Avatar billede Martin Juniormester
19. maj 2023 - 11:26 Der er 4 kommentarer

Technicolor routers LAN porte

Hej
Jeg er nysgerrig. og vil gerne prøve at forstå det.
Jeg har en Technicolor CGA4233 eller en Technicolor CGA4236 router.
Jeg har forbundet hhv. en Sonos højttaler og en Android TV-boks med kabel til en netværk switch. Netværk switchen er forbundet til routeren.
Højttaleren og TV-boksen kan ikke få forbindelse, hvis jeg ikke sætter netværk switchen imellem. Hvad skyldes det mon? Leverer routerens LAN
porte ikke strøm nok, eller skal der ændres en indstilling på routeren?
Jeg har prøvet routerens fire LAN porte, og problemet er det samme på alle fire porte.

På forhånd tak.
Avatar billede puren Ekspert
19. maj 2023 - 12:26 #1
din switch skal have støm
Avatar billede puren Ekspert
19. maj 2023 - 12:29 #2
man kan godt for udstyr der levere strøm via netværk PoE (Power-over-Ethernet) men tvilver stærkt på at dit gear har PoE
Avatar billede Martin Juniormester
19. maj 2023 - 13:18 #3
Min switch får strøm via switchens medfølgende strømforsyning.
Det jeg ikke forstår er, at det overhovedet er nødvendigt at sætte switchen imellem routeren og mine streaming enheder for at få det til at fungere.
Altså hvorfor virker det mon ikke, når streaming enheder er forbundet direkte til routerens LAN porte?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. maj 2023 - 15:23 #4
Selvfølgelig bør det virke, når du sætter udstyret direkte til routeren.

Jeg kan umiddelbart tænke på 2 grunde til at der er problemer.

* Nogle routere leveres med kun én aktiv port. De øvrige er reserveret til andre ting (Arbejdsnetværk, gæstenetværk, telefoni). Det kan du få at vide hos din internet udbyder.
* Nogle (meget få, og typisk meget gamle) enheder kræver et "krydset kabel" hvis der forbindes direkte til en router-port. De fleste nyere switche har en teknologi der selv ophæver dette forhold (den tilpasser selv porten til signalet). Men det er efterhånden over 10 år siden jeg selv stødte på en enhed der ikke kunne "krydse" selv, så det anser jeg som usandsynligt.

Under alle omstændigheder er det letteste du kan gøre, at måle med en PC. Sæt den direkte til routerens porte, en ad gangen, og med kommandoen "ipconfig" kan du se om du får en IP-adresse, og adgang til internettet. Gør din PC det, er det ikke router-porten der fejler noget...