Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. september 2001 - 09:00 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Browserkrig?? Hvad tror I på???

Jeg klikkede for eksperten´s skyld på banneret fra Boligguiden.

Så dukkede den her sgu op:

alert(\"\\nBoligGuiden.dk understøtter desværre kun browseren Microsoft Internet Explorer version 4.0x og opefter.\"+\"\\Det betyder at du f.eks. ikke kan bruge Netscape browsere. Derudover understøttes Apple/Mac ikke.\")

Også Fødevareministeriet forsvarede sig i går med at \"Microsoft vandt browserkrigen, så vi har valgt at satse på Internet Explorer\" og \".... Netscape brugere vil så skulle vælge mellem explorer eller et html 4 site til blinde...\".

TDC havde også først lavet deres nye sider kun til IE, men har dog ombestemt sig.

Så kommer mit spørgsmål. Godt nok har NS officielt meddelt at 6.x bliver den sidste version, men i disse Nimda tider må der sgu da være belæg for ikke at bruge Microsnot´s produkter. Skal alle så også lave ASP, fordi IE i fremtiden nægter at læse på en Unix server???

Det her er ikke ment for at være kontrær, jeg vil bare gerne have gang i debatten.

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. september 2001 - 09:01 #1
Kategorina er valgt fordi jeg mener der er nogle kompetente diskutanter herinde.
Avatar billede dope Nybegynder
21. september 2001 - 10:12 #2
IE6 kommer uden native understøttelse af Java efter de fik stopforbud til at udvikle videre på ders virtual machine... Scenariet er at samtlige bruegre på nettet skal have flere browsere... grundet dovne / dårlige developere samt hovne / smålige softwarefirmaer... UACCEPTABELT siger jeg !
Avatar billede marz* Nybegynder
21. september 2001 - 13:15 #3
grunden til at det altid er Ie det går ud over er vel udbredelsen af Ie contra NS,
netscape bruger er enten microsoft hadere eller ignorante eller uvidende :)og så er der jo alligevel ikke noget lækkert der fungere i netscape, ikke engang css er der mulighed for før 6.01, hvor Ie har haft delvis understøttelse siden 3.00.
java følger ikke med Ie6 men indstallere sig automatisk første gang du går ind på en java side :) jeg ved ikke engang hvornår min java blev indstalleret, men det virker upåklageligt.

det eneste jeg ærger mig over er at mac brugerne er blevet overset i dette spil, hvor er det synd for dem at de ikke har mulighed for at se alle de lækre ting der forgår på nettet, med mindre koden er blevet totalt ændret for deres skyld, så tingene ikke bliver fucked :)
håber at Ie 5.5 eller 6 snarest dukker op til jer.
og mozilla og opera og alle de andre browsere der udgør de sidste 10 % har garanteret alligevel Ie indstalleret, men bruger de andre browsere til finde fejl, og smide dem tilbage i hovederne på folk :)

jeg var selv i starten en stor tilhænger af netscape, hoppede først på Ie vognen med ver.5.01
da den virkeligt viste sig at være bedre og hurtigere.
det er lidt lige som med drivere for grafikkort og andre sager, det er gratis så alle har altid den nyeste driver, lad det dog osse blive sådan med browsere :)

marz*
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. september 2001 - 13:19 #4
marz - Du overså vist linien - \"Det her er ikke ment for at være kontrær...\"

Normalt bruger jeg selv IE 5.0 eller 5.5 afhængigt af maskine.

Dit indlæg tyder på at du er mere kontrær en jeg.
Avatar billede roenving Novice
21. september 2001 - 13:21 #5
Ja, men der er jo mange argumenter for og imod, men jeg har såmænd altid ønsket, at der ikke kom et eksprestog (mikro$aft) og kørte forbi og over Netscape.

En anden af de uhensigtsmæssigheder, som IE er født med er, at den f.eks. udskriver windows-grafikken i stedet for at tage stilling til den aktuelle sides indhold.

