Avatar billede HBC Seniormester
20. marts 2023 - 19:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fjern dubletter med behold de resterendes placering

Hej derude,
Når jeg fjerner dubletter, så rykkes de resterende værdier op, så de tomme celler bliver nederst.
Er der ikke en måde at slette dubletterne, men samtidig beholde de resterendes placering, så de bliver i de rækker som de oprindeligt var i?
Håber nogen kan hjælpe.
På forhånd tak.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. marts 2023 - 19:50 #1
Lad os sige du har dine data i A1:A14, så kan du i B1 indsætte
=IF(COUNTIF(A$1:A1; A1)>1;"Dublet";"") og kopiere ned til B14.
Herefter kan du i C1 indsætte =IF(B1="Dublet";"";A1) og kopiere ned.

IF = HVIS
COUNTIF = TÆL.HVIS
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. marts 2023 - 19:53 #2
Eller, hvis du gerne vil undgå hjælpekolonnen B:

=IF(IF(COUNTIF(A$1:A1; A1)>1;"Dublet";"")="Dublet";"";A1)
Avatar billede ebea Ekspert
20. marts 2023 - 19:55 #3
Der er flere muligheder, nogle mere besværlige end andre. Men en VBA løsning er nok det nemmeste. Et lille eksempel, hvis det er sådan du tænkte.

https://www.dropbox.com/scl/fi/95jj0tbtgm7ki88d13acj/dubletter-behold-andet.xlsm?dl=0&rlkey=wnxh464hqmk2ohvuq96tes7yu
Avatar billede HBC Seniormester
20. marts 2023 - 21:21 #4
Tak for hjælpen begge.
Kunne bedst bruge #2 forslag

God aften til jer :-)