Avatar billede Tor4Every1 Juniormester
26. juli 2022 - 09:56 Der er 1 kommentar

Sortering i VBA - Nyeste dato

Hej Excel Friends :)

Jeg er i gang med at rode lidt,  noget planlægningsark i Excel som er lavet som tabel.

'Jeg sortere i Tabel (VBA)

ActiveSheet.ListObjects("Tabel1").Range.AutoFilter Field:=24, Criteria1:= _

'derefter hidder lidt kolonner, og en del Rows,
Range("V:V").EntireColumn.Hidden = True
Range("AA:AA").EntireColumn.Hidden = True
Range("AB:AB").EntireColumn.Hidden = True

Range("80:600").EntireRow.Hidden = True

'og så vil jeg gerne sortere efter ældste dato.  der bruger jeg denne.
ActiveWorkbook.Worksheets("Ark1").ListObjects("Tabel1").Sort.SortFields.Clear
ActiveWorkbook.Worksheets("Ark1").ListObjects("Tabel1").Sort.SortFields.Add2 _
        Key:=Range("Tabel1[[#All],[Støbestart]]"), SortOn:=xlSortOnValues, Order _
        :=xlAscending, DataOption:=xlSortNormal
With ActiveWorkbook.Worksheets("Ark1").ListObjects("Tabel1").Sort
        .Header = xlYes
        .MatchCase = False
        .Orientation = xlTopToBottom
        .SortMethod = xlPinYin
        .Apply
End With

Dette virker også rigtigt godt.

Men kan bare ikke fjerne denne sortering igen og når jeg rydder alle filtre,  så  ændre den ikke det hele tilbage igen.

Nogen der har et tip .

PFT
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juli 2022 - 12:55 #1
en omvej (ikke pænt)
før du begynder at skjule kolonner og rækker, så tilføj lidt først i makro:
1) lav en yderste kolonne, og trav ned igennem og nummerér celler = rækkenummer (ikke en formel som vil ændre indhold undervejs)
2) kør alt nuværende i makro
...arbejd på arket...
3) ny makro, der fjerner hidden makeringer
4) sorter efter den yderste kolonne tilbage til de originale rækkenumre
5) slet den yderste kolonne, så arket er klar igen.

obs: det vil ikke virke hvis du under arbejdet indsætter nye rækker