;·|
Avatar billede olebole Juniormester
21. september 2001 - 13:46 #6
<ole>
marz* >> \"netscape bruger er enten microsoft hadere eller ignorante eller uvidende...ikke engang css er der mulighed for før 6.01, hvor Ie har haft delvis understøttelse siden 3.00\"
Nu ville jeg jo mene, det er mest begavet at vide, hvad man taler om, når man åbner munden i et offentligt forum. Det mindsker i det mindste chancerne for at blive gjort til grin!

Du har haft mulighed for at anvende CSS i Netscape siden version 4.0 - dog ikke fuldt implementeret. Det har det heller ikke været i IE, men bedre...det er indrømmet.
Til gengæld var JavaScript implementeret i NS2.0 (det var faktisk Netscape, der opfandt og udviklede JavaScript!), hvorimod IE3 ikke engang kunne lave en alm. roll-over med billeder!

Specielt som Mac-bruger burde du da vide, at IE til Mac sutter, så det opdages! MS har altid skidt på MacOS og vil sikkert blive ved med det. Netop CSS/JavaScript kører elendigt under MacOS i IE.
Er du i tvivl, kan du jo spørge krak.dk, hvis nye site ikke fungerede på Mac i næsten en måned - på grund af de mange DHTML-fejl i IE/MacOS!

Generelt tror jeg på bedre produkter under konkurrence-forhold. Derfor er jeg meget ked af, at Netscape ikke kunne gøre bedre brug af deres kæmpe markeds forspring, mens de endnu havde det.
Nu er det i høj gred op til MS at sætte standarden - og uden modstand vil det kun blive til MS\' fordel...ikke brugernes.
MS er herostratisk berømt for at sende ufærdig slamkode på markedet - og det vil desværre nok tage fart på browserområdet over de kommende år  :(
/mvh
</bole>
Avatar billede marz* Nybegynder
21. september 2001 - 13:47 #7
jeg er da ikke kontrær bare realist :)
jeg synes heller ikke at du er kontrær :)

roenving : hvorfor ikke, det kunne ha været mozilla eller opera, men nu er det bare microsoft :) jeg er virkelig ligeglad med hvilket mærke min browser har bare det funker :)

marz*
Avatar billede marz* Nybegynder
21. september 2001 - 13:58 #8
olebole : det er jo lige det jeg skrev, problemet med css i netscape før 6.01 er jo netop at den understøtter det så dårligt at siderne tit bliver renderet ubrugelig, billeder over text m.m. hvor ie i det mindste kune bruges fra 4

og js, ja tak, og tak til netscape for det, det har du fuldstændigt ret i :) hvad skulle vi gøre uden idag, selv flash ville ikke ha eksisteret :)

så vi er enige, og så føler jeg mig da ikke til grin :) gør du ???

marz*

p.s jeg vil mene at mac brugerne kunne ha haft bedre understøttelse af ie, men så må de sgu kæmpe for det og brokke sig til microsoft og andre steder, lige som vi gør når der er fejl :)
Avatar billede olebole Juniormester
21. september 2001 - 14:45 #9
Hvad brokkerier til MS ang. IE/MacOS, har jeg zq også tit følt mig alene  =o)

Det er programmørens/koderens pligt at vide, hvad der understøttes i de forskellige browsere - og det kan sagtens lade sig gøre at \'blindkode\', så det alligevel kører fint, når det komme i en browser. Men det kræver selvfølgelig, at man kender browserne godt.
Kører en koders sider dårligt i NS4.x, kan han ikke sit kram!

Der er faktisk større forskel på at lave en side, der bliver vel modtaget af et dansk og et japansk publikum, end der er på at lave en side, der både kan ses i IE og NS...af kulturelle grunde. Og her taler vi slet ikke om de arabiske lande.

Kompatibilitets-brokkerierne fra kodere bunder oftest i manglende indsigt i fagets små \'besværligheds-niecher\'. Disse er såmænd langt større for andre faggrupper - også de, der sidder ved siden af os på webbureauerne.
/mvh
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. september 2001 - 16:04 #10
Netop  Nimda  og den efterhånden ret lange række andre activeX huller gør at jeg får mere og mere tillid til at Netscape og Opera og mange andre vil overleve. og måske endda vokse i de kommende år.

