Avatar billede ove-s Nybegynder
21. september 2001 - 15:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver men netværk over internettet

Det jeg vil spørge om er hvordan laver man et netværk over internettet. Sådan at man har de samme rettigheder, som ved et alm. netværk (hvis det kan lade sig gøre.??
Jeg har under netværk installeret noget der hedder \"microsoft Virtuel privat netværk\" og under beskrivelsen står der lige det jeg gerne vil have, men jeg ved bare ikke hvordan jeg kan gøre det??

Jeg håber i fatter hvad jeg mener, og at der er nogen der kan hjælpe mig.

MVH

Ove
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
21. september 2001 - 16:07 #1
Ja, du skal nok bruge et VPN, men det kan være svært at sætte op! Har du Windows 2000 eller XP?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
21. september 2001 - 16:11 #2
Her er et uddrag fra:
http://www.sslug.dk/bog/sikkerhed/bog/sikker-net-trafik.html

Vi skal også nævne, at ssh kan anvendes til at lave VPN løsninger (Virtual Private network) mellem to lokale netværk, der forbindes via et usikkert net
Avatar billede ove-s Nybegynder
21. september 2001 - 16:13 #3
Jeg bruger win98. indtil videre
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
21. september 2001 - 16:16 #4
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
21. september 2001 - 16:16 #5
Ah.. nevermind! Det var et dårligt link!
Avatar billede wiuff Nybegynder
21. september 2001 - 16:19 #6
Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad du helt præcist forstår ved et \'netværk over internettet\'. Hvis du forstår et LAN agtigt net, hvor mediet blandt andet er et WAN (ei. Internet) vil VPN være en god ide da der jo her er en fornuftig sikkerhed.

Hvis du derimod bare skal have adgang til at se din kammerats PC og delte foldere under \'Andre computere\' er der en helt anden løsning. Dette kræver dog, at i begge har registrede IP\'er. Altså ikke noget med at sidde bag en NAT\'et router eller en firewall som kun tillader outbound trafik. Løsningen er at bruge din lmhosts fil (eller en WINS server), hvorved du kan få adgang til at se andre Windows PC\'eres delte foldere i \'Andre Computere\'.

For syntax og mere information om lmhosts:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q102/7/25.asp?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=lmhosts&rnk=5&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=MSALL
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
21. september 2001 - 16:21 #7
wiuff:>Det link du gav ham gælder jo kun for NT og Win2k... han bruger jo 98! Kan det overhovedet lade sig gøre med win98?
Avatar billede wiuff Nybegynder
21. september 2001 - 16:26 #8
Oops, Ja, lmhosts er også en del af Win9x, og syntax er enda en smule nemmere. Jeg kunne ikke lige finde et relevant link på MS Knowledge base, men søg i dit windows dir efter en fil ved navn lmhosts.bak. Åbn filen i notepad og læs vejledningen der. Husk at når du har ændret de relevante ting, så gem den som \'lmhosts\' (altså uden .bak), da windows kun ser efter dette filnavn...
Jeg kører selv W2K, hvorfor jeg ikke kan finde det præcise dir, men jeg mener lmhosts befinder sig i C:\\Windows\\System\\
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2001 - 17:43 #9
Brug ftp server og ftpdrive som klient.