Avatar billede Klaus W Guru
21. januar 2024 - 17:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dato formatering

Hej
Jeg har en udfordring med formatering af datoer.
Jeg vil i Arket Måned kolonne Z lave en indeks og sammenlign formel men kan ikke rigtig få det til at fungere på grund af dato formatering.
Nogle der kan hjælpe.
Al hjælp vil blive værdsat
Hilsen Klaus W

https://1drv.ms/x/s!AmLaaGiC5Ldoiqk5Tqfpy8tOA8nKgw?e=j50xld
Avatar billede bak Seniormester
21. januar 2024 - 19:30 #1
I celle AC skriv =DATEVALUE(LEFT(AA2;13))
Dansk
=Datoværdi(venstre(AA2;13))

I Z2 skriv =INDEX($AC$2:$AD$12;MATCH(A2;$AC$2:$AC$12;0);2)
Dansk
=INDEKS($AC$2:$AD$12;SAMMENLIGN(A2;$AC$2:$AC$12;0);2)
Avatar billede kim1a Ekspert
21. januar 2024 - 19:33 #2
Hvad vil du gerne have ud af din index sammenlign?
Jeg kan ikke regne det ud ved at se i filen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. januar 2024 - 20:16 #3
=Datoværdi(venstre(AA2;13)) virker for april måned, men ikke for en måned der har et andet antal bogstaver (5)

Det kan sikkert gøres bedre, men følgende ser ud til at virke:
=(MID(AA2;1;LOOKUP(2;1/(MID(AA2;SEQUENCE(100);1)=" ");SEQUENCE(100))-1))
dansk
=(MIDT(AA2;1;SLÅ.OP(2;1/(MIDT(AA2;SEKVENS(100);1)=" ");SEKVENS(100))-1))
Avatar billede Klaus W Guru
21. januar 2024 - 20:48 #4
Tak for jeres løsninger det virker, men for der er et men.
Uge dagene er på engelsk, jeg lkan ikke få dem tilbage.
Hjælp!

KW
Avatar billede Klaus W Guru
21. januar 2024 - 20:51 #5
Løsning fundet

KW
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. januar 2024 - 06:56 #6
@Klaus W

Det svar du har angivet som løsning virker ikke hvis månedsnavnet i AA2 er forskellig fra marts eller april som begge har 5 bogstaver, alle andre månedsnavne har et andet antal bogstaver, som jeg skrev i #3. I og med at formlen DATEVALUE(LEFT(AA2;13)) ikke virker for andre måneder end marts og april, så virker INDEX-formlen heller ikke i de nævnte situationer.
Jeg er klar over, at min formel returnerer noget der er tekst og ikke dato. Er det et problem?
I øvrigt - hvorfor arbejder du så meget med tekst i stedet for rigtige datoer, for eksempel i kolonne A, B, T, U , V, W? Det bidrager til at gøre alting mere besværligt.
Avatar billede Klaus W Guru
22. januar 2024 - 16:45 #7
@Hans

Ok, det er fordi jeg ikke er god til at få det til at fungere med hensyn til formateringen.
Jeg kunne godt tænke mig en nemmere løsning.
Så hvad er dit forslag?

Hilsen Klaus W