skal hive data fra.

SELECT size, price, colour FROM Indkobs_oversigt WHERE Kategori = "Tøj"... (bare et eksempel).
Avatar billede sanded001 Juniormester
21. april 2022 - 14:53 #4
Tak for svar.

Jeg ønsker det delt op pga en oversigt jeg har lavet - men det er muligt ikke en foreach der er brug for, så meget muligt løsningen ligger i jeres svar.

Jeg roder lige ved det ved lejlighed - jeg vender retur :)

Men jeg tror måske ejvindh er inde på noget af det jeg ønsker med - if (strcmp($Kategori["Kategori"], "Tøj") == 0)
Avatar billede sanded001 Juniormester
21. april 2022 - 19:52 #5
Hej Igen.

Det var gode inputs :) tak for det. Det løste det ene af mit problem, at få udpenslet en dedikeret kategori navn. #ejvindh

Kan i også hjælpe med at få udpenslet den samlede Sum for " Tøj " , som bliver gemt i "Pris" kolonne? :)
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. april 2022 - 08:28 #6
Velbekomme :-)

Jeg vil indrømme, at michael_stim's løsningsforslag er mere elegant. Men eftersom du nu har valgt at gå med min løsning, så her et forslag til, hvordan du kan få opsummeret:

$accumulatedPrice = 0;
if (strcmp($Kategori["Kategori"], "Tøj") == 0) {
echo $Kategori["Kategori"];
$accumulatedPrice += $Kategori["Pris"];
}
echo "Akkumuleret pris: ".$accumulatedPrice;
Avatar billede sanded001 Juniormester
22. april 2022 - 09:21 #7
Jeg synes ikke rigtig jeg får det til at fungere, som jeg ønsker, men det er sikkert mig, som ikke forklare mig ordentlig.

Men jeg vil mene at $accumulatedPrice += $Kategori["Pris"]; er ude i det rigtige.

SQL kolonne.

Kolonne : "Kategori"
              - input : "Tøj"

Kolonne : "Pris"

Men denne Pris - vil jeg gerne have udfra Kolonen i SQL'en som hedder "Kategori" og under denne kategori er der et ord som hedder "Tøj". Og det er denne Pris jeg ønsker samlet sammen SUM() - altså filtreret prisen, men specifikt valgt udfra ordet Tøj.

Håber det gir mening. :)
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. april 2022 - 09:35 #8
Din forklaring er god nok, jeg har bare lavet en lille bøf: Jeg er kommet til at nulstille prisen før hver akkumulering. Prøv dette i stedet:

$accumulatedPrice = 0;

foreach($con->query('SELECT Kategori, SUM(Pris)  FROM Indkobs_oversigt Group BY Kategori ') as $Kategori)
{

  if (strcmp($Kategori["Kategori"], "Tøj") == 0) {
    echo $Kategori["Kategori"];
    $accumulatedPrice += $Kategori["Pris"];
  }

echo "Akkumuleret pris: ".$accumulatedPrice;
Avatar billede sanded001 Juniormester
22. april 2022 - 10:06 #9
Hmm den virker desværre ikke forsat.

output bliver :

Akkumuleret pris: 0Akkumuleret pris: 0Akkumuleret pris: 0Akkumuleret pris: 0Akkumuleret pris: 0TøjAkkumuleret pris: 0
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. april 2022 - 10:37 #10
Jeg tror jeg skal se hele koden, for at kunne forklare dette resultat :)
Avatar billede sanded001 Juniormester
23. april 2022 - 10:05 #11
Selve den del af koden er således :

  <?php

foreach($con->query('SELECT Kategori, SUM(Pris)  FROM Indkobs_oversigt Group BY Kategori ') as $Kategori) {

  if (strcmp($Kategori["Kategori"], "Elektronik") == 0) {

    echo $Kategori["Kategori"];

}

?>
Avatar billede sanded001 Juniormester
23. april 2022 - 10:34 #12
Så fik jeg den fikset. :) beklager hvis jeg måske allerede har fået svaret - men lære hele tiden.

$sql = "SELECT  SUM(Pris) from Indkobs_oversigt where Kategori = 'Tøj' ";

$result = $con->query($sql);

//display data on web page

while($row = mysqli_fetch_array($result)){

    echo " Total cost: ". $row['SUM(Pris)'];

    echo "<br>";

}