Avatar billede vbr Seniormester
21. juni 2023 - 14:55 Der er 5 kommentarer

Konflikter Stofa SafeSurf og Avast Free Antivirus?

Via min Wifi-leverandør har jeg Stofa SafeSurf gratis på mit abonnement - både på min kones PC med Windows 10 og på min egen med Windows 11 - samt på vore mobiler.

På det seneste er antivirus-programmet Avast begyndt at advare mig om, at der er rod på min ellers velordnede computer og opfordre mig til at aktivere det. Typisk ved opstart.

I de gode gamle dage ville det, så vidt jeg husker, sløve computeren markant med to forskellige antivirusprogrammer. Gælder det stadig.

Jeg kan se at Avast Free Antivirus er installeret på min computer, men jeg mindes ikke at jeg har installeret det.

Jeg er mest stemt for at afinstallere det, men vil lige høre, om det er en god idé?
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. juni 2023 - 15:51 #1
Det er aldrig godt at have to antivirusprogrammer installeret samtidig, da disse kan konflikte med hinanden.
Avast er sandsynligvis kommet ind "som en gave", hvis du har installeret et andet program. Nogle producenter er nemlig så "smarte" at dette kommer med ind. Der er oftest felter man som bruger skal være opmærksom på. Dette kan f.eks. være en rubrik, hvori der på forhånd er sat et flueben. Dette overser man, og klikker
på "fortsæt ". Derved bliver programmet automatisk installeret.
Hvis du ikke ønsker at have "Avast Free Antivirus" installeret, så skal du afinstallere det. Efterfølgende kan du download programmet "RevoUninstaller, der tager de sidste rester.

  https://www.revouninstaller.com/revo-uninstaller-free-download/

Ved installation skal du klikke på feltet "Gratis Download", med mindre du ønsker at installere købeversionen. Den gratis udgave virker ganske udemærket.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2023 - 16:12 #2
Windows 10 og 11 kommer med Windows Defender.

Jeg vil mene at Windows Defender er godt nok til 95% af denne verdens PC brugere.

Og så undgår man helt tredie parts anti-virus.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juni 2023 - 18:10 #3
Ja 95% bruger måske Defender allerede.  Men at det gør at den er god nok sætter en del eksperter stadig spørgsmålstegn ved. Da den er en del af Windows vil den ud fra det jeg har set  være nemmere at kompromittere end andre antivirus programmer. Den er en god standard beskyttelse. Ikke andet.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juni 2023 - 18:15 #4
#1 Nej man installerer Revo Uninstaller og fjerner antivirus programmet med den. Alternativt henter man producentens remover og bruger den.
På den måde sikrer man sig bedst at det fjernes helt.
Avast har en remover. Mener den hedder Avastclear eller noget i den stil.
Avatar billede vbr Seniormester
23. juni 2023 - 11:27 #5
Tak for svarene. Jeg valgte at bruge Windows 11 til at afinstallere og fik en meddelelse fra Avast om at programmet var fjernet, men at der kunne ligge filer tilbage, som ville blive slettet ved næst genstart af computeren.