Avatar billede Slettet bruger
13. september 2022 - 13:18 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Besønderlig opstart af W11

De sidste par dage, er min computer, under opstart, ikke kommet længer en til det første billede, som viser navnet "Vision"
Men hvis jeg derefter starter min BlueRay med en disk i, så åbner W11 helt normalt. Windows hænger åbenbart fast i et eller andet, men hvad?
Det hjælper ikke at genstarte. Jeg har en AOMEI backup, men jeg bryder mig ikke om, at overskrive mere end nødvendigt. Det slider jo hver gang.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2022 - 13:19 #1
besønderligt 😒 Øv!!!
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2022 - 14:05 #2
Ved ikke om det virker men prøv at deaktivere hurtig start inde fra strømstyring.  Jeg er på telefon lige nu så kun lige det tip nu.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2022 - 16:07 #3
Tak for dit forslag, men jeg kunne ikke se, hvor jeg  slog Hurtig start fra.
Så jeg ville gøre det i bios. Men der så jeg, at, under Boot, stod EUFI, som 1ste boot.
Jeg satte så Windows boot manager til i stedet, og nu kører det igen.
Jeg forstår ikke, hvordan det kunne ske.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2022 - 16:52 #4
#3 Ok.
På en uefi bios kan windows update ændre på indstillingerne. Jeg har set de ske i et par andre tilfælde.
Du lukker bare med #3 hvis det kører gnidningsfrit igen :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2022 - 17:08 #5
😁
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2022 - 13:09 #6
Nu er den gal igen. Bios har fundet på noget nyt.
Der er oprettet en 3die boot
EUFI: PXE IPV4 Realtek PCIe GBE Famili controller.
Så jeg skal igen i Bios for at boote op
Hvor i alverden kommer den fra?
Det er sket, medens computeren var slukket i nat.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2022 - 14:00 #7
Der må være et sted hvor du skal fjerne et tjek tegn ved at der kan bruges boot over netværk i bios. Kan du trække den længere ned i listen over boot emner.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2022 - 14:07 #8
Før i tiden hed det "boot over lan"
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2022 - 14:19 #9
Ja jeg kan trække den ned, det var det jeg gjorde i går, hvor der bare var 2,
men så fik jeg så en tredje.
Jeg ser på Boot over lan.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2022 - 14:43 #10
Kunne ikke finde Boot over lan. Men jeg har sat de andre boot muligheder til
Disable. Computeren startede fint op; slukkede helt og ventede i nogle minutter.
Startede fint igen, nu må vi se om det holder.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2022 - 15:38 #11
Du glemte måske at gemme dine indstillinger sidst?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2022 - 15:39 #12
#8 Nej jeg huskede forkert. Den version hed "wake on lan" og kunne vække pc når den bemærkede net forbindelse.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2022 - 16:13 #13
Nå ja, "wake on lan"  den kan jeg godt huske. Men jeg booter fra slukket.
Nej jeg trykker altid F10 når jeg lukker.
Men uanset hvad, kan jeg altid åbnet maskinen. Så det går. :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2022 - 16:54 #14
Nu er den boot gal igen, jeg aner ikke hvad der sker😒
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2022 - 16:59 #15
Hvad hedder din pc? Model og nummer?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2022 - 17:02 #16
Kunne tyde på den ind imellem ikke ser din SSD disk og derfor ændrer til anden mulighed. Har du prøvet at tjekke disken for fejl?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2022 - 17:04 #17
Kan du ikke disable netværks boot på en måde så det kun er disk cd og usb der er tilrådighed?
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2022 - 17:23 #18
Det er en Vision, jeg skal prøve at finde nummeret.
Men computeren har jo kørt over et år sådan. Hvorfor ballade nu?
Det er en Samsung SSD.
Jeg tror ikke på netværk, fordi, det er når computeren har stået slukket natten over, at den ikke vil starte.
Jeg vil se om jeg kan finde ud af en opdatering af Bios.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2022 - 17:28 #19
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2022 - 17:32 #20
Pc er et år gammel, så kan vi vel udelukke at bios batteriet ikke virker ordentligt?
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2022 - 18:13 #21
Nej det er næppe Bios batteriet, det har jeg lige haft ude (det lå under grafikkortet)
for at tømme computeren for strøm. Derefter bootede den fint op, og det ser som om der rettet i Bios/Boot.
Nu ser jeg hvordan det går, ellers ser jeg på Hurtig start.
Men jeg forstår ikke dette: Klik på forstørrelsesglasset i proceslinjen og åbn indstillinger i Windows ved at klikke på tandhjulet.
Jeg har ikke noget forstørrelsesglas på proceslinjen.

Ps. har du set, Charlotte har fixet min mobil?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2022 - 18:18 #22
Nej jeg har ikke set at din mobil er lavet. :-)
Forstørrelsesglas aktiveres vel kun ved "øget tilgængelighed" der kan aktiveres fra indstillingerne. Tænker ikke du har det kørende vel?
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2022 - 13:20 #23
I går havde jeg batteriet på bundkortet ude, og tømte bios helt for strøm.
I dag startede den fint op. Måske var det lige det som skulle til?
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2022 - 11:18 #24
Computeren fortsætter med at boote fint op, så #23 var åbenbart løsningen.😁
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 11:37 #25
#24 Super 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 11:41 #26
Hæhæ
Godt jeg lagde #20 så, så  du selv fik ideen med at tage det ud og nulstille bios 😉
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 11:43 #27
#26 var kun for sjov ;-)
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2022 - 11:50 #28
Men du har da ret, det spørgsmål er jo en vejviser. Det burde jeg have set.
Så det bliver dig, som skal markeringen. 😎😁
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 11:52 #29
Som sagt mellem os to var det kun for sjov, men fortsat god weekend til dig 😊
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2022 - 11:55 #30
Jo, men ret skal være ret! Og også god weekend til dig😊