Avatar billede Chris Novice
07. februar 2023 - 11:32 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til eksperterne

Hej eksperter,
Jeg sidder i et likviditetsbudget og skal bruge en formel som går fx hen og tager data (Omsætnings tallet) i celle C11, denne data skal så først vises i x antal dage frem (Vores kreditdage) som fx står i celle C4.

Hvilket formel kan jeg benytte her, som tager en celle men dataen i denne celle skal først vises x antal dage frem?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. februar 2023 - 12:46 #1
Kan du ikke uploade en fil til (gerne annonymiseret) for eksempel Dropbox (gratis) og så lægge et link til filen herinde? Indtast manuelt ønsket resultat.
Avatar billede Chris Novice
07. februar 2023 - 13:12 #2
Hej,
Det kommer her: https://www.dropbox.com/scl/fi/nd5l2hiqo0u242nkhncri/Excel.xlsx?dl=0&rlkey=jy92a7e3t0uhy1e2azhyxe5un

Jeg har markeret med farve hvad der hører sammen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. februar 2023 - 15:22 #3
Hvordan er for eksempel Debitor Dage på 41,2 beregnet?
Avatar billede Chris Novice
07. februar 2023 - 15:41 #4
Vi har taget vores debitorer betalingsbetingelser og holdt op mod vores omsætning. Dermed får vi et tal, dette har vi gjort for alle vores debitorer og til sidst får vi det gennemsnitlige debitorer dage.

Alle vores kredit dage kommer til at variere fra år til år.

Så formlen skal tage højde for det tal som står i fx debitorer dage og smide beløbet ind på den rigtige dato i forhold til kalenderen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. februar 2023 - 15:56 #5
Kan du ud fra de givne salgstal og debitordage vise hvordan du manuelt ville beregne debitorudestående for for eksempel de seks første dage?
Avatar billede Chris Novice
07. februar 2023 - 16:14 #6
Jeg forstår ikke lige hvad dette har relevans for det jeg søger?

Hvis vi tager det som står ud fra 01-01-2023 - altså en omsætning på 67.254 så får vi dette tal ind som en indtægt 41,2 (Debitorer dagene)efter, altså d 09-02-2023.

Så det beløb der står den 02-01-2023 kommer ind som ind indtægt d. 10-02-2023 osv.

Er der en formel for dette eller skal man manuelt gå ind og tælle 41 dage frem?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. februar 2023 - 16:25 #7
Jeg er med.
Kigger på det, men forvent ikke svar i dag.
Avatar billede Chris Novice
07. februar 2023 - 16:27 #8
Helt i orden, mange tak. Jeg afventer :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. februar 2023 - 16:59 #9
Avatar billede Chris Novice
08. februar 2023 - 08:23 #10
Nej det er ikke helt sådan, det jeg gik og forstillende mig var at man muligvis kunne brug en "hvis" funktion fx.

Hvis C10 talt C4 dage frem ud fra række 26 (FEB måned) skal den returnere C11 i cellen K31 ( Da dette er 41 dage frem)

Hvis C10 talt C5 dage frem ud fra række 26 (FEB måned) skal den returnere C12 i cellen K32 ( Da dette er 41 dage frem)

Hvis C10 talt C5 dage frem ud fra række 26 (FEB måned) skal den returnere C13 i cellen V23 ( Da dette er 19 dage frem)

Dette skal dem så gå hen og gøre fra hver dato, hvor den tager højde for de 3 forskellige debitorer dage vi har.

Hvis jeg ikke var tydelig nok, så hører farverne grøn sammen, gul hører sammen og orange hører sammen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. februar 2023 - 08:53 #11
Jeg er ikke med.
I dit ark i C4 står der 41,2. Der står ikke noget i C5 og hvad mener du med "de 3 forskellige debitorer dage vi har"?
1-1-23 til 9-2-23 synes jeg kun representerer 40 dages salg?

Hvis ikke, eventuelt som, hjælpeceller, vi kan arrangere på det på den måde jeg har vist i ark HK, altså med alle data i én række, eller hvis det foretrækkes, i én kolonne, så tror jeg, jeg står af. Formelkonstruktion bliver alt for besværlig på den måde du lægger op til.

I øvrigt så ser jeg kun på Salg/Debitorer da princippet må være det samme for vareforbrug.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. februar 2023 - 08:58 #12
Glem venligst det jeg skrev i #11.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. februar 2023 - 09:03 #13
1-1-23 til 9-2-23 synes jeg kun representerer 40 dages salg. Hvordan kommer du til 41?

Hvis ikke, eventuelt som, hjælpeceller, vi kan arrangere på det på den måde jeg har vist i ark HK, altså med alle data i én række, eller hvis det foretrækkes, i én kolonne, så tror jeg, jeg står af. Formelkonstruktion bliver alt for besværlig på den måde du lægger op til.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. februar 2023 - 09:51 #14
Du kan måske bruge det her som inspiration.

Jeg vil ikke gå ind i at lave en model, hvor der er én række for hver måned som vist i dit ark.
Opstillinger fra kolonne H til og med R er ikke gjort færdige da der mangler data.

https://www.dropbox.com/scl/fi/nehb99qisq64xabuc0v1j/Debitordage_2.xlsx?dl=0&rlkey=9vkqatii1dmmxog0j7pyvmgjj
Avatar billede Chris Novice
08. februar 2023 - 10:58 #15
Hej igen,

Denne kan jeg sagtens bruge! Tak for hjælpen :)