Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. august 2022 - 20:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvad bør man bruge "Almindelig Wifi" eller 5-G (Windows 10, Windows 11 og Linix)

Trådløs med router -
Hvad bør man bruge "Almindelig Wifi" eller 5-G (Windows 10,  og Linux Mint)
*
Hvad er forskellen .... ?

Rent teknisk

Venlig Hilsen Jørn
Avatar billede Lille Hjælper Seniormester
04. august 2022 - 21:58 #1
'Almindelig' WiFi bruger 2,4 Ghz frekvensbånd og '5G' bruger 5 Ghz. Den korte forklaring på forskellene:
2,4 Ghz har lavere maksimal hastighed men længere rækkevidde.
5 Ghz har potentiale til højere hastighed men til gengæld kortere rækkevidde.
Hvis du bor i nærheden af naboer / over- eller underboere og er omgivet af andre WiFi netværk, kan det være en fordel at bruge 5 Ghz pga flere muligheder for at vælge en kanal, der ikke bruges af naboerne.
Avatar billede Lille Hjælper Seniormester
04. august 2022 - 22:01 #2
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
05. august 2022 - 14:30 #3
Tak - Lille Hjælper .....