Avatar billede visto Professor
05. november 2023 - 15:49 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Cirkulær cellereference

I regnestykket i dette eksempelark (som er en komprimering af en problematik fra et langt mere kompliceret setup)
https://www.dropbox.com/scl/fi/s13toujz90zev44i0fkuz/cirkul-r-cellereference.xlsx?rlkey=oh43ne8boiov9v5vh886cxuy9&dl=0
er der cirkulære cellereferencer, fordi der i formlen for renten indgår værdien af formuen fra samme år. Samtidig adderes renten til formuen. Så rente og formue kører i ring.

Findes der en måde, hvor man kan foretage de ønskede udregninger og altså på en eller anden måde komme udenom de cirkulære referencer?
Avatar billede ebea Ekspert
05. november 2023 - 17:05 #1
Hvorfor laver du ikke din formel i O4, til at være:  =O2*O3
Så burde dit eks. stemme i O6 med dine tal, oplyst.

Men da det kun er en lille del af noget større, kan det sikkert laves anderledes.
Avatar billede visto Professor
05. november 2023 - 17:21 #2
Dit forslag udregner renten som procentdel af årets løn. Renten skal udregnes på basis af formuerne fra foregående og indeværende år.
Avatar billede ebea Ekspert
05. november 2023 - 17:37 #3
#2 - Og hvor ser man det, ud fra din opstilling ?

Var det ikke bedre, at du viste en brugbar opstilling, som matchede det du reelt har.
Det er nok de færreste, som ville lave en opstilling, sådan som vist, hvor der skal laves en akkumuleret formue, hvori indgår både eksisterende formue, tilskrivning af opsparing (løn), samt renteberegning.
Avatar billede visto Professor
05. november 2023 - 18:05 #4
Formlerne viser da, hvad jeg ønsker at udregne.
Avatar billede ebea Ekspert
05. november 2023 - 18:27 #5
#4 - Når man laver renteberegning, laver man en beregning af hver år. Det er saldoen som akkumuleres, og ikke en saldo som dækker flere år, hvor renteberegning så laves. I dit tænkte eks. vil din renteberegning være 1920,- kr. forkert.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. november 2023 - 18:36 #6
Cirkulære referencer er noget rigtig bras som bør undgås. Men hvis det er et absolut must, så kan du gå til File, Options, Formulas og sætte flueben ved Enable iterative calculation.

Du kan bruge simpel aritmetik i stedet for.
Formue primo = F(1)
Formue ultimo = F(2)
Løn = L = 300000
Udgifter = U = 180000
rentefod = r = 0,02
rente = i = (F(1) +(F(2)-F(1))/2)*r som kan reduceres til 2000 + 0,01*F(2)

F(2) = F(1) + L - U + i
Ved at indsætte det just udledte for i (2000 + 0,01*F(2) fås:

F(2) = 200000 + 300000 - 180000 + 2000 + 0,01 * (F(2), det vil sige
0,99 * F(2= 322000 og dermed F2 =325253

Der findes et hav af artikler på Internettet om hvorfor man bør undgå cirkulære referencer i Excel.
Avatar billede visto Professor
05. november 2023 - 21:10 #7
#5
Der er i mit ark tale om en selvvalgt måde at beregne renten på. Der er tale om et budget - det fik jeg ikke skrevet indledningsvis - og et budget er jo bedste bud på et gæt, så det handler her om at lave en eller anden form for realistisk gæt på næste års rente på baggrund af tilgængelige data og fremskrivninger for det kommende år.

Jeg har så valgt at give et skud på det kommende års rente (År 2) ved at tage summen af formuen for År 1 + den forventede formue for År 2 og dividere denne sum med 2 og addere denne sum til formuen for År 1, fordi den forventede formue for år 2 etableres i løbet af året. På baggrund af denne antagelse, har jeg tænkt, at denne model nok er rimelig (og det er jo det eneste man kan forlange af et budget med masser der ikke kan forudses).

#6
Jeg takker for dine forslag, som jeg kigger på i morgen.
Avatar billede visto Professor
06. november 2023 - 14:40 #8
#6
Jeg har nu testet ved at tilvælge Aktivér gentaget beregning under Filer > Indstillinger > Formler, som det hedder i mit danske program. Til min store overraskelse virker det fuldstændig som det skal. Jeg troede slet ikke man kunne den slags. Og da det virker i praksis, vælger jeg at gå med den metode.

Jeg har også kigget på din aritmetik, men i og med at løsningen skal bruges i et budget, der løber over mange år, og hvor der for hvert år skal bruges foregående års formue og det kommende års forventede formue, samt at rentefoden kan ændre sig, som nu renten udvikler sig, går jeg ikke ud fra at metoden kan bruges.

Da det førstnævnte virker, behøver du ikke for min skyld bruge tid på at forklare det med aritmetikken.

Jeg takker for hjælpen!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. november 2023 - 14:55 #9
Det er op til dig, men for en ordens skyld nævner jeg, at ved modeller der er bare lidt mere kopmplekse end den du viser, så kan metoden forårsage mange problemer, modellen kan blive ustabil, Goal Seek virker ikke og opståede fejl kan ikke "be undone", så brug "Iterative calculation" med det in mente. Der findes bedre alternativer, men det er relativt avanceret.
Avatar billede visto Professor
06. november 2023 - 20:39 #10
Tak for de gode råd.

Ved du, hvordan man vil opdage eventuelle problemer/manglende stabilitet? Åbenlyse fejlkalkulationer? Crash? Eller?

Jeg har manuelt checket udregninger for de første par år i mit budget, og de er alle korrekte. Men spørgsmålet er så, om jeg kan stole på udregningerne for de næste 20 år! Eller om jeg kan vide, at alt er godt, hvis de første år er korrekt udregnede.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. november 2023 - 07:45 #11
Nej det synes jeg ikke rigtig jeg har. Det er et af problemerne med
"gentaget beregning " (iteration) slået til, at det er svært at "spotte" eventuelle fejl. Grundige test er det bedste jeg kan foreslå.

Hvis du skulle være interesseret kan jeg sagtens henvise til (efter min opfattelse) en af de ypperste eksperter på området, der har en masse filer og videoer, men vær i givet fald forberedt på, at det er kompliceret.
Avatar billede visto Professor
07. november 2023 - 16:14 #12
Jeg er meget tilfreds med her, hvor det er nu, og jeg vil helt sikkert foretage yderligere tests hen ad vejen, og skulle jeg støde på mærkværdigheder, vil jeg tage den derfra, men det ser ud til at virke helt som det skal.

Tak for tilbuddet om ekspert-henvisningen, men jeg er som nævnt helt tilfreds med, hvor det er nu.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. november 2023 - 16:59 #13
Hvis du skulle opleve problemer med gentaget beregning så tror jeg godt, jeg kan lave noget i Excel (formler i stil med den aritmetiske løsning, jeg viste tidligere), så du kan undgå iteration, men det kræver selvfølgelig, at jeg får adgang til din fil.
Avatar billede visto Professor
07. november 2023 - 20:44 #14
Det er fint. Tak skal du have. Jeg vender tilbage, hvis det skulle blive nødvendigt.