Avatar billede æ'VVSer Praktikant
16. november 2023 - 10:49 Der er 8 kommentarer

Udregning af vægten på et hult stål rør.

Hej alle. Vi har fået en opgave under min VVS-uddannelse. Vi har en smule IT-undervisning, hvor vi blandt andet skal lære at bruge Excel og Word. Jeg synes selv jeg er ok til det, men vi løb ind i en opgave hvor vi skulle udregne vægten af et tomt stål rør med disse kendte faktorer:

Massefylde:
Godstykkelse
Massefylde
Længde

Jeg har sat disse værdier til at være et 3/4" jern rør, så data vil se således ud:

Massefylde:
Godstykkelse: 2,65mm
Massefylde: 78g/mm^3
Længde: 6000mm

Hvordan regner jeg dette ud?

Normalt ville jeg bruge ydre og faktiske diameter, men umiddelbart er denne info ikke tilgængelig i opgaven.

Jeg ser frem til at høre fra jer.
Avatar billede visto Professor
16. november 2023 - 11:17 #1
Du skal først finde rumfanget af røret.
Nu ved jeg ikke, hvad 3/4" er et mål for (diameter? omkreds? eller?) Uanset hvad skal du først omregne tommer til mm.
Hvis det er er diameter, kan du finde arealet af den cirkel, som udgøres af rørets ende (forestil dig i første omgang et massivt og ikke hult rør). Diamter/2 = radius (r), hvorefter du udregner arealet af rørets "endeflade" ved π*r2 (r2 = r i anden).
Hvis det er omkreds (O) kan du finde diameter ved at bruge formlen O = π*d (d = diameter) og løse den som ligning. Og derefter finde radius (som beskrevet ovenfor) og bruge den i arealformlen ovenfor.
Rumfanget af det massive rør, får du ved at gange det fundne areal af cirklen med rørets længde (cylinder).

Herefter skal du finde rumfanget af hulrummet i røret på samme måde som ovenfor men med en radius af hullet. Denne radius er radius af det massive rør minus tykkelsen af rørets massive del (som jeg formoder er det du kalder "godstykkelse").

Herefter kan du udregne rumfanget af det hule rør ved at trække rumfanget af hulrummet (det andet rumfang du fandt ovenfor) fra rumfanget af det fiktive massive rør (det første rumfang du fandt ovenfor).

Til sidst ganger du det fundne rumfang af det hule rør med massefylden.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
16. november 2023 - 11:36 #2
Hvis det er et 3/4" rør, må den ydre diameter vel være:
( 3 / 4 ) * 2,54 = 1,905 cm.

Og, da godstykkelsen er 2,65 mm, må den indre diameter vel være:
1,905 - ( 2 * 0,0265) = 1,852 cm.

Herefter er det blot, at beregne rumfanget på normal vis, og gange op med massefylden.

Hvis et 3/4" rør henviser til den indre diameter, og ikke den ydre diameter, af røret, skal du blot ligge tykkelsen til i stedet for at trække den fra, men princippet er det samme.
Avatar billede kulawig Professor
16. november 2023 - 15:50 #3
rumfang =π*R2*l-π*r2*l        hvor R=9,525mm, r =9,525mm-2,65mm og l=0,6m

massefylde her tror jeg du har skrevet forkert det skal være 0,78g mm3
Avatar billede jernrosen3 Forsker
16. november 2023 - 16:22 #4
Jeg har lige lidt opklarende spørgsmål:

Søger Du hjælp til formler i Excel og Word?

Eller

Søger Du et svar på på den opgave Du beskriver?
Avatar billede HHA Professor
17. november 2023 - 07:33 #5
Måske denne video kan hjælpe dig.
https://www.youtube.com/watch?v=8fHUyiqS3Ko
Avatar billede fase Professor
23. november 2023 - 20:45 #6
Massefylde:
Godstykkelse: 2,65mm
Massefylde: 78g/mm^3    Massefylden er 7,9g/cm^3 altså 0,079g/mm^2
Længde: 6000mm
Egentlig mangler der en oplysning i opgaven, fordi arealet af den ydre og indre af røret ændrer sig med diameteren på røret. Du har valgt et 3/4" rør. Men lad os begynde med arealet af godset.
A = Ay - Ai > A = pi/4 Dy^2 - pi/4 * Di^2 > A = pi/4*(*Dy^2-Di^2) . Du antager at bruge et 3/4" rør. Di er så 2,5,4*0,75 = 19,05 mm. Dy er så 19,05+2*2,65 > Dy = 24,85 mm.
A = 3,1415* (24,85^2 - 19,05^2) > A =285,0145509 mm^2
Vrør = A*L > Vrør = 285,0145509 *6000 > Vrør = 1083911,745 mm^3
Mrør = Vrør *0,078g/mm^3 > Masse =  108391,17mm^3* 0,078g/mm^3  Mrør=  8,56 kg.
Avatar billede æ'VVSer Praktikant
24. november 2023 - 00:06 #7
Hej igen alle.

Ja det var måske skrevet en anelse kryptisk, men opgaven lød på at vi havde massefylde, længde og godstykkelse til rådighed. Værdierne er blot valgt ud fra 3/4" rør. Grunden til spørgsmålet var også fordi jeg havde en lang diskussion med min lære, om hvorvidt det overhovedet kunne lade sig gøre at udregne uden D el. R. Han kendte ikke selv metoden, kun facit.

Tak for jeres svar alle sammen, så blev jeg det klogere.

Dbh, VVS'eren
Avatar billede fase Professor
24. november 2023 - 07:46 #8
#7 Jeg har også lavet udregningen i Excel, så det bare er at taste rørdimension og godstykkelse ind, så beregnes resten af programmet.
Hvis det har interesse, sender du en besked til mig.