Avatar billede lakrije Seniormester
09. august 2022 - 06:44 Der er 13 kommentarer

Trimme adresser og separere husnummer i egen celle

hej med jer

Kan man trimme en adresse og separere husnummer i egen celle

f.eks. Cort Adelers gade3, 3, Tv. Kan jeg på nogen måde få
Cort Adelers gade (i en celle)
3 (husnummer i en celle)
resten skal jeg i princippet ikke bruge.

Hilsen
Lars
Avatar billede acore Ekspert
09. august 2022 - 08:37 #1
Ja, det kan man godt. Men det vil nok aldrig være 100% sikkert, og det er afhængigt af nogle antagelser.

Hvis man definerer gaden som "al tekst indtil første tal, minus blanke i enderne", så kan den findes med

=TRIM(LEFT(A1;MIN(FIND({0;1;2;3;4;5;6;7;8;9}; A1&"0123456789"))-1))

Hvils man definerer husnummeret som "det tal, der står først", så kan det findes med

=TRIM(LEFT(RIGHT(A1;LEN(A1)-MIN(FIND({0;1;2;3;4;5;6;7;8;9}; A1&"0123456789"))+1);MATCH(TRUE;ISERROR(VALUE(MID(RIGHT(A1;LEN(A1)-MIN(FIND({0;1;2;3;4;5;6;7;8;9}; A1&"0123456789"))+1);ROW(INDIRECT("1:"&LEN(RIGHT(A1;LEN(A1)-MIN(FIND({0;1;2;3;4;5;6;7;8;9}; A1&"0123456789"))+1))));1)));0)-1))

Men er det godt nok? Prøv eksempelvis at starte med et tal (hvis du fx er englænder, skriver du husnumeret først) - så virker formlen pludselig ikke.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
09. august 2022 - 15:51 #2
mener der er en gade der hedder Christian 4. vej ups

måske noget med at:
1.  finde første tal fra højre
smide alt til højre herfor væk
2. finde første bogstav fra højre og til venstre her for må være navn og alt til højre må være nummer
Avatar billede acore Ekspert
09. august 2022 - 15:57 #3
God pointe!

Et problem er, at "første tal fra højre" nogen gange vil give etagen

Der er også nogen, der bor Christian 4. vej 5, 6 mf

Ikke let!
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
09. august 2022 - 16:19 #4
hvad med at finde fra højre mod venstre første bogstav efter et ciffer og se om der er et ciffer før, da der så skal ledes længere mod venstre efter et bogstav (husnummer 7A) så må stedet hvor skillelinjen mellem navn og nummer være fundet
Avatar billede acore Ekspert
09. august 2022 - 16:25 #5
Måske? Kan ikke helt gennemskue dit forslag. men hvis du kommer med formlen, er jeg frisk på at teste den
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
09. august 2022 - 18:35 #6
mon tekst til kolonner kan bruges?
Avatar billede acore Ekspert
09. august 2022 - 20:35 #7
"Tekst til kolonner" kan i hvert fald ikke finde det første 3-tal i "Cort Adelers gade3, 3, Tv.", men det er nok en typo, at der mangler et mellemrum.

Du vil dog stadig have det problem, at du skal vælge hvilke kolonner, du skal bruge.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
10. august 2022 - 06:53 #8
Tænker bare så bliver det muligt at teste fra højre mod venstre og kombinere de celler der indeholder dele af navnet og tage cellen med nr.
hvis der er droppet mellemrum må man manuelt bearbejde de adresser.
Avatar billede anedi Ekspert
10. august 2022 - 12:20 #9
Jeg har forsøgt mig med et alternativ, der koncentrerer sig omkring kommaet, der kommer umiddelbart efter husnummeret.
Måske det kan bruges:

Husnr: =HVIS.FEJL(HØJRE(VENSTRE(A1;SØG(",";A1;1)-1);3)*1;HVIS.FEJL(HØJRE(VENSTRE(A1;SØG(",";A1;1)-1);2)*1;HØJRE(VENSTRE(A1;SØG(",";A1;1)-1);1))*1)

Vejnavn:
=VENSTRE(A1;SØG(C1&",";A1)-1) , hvor C1 refererer til Husnummeret ovenfor.

Vh
Anedi
Avatar billede acore Ekspert
10. august 2022 - 12:31 #10
Og så godt bud!

Men hverken den eller min egen #1 virker på "Cort Adelers gade 3". Det kan godt løses ved blot at sætte et "," bagved i formlen.

Tror din er mere driftssikker, fordi den tillader tal i vejnnavnet.

Så mangler vi bare at høre fra lakrije
Avatar billede anedi Ekspert
10. august 2022 - 12:54 #11
Det havde jeg i min iver slet ikke taget stilling til.

Husnummeret kan i så fald klares med denne:
=HVIS.FEJL(HØJRE(VENSTRE(A1;SØG(",";A1;1)-1);3)*1;HVIS.FEJL(HØJRE(VENSTRE(A1;SØG(",";A1;1)-1);2)*1;HVIS.FEJL(HØJRE(VENSTRE(A1;SØG(",";A1;1)-1);1)*1;HVIS.FEJL(HØJRE(A1;3)*1;HVIS.FEJL(HØJRE(A1;2)*1;HVIS.FEJL(HØJRE(A1;1)*1;""))))))

og Vejnavnet med:
=VENSTRE(A1;SØG(C1;A1)-1)

Vh
Anedi
Avatar billede acore Ekspert
10. august 2022 - 13:15 #12
Ja, eller erstat A1 med A1&"," i dine formler
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
10. august 2022 - 17:43 #13
Vejnavn:
=VENSTRE(A2;LÆNGDE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1))-(LÆNGDE(HØJRE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1);LÆNGDE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1))-FIND("*";UDSKIFT(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1);" ";"*";LÆNGDE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1))-LÆNGDE(UDSKIFT(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1);" ";""))))))+1))

Vej Nr:
=HØJRE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1);LÆNGDE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1))-FIND("*";UDSKIFT(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1);" ";"*";LÆNGDE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1))-LÆNGDE(UDSKIFT(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1);" ";"")))))

Tror de virker i 99 %