Avatar billede mifr11ae Juniormester
20. september 2022 - 14:31 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til formel i excel

Jeg har et problem i Excel med et datasæt.

Jeg har et datasæt over nogle ture, der bliver kørt i en bus. Hver passager er en linje i arket, hvor deres informationer fremgår på hver linje. Det vil sige, at hvis der er 5 med på en dag, så ser det således ud:
Vogn, Navn, Kørt, Tur, Afbud på tur
1,          Gurli,  JA,    1,    "JA"
1,            Børge,  JA,    1,    "JA"
1,            Egon,  NEJ,  1,    "JA"
1,            Jens,    JA,    2,    "NEJ"
1,            Martin,  JA,    2,    "NEJ"

Samme vogn har kørt ovenstående 5 passagerer på 2 ture - det vil sige at det kan være en tur til et sted og en tur til et andet sted - det viser kolonnen "Tur" om det er samme tur eller en anden tur. Fx er Jens og Martin kørt på en anden tur end Gurli, Børge og Egon.

Jeg vil gerne have excel til automatisk, at skrive enten JA eller NEJ i kolonnen "Afbud på tur" i ovenstående skema vha. en formel. Så hvis der fx har været afbud på tur 1 (Egon), så skal den skrive JA i alle de linjer for Tur 1. Det variere for hver tur hvor mange passagerer, der er med, så den skal automatisk kunne se sige "JA" eller "NEJ" i de linjer der er samme tur på hver vogn.
Det drejer sig om rigtig mange linjer og der er mange vogne, samtidig med at antallet af linjer varierer. Når der er tale om en ny vogn, så starter den med tur 1.

Kort version, så efterspørger jeg en formel, der kan udfylde kolonnen "Afbud på tur" på hver linje ud fra, om der har været afbud på en given tur.

Jeg håber det giver mening, og der findes en løsning.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. september 2022 - 08:18 #1
Jeg har ikke reageret på dit indlæg før nu fordi jeg ikke forstår, hvad du mener, og gætter på, at der er andre, der har det på samme måde i og med, at du ingen reaktioner har fået.

Hvordan ved man, hvornår der har været afbud (Egon)?
Avatar billede mifr11ae Juniormester
21. september 2022 - 08:40 #2
Det er en rapport jeg trækker ud i Excel fra et system, hvor det er noteret om der er afbud. Alle tingene er givet på forhånd undtagen den sidste kolonne “Afbud på tur”, som jo skal vise JA hvis der bare har været et afbud på turen og ikke kun ud fra den linje den står på.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. september 2022 - 08:57 #3
Men hvordan ved man i Excel, at der hare været afbud. Har du en kolonne hvoraf det fremgår eller hvad?
Avatar billede mifr11ae Juniormester
21. september 2022 - 09:09 #4
Ja, det er den kolonne der hedder “Kørt” hvor der står NEJ ud fra Egon. Nej er i den her sammenhæng et afbud, så hver gang der står NEJ er det et afbud.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. september 2022 - 12:06 #5
Med data i A2:D(x) indsæt denne formel i E2 og kopier ned:

=IF(COUNTIFS($C$2:$C$1000;"Nej";$D$2:$D$1000;$D2);"Ja";"Nej)

hvis Dansk Excel

=HVIS(TÆL.HVISER($C$2:$C$1000;"Nej";$D$2:$D$1000;$D2);"Ja";"Nej)
Avatar billede store-morten Ekspert
21. september 2022 - 12:16 #6
Måske:
=HVIS(TÆL.HVISER(A:A;A2;C:C;"Nej";D:D;D2)>0;"Ja";"Nej")
Avatar billede mifr11ae Juniormester
21. september 2022 - 13:04 #7
xl-Enthusiast - din løsning ville være fin, hvis ikke det var for, at der kan være flere vogne, der har tur 1. Altså vogn 2's første tur vil være tur 1.

Så store-mortens løsning med at tage kolonne A med i formlen er løsningen i mit tilfælde.

Tak for hjælpen begge to.