Avatar billede Winnick Praktikant
02. juni 2023 - 11:13 Der er 3 kommentarer

automatisk flytte data fra flere kolonner til én kolonne

Kære eksperter,

Jeg sidder med et excel ark, hvor folk taster deres vagter ind.
De indtaster start dato og slutdato.

Lone - 02/03 - 05/03
Søren  06/03 - 13/03

Ud fra dette regner mit excel ark ud hvilke ugedage der er tale om og hvorvidt der er helligdage og summerer så antallet af dage fordelt i de tre kategorier herunder

B= man-tor
C= Fredag
D= weekend eller helligdag

Resultatet ser sådant ud:

navn - B - C - D
Lone - 2 - 1 - 2
Søren - 3 - 1 - 0

osv

(tænkte eksempler blot for at vise opsætningen)

Men - nu har payroll brug for at alle registreringerne står i samme kolonne og så er det en anden kolonner der dikterer om det er A, B eller C der er tale om

Dvs
Lone - B - 2
Lone - C - 1
Lone - D - 2

Er der nogen nem måde (uden programmering) - at få dette sat korrekt op automatisk?

Den bedste løsning jeg har fundet er at lave 3 nye kolonner - og så hente data fra rækkerne over i hver deres kolonne

Dvs

Lone - B - 2 -blank - Lone - C - 1 - Blank - Lone - D -2

for derefter manuelt at kopiere den sammen

Fordi I indtastningen har jeg kun Lone 1 gang med tre værdier.
og jeg har brug Lone 3 gange med én værdi hver.

Håber det giver mening :-)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
02. juni 2023 - 11:57 #1
Hvis du er lidt ferm til excel og power query (og google), så er det du leder efter "unpivot"

Skriv hvis du har brug for mere
Avatar billede thomas_bk Ekspert
02. juni 2023 - 11:58 #2
Avatar billede acore Ekspert
02. juni 2023 - 12:32 #3
Det kan også laves med formler.

Hvis du har

navn - B - C - D
Lone - 2 - 1 - 2
Søren - 3 - 1 - 0

i Sheet1 startende i celle A1

så kan du have et nyt sheet med disse formler

=INDIRECT("Sheet1!A"&INT((ROW(A2)+1)/3)+1)

i A2

og

=OFFSET(Sheet1!$A$1;INT((ROW(A2)+1)/3);MOD(ROW(A2)+1;3)+1)

i B2

som du så bare kopierer dernedaf og få det ønskede resultat

Hvis du har dansk excel skal funktionsnavnene rettes. Hvis dine data skal starte i en anden række eller kolonne, skal formlerne også tilpasses lidt