Mange firmaer vælger Lotus Notes specifikt for at komme væk fra Microsofts hullede produkter. Når de skal have internet kommunikationen op at stå bliver det nok ikke med MS browsere.
Måske efter et par forsøg på at lave isolerede sandkasser i deres netværk hvor IE ikke kan gøre ubodelig skade på resten af netværket (det vil næppe lykkes, men jeg tror der er mange der prøver for tiden).

Men jeg tvivler på at det vil komme så vidt som til at et flertal af kunderne siger \"Understøtter det produkt ActiveX? Så vil jeg ikke have det.\" Der til er det for nyttigt i intramet sammenhæng. Men jeg kan godt forestille mig en speciel IE version fra MS der simpelthen ikke understøtter det.

mvh JakobA
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. september 2001 - 19:27 #11
Jakoba - Det var faktisk lige præcist min pointe. Jeg kunne nemlig også forestille mig at det vil forlænge de go´e gamle browseres levetid eller ihvertilfald give dem længere tid på dødslejet. På mit sidste alm. arbejde brugte vi kun Lotus Notes - Ikke kun fordi MS er hullet som en si, men også fordi der findes nogle interne systemer i Notes som MS ikke har.

Jeg var meget længe imod at bruge nogen former for Netbank. Hvorfor?? Fordi der simpelthen kræves activeX for at køre dem. Ole må vide som Mac´boy at han ikke kan få netbank. Gad vide om det i virkeligheden ikke også nok også det bedste.

/Nikolaj
Avatar billede olebole Juniormester
21. september 2001 - 19:50 #12
Joooo....bank kan man zq altid få..........skulle man nu også opsøge dem på nettet?
Jeg er faktisk ikke længere helt \'Macofil\' ....jeg er blevet bifi .....ehhhhhh ....bi ......bif ......ja, altså - jeg bruger også PC, nu  =o)
/mvh
Avatar billede jensanders Nybegynder
22. september 2001 - 17:24 #13
MSIE har på nuværende tidspunkt vundet browserkrigen. I min besøgsstatistik fra Tiscali får jeg oplyst top 15 over mest anvendte opsætninger som udelukkende består af MSIE 4,0 eller nyere. Den eneste Netscape der er dukket op i statistikken er min egen, når jeg har testet mit site i en Netscape-browser.
I august havde jeg besøg af en Sushi 3,0, hvad mon det er for noget ?
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2001 - 17:38 #14
jesanders >> Den slags statestiker er som de gamle gaslygter i Københavns gader: De var meget gode at støtte sig til - men de oplyste ikke ret meget!  =)

Det er meget afhængigt af dit brugersegment, hvilke browsere, dit site bliver set med.
Det betyder ikke, at jeg ikke ved, MS desværre har vundet browserkrigen på dette tidspunkt (husk lige, at Hitler også i lang tid troede, at han havde vundet 2.Verdenskrig...og med ham, mange andre). Forskellen er bare, at de tal, du har til rådighed fra dit eget site, ikke behøver stemme overens med de reelle forhold på WWW.
/mvh
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. september 2001 - 17:59 #15
nogen lidt mere omfattende statistikker (men tag dem stadig med et gran salt):
http://www.upsdell.com/BrowserNews/stat.htm
http://www.echoecho.com/
http://www.ews.uiuc.edu/bstats/latest-week.html

Det ser ud til at NS har ringere udbredelse i Danmark end den har worldwide.

mvh JakobA
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2001 - 18:11 #16
Tak, Jakob....en glimrende belysning af problematikken.
Alene det første link har en afvigelse på 2000% (to tusinde procent!) på NN3
500% på IE3
250% på IE4
og ca. 400% på Mozilla/NN6
så deeeeeeeeeet.......  :)
/mvh
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
23. september 2001 - 20:22 #17
Marz* og Ole smider i ikke lige nogle svar.
Avatar billede olebole Juniormester
23. september 2001 - 20:26 #18
*griiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiib*
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
27. september 2001 - 00:04 #19
Marz er forsvundet så vi lukker :-)
Avatar billede olebole Juniormester
27. september 2001 - 01:05 #20
Der var ikke live på Marz alligevel.....damned!  =oD
...thnx  ;)