17. september 2001 - 00:55Der er
4 kommentarer og 1 løsning
Rotation i OpenGL
Hvordan kan jeg få et 3d objekt (mesh) til at rotere omkring sig selv? Jeg har prøvet med kommandoen glRotatef() men den vil kun rotere omkring sig selv, hvis den befinder sig omkring absolut nul punktet.
nebula>> Har prøvet dit eksempel, men jeg vil gerne have at den både kan rotere omkring x, y og z akserne på én gang. Men da mit mesh IKKE ligger på punktet 0,0,0 så flyver den rundt i forskellige baner i stedet for at rotere omkring sig selv...
Jeg har fået det til at virke (på en billig måde!!!) - takker mange gange. Men noget har undret mig. Kan det virklig passe at der kun findes et eneste sted (nemlig absolut nul punktet) at man kan rotere 3D objekter + viewporten rundt omkring sig selv??? Jeg synes det lyder højst mærkværdigt. Alle de eksempler/tutorials jeg har set og afprøvet indegår dette problem.
Eksempel: Hvis jeg har 4 Sphere\'s (kugler) der befinder sig i hvert sit hjørne på en Plane, så er der ingen af dem der kan rotere omkring sig selv, da ingen af dem befinder sig i absolut nul-punktet (0.0,0.0,0.0)??? hmmmm... (stemmer ikke overens med alle de spil jeg har set gennem tiderne) - hvordan gør man det???
Nå, men skide være med det... Jeg har i mellem tiden købt en bog omkring emnet og har på den måde fundet ud af det selv... (takker for alles indslag)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.