Avatar billede GNISOR Novice
02. februar 2023 - 09:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sum af værdier identificeret ved et tidsrum

Har et tidsperiode opdelt i timer. Ud for hvert tidsrum (time) er der en unik værdi.
Skal bede om hjælp til formlen, der kan udregne summen af alle de værdier, der er repræsenteret ud for alle de relevante timer.
Eksempelvis:
Parkeringsudgiften er forskellig for alle døgnets 24 timer. Hvad er den samlede pris hvis jeg ønsker at undersøge fra kl 14:00 til 22:00 eller for perioden 07:00 til 19:30 (RUNDOP til 20:00)?
Avatar billede ebea Ekspert
02. februar 2023 - 11:16 #1
Jeg har lavet et lille eks., i Linket herunder, hvor du kan se en mulighed. Så kan du selv ændre på tidspunkter, og priser.

https://www.dropbox.com/scl/fi/365u9n2jsssvadgifbrbr/sum-tidspunkter.xlsx?dl=0&rlkey=n3ubov7zimx7r5pru2gdxiyq6
Avatar billede GNISOR Novice
02. februar 2023 - 12:44 #2
Det er langt hen ad vejen mod løsningen.
Kan jeg benytte samme formel, hvis jeg som stamdata har tidsintervaller med forskellige priser?
Avatar billede ebea Ekspert
02. februar 2023 - 13:51 #3
#2 - Ja, du kan ændre både time intervaller, samt dine priser.
Og skal du have flere data ind (Timer, og priser), ændrer du blot i formlens dæknings område.
Formlen vil så dække det nye du indtaster.
Avatar billede GNISOR Novice
23. februar 2023 - 09:09 #4
Tak for svar.

Får det ikke helt til at virke med tidsinterval over flere celler.

ex: 12:00 (i en celle) - 13:00 (anden celle) 525,00 (tredje celle)
osv. med nyt interval og ny pris.

Samlet pris for 12:15 - 18:00 = ?
Avatar billede ebea Ekspert
23. februar 2023 - 10:31 #5
#4 - Jeg forstår ikke helt, hvad det er du mener med de tal du nu lister. Ud fra dit oprindelige spørgsmål, så giver eksemplet i #1, dig den pris der er i det interval du angiver, afrundet til hele timer.
PS: Og hvis man skal have i erindring om det spurgte, så lad være med at vente 3 uger med svar!
Avatar billede GNISOR Novice
23. februar 2023 - 11:07 #6
Godt ord igen...

I det eksempel du gav mig adgang til, er der et tidspunkt med en tilhørende pris. Udregningen er derefter baseret på et tidsinterval, og afhængig af at intervallet er angivet i de listede tidspunkter.
Jeg leder efter løsning på en liste af tidsintervaller med tilhørende pris, og en formel der udregner en pris efter et indtastet tidsinterval.
ex: prisen er forskellig for hver time over et døgn - jeg taster et interval ind dækkende flere timer og ønsker et samlet beløb som resultat.
Avatar billede ebea Ekspert
23. februar 2023 - 11:54 #7
#6 - Det som du skriver, er jo det som formlen gør. Så hvor er det du mener at det ikke stemmer?
Formlen tager en sum i det tids område som er angivet som start, og slut. Og det summeres ud fra de angivne priser i samme tidsinterval.

Ellers må du uploade eksemplet jeg gav i #1, og så beskrive på arket, hvad det er som ikke stemmer.
Avatar billede GNISOR Novice
23. februar 2023 - 14:09 #8
Avatar billede ebea Ekspert
23. februar 2023 - 14:54 #9
Prøv at kigge på dette, som er det samme som tidligere, bare med dine seneste uploadede tal.
Du behøver ikke at have den kolonne med tidspunkt "til".

https://www.dropbox.com/scl/fi/gf750a9rmr949ldzg1bp9/sum-tidspunkter.xlsx?dl=0&rlkey=333bhw08n13s442bc3zyrkfs8
Avatar billede GNISOR Novice
23. februar 2023 - 15:21 #10
Fint og tak, det virker.
Avatar billede ebea Ekspert
23. februar 2023 - 15:28 #11
#10 - Du er velkommen ;-)