Avatar billede michael_r Nybegynder
24. oktober 2001 - 12:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Intel netkort til FreeBSD?

Jeg har hørt meget godt om Intels netkort, både hvad angår pris og kvalitet.

Efter at have kigget på netkort i længere tid, er jeg faldet over et, efter min mening, godt tilbud, og vil derfor hører om et sådan netkort kan virke med FreeBSD (4.4-stable).

Helt præcist er det dette kort jeg er interesseret i:
http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-nic/netnic20/netpila8460c3-bulk.html

Da fxp driveren i FreeBSD er skrevet til PRO/100B, bliver jeg dog lidt i tvivl om, hvorvidt den også vil virke med et PRO/100S kort. Så vidt jeg umiddelbart kan se, skulle der blot være den integrerede Co-Processor (til beregning af kryptering) til forskel, og denne funktion har jeg ikke direkte brug for, så understøttelse af funktionen er ikke strængt nødvendig.

Er der nogen der har sat sådan et kort i deres maskine, som kan sige at det vil virke, uden de store problemer? :)

På forhånd tak.
Avatar billede skwat Praktikant
24. oktober 2001 - 14:16 #1
Jeg kender ikke netop dette kort men jeg syntes af ligevel at jeg lige vil kommentere
Hvis du ikke har købt noget kort endnu vil jeg klart anbefale at købe et dec - 21143 baseret netkort. Det anbefales af alle UNIX eksperter ( http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?2 )
Avatar billede mdr Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:32 #2
At proconsult lukker alt muligt godt ud om Intel\'s pis kort er sku ikke ensbetydende med at det er et stærkt produkt. Det eneste netkort fra Intel jeg kan anbefale er et Intel EtherExpress Pro 10/100.

Hvis du vil have et godt kort, og ikke vil betale prisen for det dyre Etherexpress pro, saa kan jeg klart anbefale D-LINK\'s DFE-550TX. Det virker på fbsd4.x og driveren er godt skrevet.

Hvad angaar DEC\'s 2114x og 2014x kort, så har disse chipsets været udgået i 2 år.

Det er ikke saadan at du får det vildeste kort for under de 500kr. men DFE-550tx er udemærket, og det virker godt på fbsd 4.x.
Avatar billede morw Nybegynder
24. oktober 2001 - 22:30 #3
Hvad er forskellen egentlig på Intel® PRO/100+ Adapter og PRO/100S ?

Jeg har lige købt en server - leveret i dag med Intel® PRO/100+ og så købt et PRO/100S til min windoze maskine?

Jeg har endnu ikke fået lagt freebsd på den nye server, men på http://www.freebsd.org/releases/4.4R/hardware-i386.html står der at den er understøttet:

Intel PRO/100+ Management Adapter ( fxp(4) driver)

Avatar billede mdr Nybegynder
24. oktober 2001 - 22:36 #4
Sure, Intel Etherexpress Pro 100/10 (Intel Pro/100+) er understøttet under fbsd.. faktisk var dette kort et af de første der blev lavet en fbsd driver til.

Men forskellen er chipsettet. Etherexpress chipsettet er ekstremt stabilt, og bruges meget i intels servere. Det er et rimeligt stabilt kort.

De intel desktop kort der nu sælges er basseret paa nogle af de funktioner der er i etherexpress kortet, men er langt fra komplet.
Avatar billede michael_r Nybegynder
26. oktober 2001 - 12:27 #5
skwat>> Det netkort ser rimelig lovende ud, både hvad angår pris og specifikationer. Så jeg vil helt klart overveje det kraftigt.

mdr>> Nu vælger jeg heller ikke netkort udfra hvad Proconsult skriver ;o)

Men jeg troede faktisk, at PRO 100/B (og S) var af samme kvalitet som EtherExpress Pro 100/10 (er der nogen der har et forhandler-link til sidstenævnte? Jeg kan nemlig kun finde PRO 100/x hos de forhandlere jeg kender).

Selv om DEC\'s 2114x og 2014x kort har et udgået chipset, er det vel ikke ensbetydende med, at de har et dårligt chipset, eller ?

M.h.t. D-Link, så er jeg lidt skeptisk ved det, da jeg har D-Link DFE-530TX nu, og der er driveren virkelig dårlig, under høj belastning (kortet låser fast). Der var en løsning på dette problem tidl., men jeg kan ikke få det til at spille med 4.4-stable. Derfor kan 550TX selvfølgelig godt være helt ok, men når jeg skal skifte alligevel, vil jeg hellere over på noget Intel eller andet af samme kvalitet.
Avatar billede skwat Praktikant
26. oktober 2001 - 12:40 #6
det er også noget vrøvl at chipsættet er udgået
Avatar billede skwat Praktikant
26. oktober 2001 - 23:10 #7
måske et svar
Avatar billede michael_r Nybegynder
29. oktober 2001 - 12:47 #8
Jeg tror det ender med et DEC 21143 baseret netkort, så derfor får skwat mine points.

Jeg tøvede lidt, da jeg lige ville se, om andre havde yderligere kommentarer til tråden, men det er der åbenbart ikke nogen der har.

Det var lidt svært at give points, da mdr\'s svar også var brugbart, i form af at oplyse at 100/B og /S ikke er samme kvalitet som 100/+, men jeg synes ikke rigtig at 30 points kan deles, og da skwat kom med en direkte henvisning til et (efter hvad jeg kan se) godt netkort, synes jeg at han har fortjent alle 30 points :)

Tak til alle der har svaret.