Avatar billede Asky Forsker
16. september 2023 - 20:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Datokode i PHP

Ligesom jeg lige syntes, at der var styr på det, havde jeg en php-side, der gav HTTP 500 fejl. For et par dage siden, virkede den. Efter en time fandt jeg fejlen. Det var datokoden i toppen af HTML-delen.
Den gamle kode med weekday array osv. var deprecated.
De fleste sider havde heldigvis en nyere kode nemlig denne:

setlocale(LC_TIME, "da_DK.UTF8");
$this_day = strftime("%A, %e. %B %Y");
I HTML-delen <?echo "$this_day"?>
Men er den så den sidste nye, eller skal den også snart skiftes ud?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. september 2023 - 21:35 #1
strtime blev deprecated i 8.1 !

De synes at anbefale klassen IntlDateFormatter til dette brug.

https://www.php.net/manual/en/function.strftime.php
Avatar billede arne_v Ekspert
16. september 2023 - 21:59 #2
Jeg har aldrig brugt IntlDateFormatter før, men den er ikke så meget vasnkeligere end alt muligt andet.

Eksempel:

<?php
$t = time();

setlocale(LC_TIME, 'dan_DNK.UTF8');
$old = strftime("%A, %e. %B %Y", $t);
echo "old = $old\r\n";

$fmt = new IntlDateFormatter("dan_DNK", IntlDateFormatter::FULL, IntlDateFormatter::FULL, 'Europe/Copenhagen', IntlDateFormatter::GREGORIAN, 'EEEE, d. MMMM yyyy');
$new = $fmt->format($t);
echo "new = $new\r\n";

?>
Avatar billede arne_v Ekspert
17. september 2023 - 01:01 #3
Jeg undrer mig iøvrigt lidt over at de har deprecated strftime.

strftime er bare en forward til C funktionen af samme navn - og den C funktion forsvinder ikke.

Men som de skriver et sted så er de lidt generet af at den C funktion har lidt forskellige muligheder på forskellige platforme (Linux, Windows etc.) og PHP kode derfor kan ændre opførsel ved platform skift.
Avatar billede Asky Forsker
17. september 2023 - 10:06 #4
Jeg har brugt din kode på denne måde:
Den virker, når den står i toppen af hjemmesiden som php, men jeg kan ikke sætte den ind i HTML-delen.
<?php
$t = time();

//setlocale(LC_TIME, 'dan_DNK.UTF8');
//$old = strftime("%A, %e. %B %Y", $t);
//echo "old = $old\r\n";

$fmt = new IntlDateFormatter("dan_DNK", IntlDateFormatter::FULL, IntlDateFormatter::FULL, 'Europe/Copenhagen', IntlDateFormatter::GREGORIAN, 'EEEE, d. MMMM yyyy');
$new = $fmt->format($t);
echo "new = $new\r\n";
?>
Så prøvede jeg at skifte "new" ud med fx ordet Dato, men det virkede ikke efter hensigten.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. september 2023 - 18:32 #5
DU skal vel bare have:

<?php
$fmt = new IntlDateFormatter("dan_DNK", IntlDateFormatter::FULL, IntlDateFormatter::FULL, 'Europe/Copenhagen', IntlDateFormatter::GREGORIAN, 'EEEE, d. MMMM yyyy');
$t = time();
$idag = $fmt->format($t);
echo "$idag";
?>

$new eller $idag er bare et tilfældigt variabelnavn.
Avatar billede Asky Forsker
17. september 2023 - 18:58 #6
tak for det. Det er sat ind i koden ;-)