Avatar billede AFrisk Novice
09. oktober 2023 - 10:06 Der er 5 kommentarer

kalender

hej. Jeg er ved at lave en kalender. Og her vil jeg gerne have markeret en hel række ud for lørdag og søndag. Jeg bruger denne formel i betinget formaering:
=ELLER(UGEDAG(A2)=6;UGEDAG(A2)=7)
Og det fungerer fint, men hvordan får jeg den til at udfylde hele rækken og ikke kun dato feltet?
Avatar billede jens48 Ekspert
09. oktober 2023 - 10:08 #1
Prøv med
=ELLER(UGEDAG($A2)=6;UGEDAG($A2)=7)
Avatar billede AFrisk Novice
09. oktober 2023 - 10:29 #2
Jens.. det virker, men hvordan hulan får jeg nemmeste "kopieret" den betingelse til resten af arket...???
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. oktober 2023 - 10:53 #3
UGEDAG(A2) returnerer 7 hvis A2 er en lørdag og 1 hvis det er en søndag.

Derimod UGEDAG(A2;2) returnerer 6 hvis A2 er en lørdag og 7 hvis det er en søndag.

I feltet "Applies to" kan du skrive for eksempel $A$2:$Z$100 hvis det skal gælde for dette område. Begræns området til det der er nødvendigt for ikke at bruge en masse unødige ressourcer.
Avatar billede jens48 Ekspert
09. oktober 2023 - 10:54 #4
Lige inden du går ud af Betinget formatering kommer der et felt op, som hedder "Applies to". Mit gæt er at det hedder "Gælder for" på dansk. Der sætter du området op
Avatar billede jens48 Ekspert
09. oktober 2023 - 19:49 #5
Med xl-Enthusiasten rettelse kan det forkortes til

=UGEDAG($A2;2)>5