Avatar billede 1Dorte Guru
13. juli 2023 - 10:44 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

YouTube - dataforbrug

Hvis man ser 1 times YouTube med kvalitet=datasparefunktion (360p), hvor mange GB data bruger man så? Er det ca. 0,3 GB?

https://internetmatch.dk/dataforbrug
har jeg læst:
"Den lave videokvalitet også kaldet basiskvalitet benytter op til 300 MB i timen.

Standardkvalitet som kaldes mellem benytter op til 700 MB.

Den bedste kvalitet tager op til 3 GB pr. time i HD-kvalitet, og helt op til 7 GB i timen for Ultra HD-kvalitet også kaldet 4K."

Jeg ved, at jeg kan indstille YouTube til fast at vælge datasparefunktion. Jeg vælger individuelt for mobildata og wifidata. Det er til min søns mobiltlf, som kører internet via min telefons hotspot, så derfor er både mobildata (som han ikke bruger) og wifidata indstillet til datasparefunktion.

Hilsen Dorte
Avatar billede eurositi Ekspert
13. juli 2023 - 12:42 #1
Beregningen på de cirka 315 mb/time ved en opløsning på 360p er beregnet på det gamle H.264 videoformat. Alle Android-telefoner, som kører nyere versioner end 4.4 kan afspille det nyere open source VP9 videoformat, som har været standard på YouTube i de sidste 4-5 år. Dette reducerer dataforbruget til cirka det halve ved samme opløsning.

Apple er berygtede for at modarbejde åbne mediestandarder. Og selv her 10 år efter VP9 blev standard alle andre steder, er VP9-afspilning noget, som skal aktiveres aktivt i Safari browserindstillingerne, ellers vil iOS-browseren stadig vælge H.264. Da videoen sandsynligvis afspilles via YouTube.appen er det dog nok dér, at man skal tjekke, hvilket format, der benyttes.
Avatar billede 1Dorte Guru
13. juli 2023 - 12:52 #2
Beklager, at jeg ikke fik skrevet, at det er android telefoner.

Jeg forstår ikke helt svaret.
Hvad mener du med "nyere versioner end 4.4"?
Jeg har
Android version 12
YouTube er version 18.27.33

Betyder det, at når YouTube på telefonen står på 360p, bruger jeg ca. 158 Mb pr. time?
Avatar billede eurositi Ekspert
13. juli 2023 - 13:18 #3
Alt andet lige - ja.
Men ingen videoer er helt ens. Videoer med meget panorering og mange detaljer kræver mere data end f.eks. animé-videoer, "snakkevideoer" eller tegnefilm. Mit eget gæt er, at databesparelsen vil være mindre (måske 20-30% i gennemsnit).

På telefonens indstillinger under dataforbrug er det muligt konkret at se, hvor meget data, der er brugt i et givent tidspunkt af en bestemt app. Dette er det eneste sikre mål. Og det vil som sagt variere fra video til video.
Avatar billede 1Dorte Guru
13. juli 2023 - 13:20 #4
TAK :-)