Avatar billede Christian Juniormester
27. oktober 2023 - 13:44 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

=FILTRER(FILTRER(XXXXXXX))

Jeg har en kundeliste der i dette tilfælde består af 10 kolonner

Når jeg indsætter denne streng for at gøre det dynamisk
=FILTRER(Kundeliste;Kundeliste[Distriktnavn]=M1)
så virker det ubeklageligt.

Jeg skal bare kun bruge kolonnenummer 1,2,5 & 6 i min endelige "tabel"

Så skal have filtreret kolonnerne 3,4,7,8, &10 ud af denne dynamic array formel

Har fundet en formel på nettet, den giver bare en #VÆRDI! fejl
Bruger denne formel:
=FILTRER(FILTRER(Kundeliste3;Kundeliste3[Distriktnavn]=M1);{1;1;0;0;1;1;0;0;0;0})

Gode råd :) ??
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. oktober 2023 - 13:58 #1
Brug \ i stedet for ; i din matrix (sidste argument).
Avatar billede Christian Juniormester
27. oktober 2023 - 14:02 #2
Stærkt.!
Tusind tak
Avatar billede kim1a Ekspert
27. oktober 2023 - 15:25 #3
Kombinationen kan også gøres således (for at skabe rækkefølge):
Sort(kol(filtrer(...))) - så det behøver ikke være matrix.

Det er virkelig et stærkt værktøj for alle os der laver månedlige rapporter :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. oktober 2023 - 15:57 #4
@kim1a
Hvordan ser din færdige formel ud?

Men ja, det er mange måder at gøre det på med alle de nye funktioner der er kommet i Excel, for eksempel også:

=CHOOSECOLS(FILTER(Kundeliste3;Kundeliste3[Distriktnavn]=M1);{1\2\5\6})

(gætter på det hedder VÆLGKOLONNER og FILTRER på dansk)
Avatar billede kim1a Ekspert
30. oktober 2023 - 12:56 #5
@xl-Enthusiast
Du har ret, det er mig der husker forkert det er choosecols der giver en yderligere fordel - her er et eksempel på en komplet formel fra mit Business Review materiale:
=CHOOSECOLS(SORT(FILTER('SalesForce Pipeline'!$B:$S;('SalesForce Pipeline'!$I:$I=$A194)*('SalesForce Pipeline'!$A:$A="Q"&$A$2&"-"&YEAR($A$1))*('SalesForce Pipeline'!$B:$B>=$A$1)*('SalesForce Pipeline'!$C:$C=$A195)*('SalesForce Pipeline'!$D:$D>=30%);"No items");12;-1);18;6;3;7;17;14;15)

Så SalesForce pipeline er med en hulens masse detaljer, jeg bruger kun nogle få af kolonnerne og så sorterer jeg dem efter en af disse kolonner (sjovt nok en kolonne (12) jeg ikke gider se)
Avatar billede Christian Juniormester
30. oktober 2023 - 13:17 #6
=CHOOSECOLS(FILTER(Kundeliste3;Kundeliste3[Distriktnavn]=M1);{1\2\5\6})

(gætter på det hedder VÆLGKOLONNER og FILTRER på dansk)

Denne virker super fedt.. Det er til tider nemmere at tælle de kolonner der skal med, fremfor dem der ikke skal. Kan godt ramme ind i datasæt med rigtig mange kolonner i rådataen.
Avatar billede kim1a Ekspert
30. oktober 2023 - 14:38 #7
Bemærk i min undgår du matrixformlen, men det virker jo fint.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. oktober 2023 - 17:10 #8
I formlen CHOOSECOLS(FILTER(Kundeliste3;Kundeliste3[Distriktnavn]=M1);{1\2\5\6})
skulle sidste argument {1\2\5\6} mere korrekt have været 1;2;5;6. Altså, der er ikke noget krav om en matrix-konstant her.