Avatar billede whaam67 Novice
21. juni 2022 - 08:23 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

tælle noget sammen samtid med at man trækker noget fra hvis der står et tekst i en andet celle

Hej
jeg bruger denne kode til at tælle sammen "=subtotal(2;A20:A320)"
Hvis man så skal trække noget fra hvis der står et bestemt tekst i en anden celle, hvordan kan man få den til det, hvis man kan?
jeg har en tekst der hedder "Kass i Productionen" når den møder denne tekst skal den trække fra.
Avatar billede kim1a Ekspert
21. juni 2022 - 09:20 #1
=subtotal(2;A20:A320) - sum.hviser(A20:A320;kolonne med teksten;"Kass i Productionen"

Du kan også bruge sum.hvis, jeg synes bare det er nemmere at bruge 'hviser hver gang da logikken i opbygningen giver mere mening.
Avatar billede whaam67 Novice
21. juni 2022 - 11:17 #2
Mange tak for budet, det virker nogenlunde, den trækker bare mere fra end en af gangen , så det skal jeg også lige have fundet ud af ?
den kan godt finde ud af det når der kun er 1 celle med "Kass i Productionen"
men hvis der er 2 celler så trækker den 3 fra og hvis der er 3 trækker den 6 fra og hvis der er 4 trækker den 10 fra og hvis der er 5 trækker den 15 fra og hvis der er 6 trækker den 21 fra. den skal jo kun trække 1 ud 1 eller 2 ud af 2 eller 3 ud af 3 osv .
Avatar billede kim1a Ekspert
21. juni 2022 - 12:32 #3
Ah, svært at vide at du har en stk, men kun skal trække en fra :-)

Brug tæl.hviser i stedet.
Avatar billede whaam67 Novice
21. juni 2022 - 12:56 #4
hej
Tusind tak for hjælpen , jeg fik det til at virke ved at skrive

=SUBTOTAL(2;A20:A320) - TÆL.HVIS(C20:C320;'Ark1'!D7)