Avatar billede emil123 Juniormester
19. maj 2022 - 12:37 Der er 5 kommentarer

Brug for hjælp

Jeg har fået 6 spørgsmål, 3 af dem som jeg har besvaret men man, jeg kan ikke vikle mit simple hoved omkring disse to spørgsmål fordi sådan som spørgsmålet er sat op ser det ud til at være et frivilligt choice? her er spørgsmålene:

1. Hvilken version af Windows vil du anbefale Christian Mørk at installere f.eks. Home, Premium, Ultimate, Enterprise, Professional, og giv en begrundelse

2. Hvilken type installation skal udføres på maskinerne, og hvad er forskellen på Clean install, Upgrade og Migration?

Forskellene kender jeg godt, det ikke så meget dem, men bar hvilke anbefaling jeg vil give him og hvilke type installation der skal udføres på maskinerne. Jeg håber nogen kan hjælpe mig med at vikle mit hoved omkring det her
Avatar billede eurositi Ekspert
19. maj 2022 - 13:04 #1
Windows 10 Professional har mig bekendt det bedste ry. Den indeholder mindre "skrammel" end f.eks. Home-versionen.

En Clean Install giver det største performance-boost, fordi alle tidligere data ryddes ifm. en harddiskformatering, inden Windows installeres. Har man en backup af sin brugermappe og andet fra C-drevet, der skal bevares, kan man jo bare kopiere den over bagefter.
Avatar billede f-arn Guru
19. maj 2022 - 15:47 #2
Mig bekendt er Windows 7 den eneste der har haft en ultimate edition, og dens support udløb i Januar 2020...

Hvad ved spørger om Windows, og hvor gamle er spørgsmålene? 😆
Avatar billede kurtba Ekspert
19. maj 2022 - 21:43 #3
For mig lyder det også som om, at det er noget, som slet ikke er aktuelt mere.
Der findes heller ingen premium version i windows 10.
Så umiddelbart må svaret være, at du slet ikke kan anbefale at installere nogen af versionerne, idet det må være windows 7 der tales om, og den bliver ikke længere opdateret og udgør derfor en sikkerhedsrisiko.
Dernæst kan man ikke svare på sådan et spørgsmål, uden at man ved hvilken slags bruger Christian Mørk er. Er han alm. bruger. Bruger han windows arbejdsrelateret osv.
Det er forhåbentlig ikke en IT-uddannelse du er i gang med, for så skal du skynde dig at finde et andet sted at studere.
Avatar billede kurtba Ekspert
19. maj 2022 - 21:44 #4
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. maj 2022 - 21:20 #5
#3 Der findes/fandtes en Ultimate version af Vista. Jeg købte den selv i 2007. Det var dengang man fik den som fysisk medie. Der var både 32-bit og 64-bit udgaven med.
Prisen taler vi ikke om, for det giver bare dårlige minder.☹
Denne blev siden skiftet ud (allerede ved frigivelsen af Windows 7, men til en helt anden pris, idet jeg skaffede den fra Irland. Dette betød imidlertid ikke noget for man kunne bare downloade det ønskede sprog - der var hele 34 at vælge mellem. Der var  både en 32 og en 64-bit version af Windows 7 med i pakken. 👍