Avatar billede Buggelsgaard Novice
28. oktober 2022 - 14:33 Der er 4 kommentarer

Overføre akkumulerede værdier fra et ark til en matrix i et andet ark

Jeg har på ARK 1 en simpel tabel bestående af kolonne A, B og C
I kolonne A står der et ID nummer, der repræsenterer linjens ID (fortløbende 1,2,3,4,5,6,7,8......men kunne også være bogstaver)
I kolonne B og C står der værdier fra 1-5 (altså 1-2-3-4-5. Kun heltal)

Her er et link til en simplificeret version af excelarket: https://www.dropbox.com/scl/fi/zebgiin2vrbs19tkdflp2/Excel-1-5-overf-rsel.xlsx?dl=0&rlkey=qculc8pynr01pd3t9fddgqowp

Eksempel:
I linje 7 står der f.eks.: Kolonne A=4, Kolonne B=2 og kolonne C=4.
Når alle kolonner i en række er udfyldt, skal ID nummeret fra kolonne A overføres til rette felt i ARK 2.

På ARK 2 er der en matrix med 25 felter (5x5)(Et kvadrat fra celle A1 til E5, hvor skalaerne fra 1-5 starter i nederste venstre hjørne af matricen).
Vandret repræsenterer kolonne B og lodret kolonne C.

Opgaven går så på, at linje ID numrene skal overføres til felterne i matricen baseret på hvad der står i kolonne B og C. Dvs at ifølge ovenstående eksempel så skal ID nummeret "4" overføres til celle B2.

Ja, det er meget forklaring, men egentlig en ret simpel opgave forståelsesmæssigt, når man åbner linket til excelarket.

Hvordan overfører jeg IDnummeret til rette celle i matricen OG hvis der skal stå flere IDnumre i samme celle, så skal de stå der adskilt med komma eller lignende ligesom vist i eksemplet.
Avatar billede Buggelsgaard Novice
28. oktober 2022 - 14:39 #1
Jeg kan åbenbart ikke redigere spørgsmålet, men her er et korrekt link i stedet for det i spørgsmålet:https://www.dropbox.com/scl/fi/xe3yc26z1nckr29ouja8s/Excel-1-5-overf-rsel.xlsx?dl=0&rlkey=pnb6e5a16zjgy3za798em5f9d
Avatar billede jens48 Ekspert
28. oktober 2022 - 20:34 #2
Hvis jeg har forstået dig rigtigt vil det kunne lade sig gøre hvis du sætter denne makro ind på fanebladet Ark1 under vis koder. Den skriver automatisk resultatet ind for rækken når der står noget i både kolonne B og kolonne C.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("B4:C12")) Is Nothing Then
If Cells(Target.Row, 2) <> 0 And Cells(Target.Row, 3) <> 0 Then
R = 6 - Cells(Target.Row, 3)
C = Cells(Target.Row, 2)
If Worksheets("Ark2").Cells(R, C) <> "" Then
If Worksheets("Ark2").Cells(R, C) <> Cells(Target.Row, 1) Then
Worksheets("Ark2").Cells(R, C) = Worksheets("Ark2").Cells(R, C) & ", " & Cells(Target.Row, 1)
End If
Else
Worksheets("Ark2").Cells(R, C) = Cells(Target.Row, 1)
End If
End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
28. oktober 2022 - 20:37 #3
Og hvis jeg har forstået det rigtigt har du et par fejl i den manuelle indtastning. Men prøv makroen af og se om den virker efter hensigten
Avatar billede jens48 Ekspert
28. oktober 2022 - 20:43 #4
Alternativt kan du bruge denne makro når alle værdier er tastet ind

Sub Overfør()
Dim X, R, C As Integer
For X = 4 To 12
If Cells(X, 2) <> 0 And Cells(X, 3) <> 0 Then
R = 6 - Cells(X, 3)
C = Cells(X, 2)
If Worksheets("Ark2").Cells(R, C) <> "" Then
If Worksheets("Ark2").Cells(R, C) <> Cells(X, 1) Then
Worksheets("Ark2").Cells(R, C) = Worksheets("Ark2").Cells(R, C) & ", " & Cells(X, 1)
End If
Else
Worksheets("Ark2").Cells(R, C) = Cells(X, 1)
End If
Next
End Sub