Avatar billede morw Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:40 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Install

Hej

Ja, nu har jeg fået min nye server og skal så have lagt FreeBSD på.

Jeg har lavet en cd rom ud fra iso af 4.4 release.

Den booter fint og jeg vælge Start kernel configuration in full screen
Visual mode.

Jeg sletter så en masse tin jeg ikke skal bruge, men under netvork kan jeg
ikke finde mit kort. Det er et Intel® PRO/100+, som hedder sådan:

fxp0 dyn dyn n/a dyn Intel EtherExpress Pro/100B and Intel PRO/100+
Management Adapter

på siden http://www.freebsd.org/releases/4.4R/hardware-i386.html.

Men der er ikke nogen fxp0 på min side, som jeg kan vælge.

Hvad er det lige jeg så gør?

/ morten
Avatar billede vladimirr Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:44 #1
Kan du ikke bare bruge standard ?
Det virker normalt med alle kort..
Jeg har aldrig været ude for at skulle vælge et netkort i FreeBSD
Avatar billede morw Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:49 #2
Hvad mener du med stardard? Der er 7 kort - lige som på http://www.freesbee.dk/hardware_conflicts.html

Jeg skal vel vælge nogen fra så der ikke er konflikter
Avatar billede vladimirr Nybegynder
25. oktober 2001 - 14:01 #3
Ja ok, det kan der jo være noget om...
Avatar billede skwat Praktikant
25. oktober 2001 - 15:12 #4
skid hul i det, du har muligheden bagefter i kernen, Det er kun aktuelt hvis du har et af de nævnet kort(du kan i princippet bare slette dem alle i starten.

fotx.net/skwat
Avatar billede mdr Nybegynder
25. oktober 2001 - 16:15 #5
morw: nu hvor du er startet med at køre freebsd, så tag lige og læse HELE http://www.freebsd.org/handbook, således at vi andre ikke skal se dig stille trivielle spm. i al fremtid.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
25. oktober 2001 - 16:43 #6
mdr -> Hvorfor er du altid efter folk der vil have hjælp til noget, hvis du ikke kan/vil hjælpe, så kan du jo bare holde dig væk fra de spørgsmål.
Eksperten er vel til for at folk kan få svar på deres spørgsmål.

//Anders

Avatar billede z_master Nybegynder
25. oktober 2001 - 16:59 #7
Jeg mener faktisk at de Netkort som du kan fjerne kun er dem hvor du skal fortælle dem hvilken IRQ de skal bruge. For det meste er det ISA netkort eller dumme Realtek kort, som BSD ikke lige selv kan søge efter. Bare slet dem alle sammen hvis der ikke er nogle der passer til dit kort.
Installer BSD derefter.
Hvis dit netværk ikke virker, så kig på
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/kernelconfig-building.html
hvor de forklare hvordan du bygger din kerne om, så du kan inkludere dit netkort. Husk at læs den hele igennem, så du forstår hvad der sker. Det er ikke så svært. Så kan du adde FXP0 til den ;)
Avatar billede morw Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:15 #8
Nå det virkede fint da jeg slettede dem alle.

Har også fået lidt hjælå på bsd mailing listen.

smider z_master, vladimirr  ikke lige et svar hvis i skal have del af kagen
Avatar billede mdr Nybegynder
25. oktober 2001 - 18:35 #9
vladimirr> fordi jeg gerne vil give udtryk for, hvor latterlæigt jeg syntes det er, når folk stiller spm. der kunne have været klaret, ved at læse manualen. den eneste grund til at folk ikke læser manualen, er sku fordi de ikke gider eller ikke har intelligens til det, og i begge tilfælde bør disse mennesker slet ikke køre noget som helst unix.

hvis folk læste manualen, saa ville de spm. der stilles her på eksperten være noget mere interresante.

hvis du har lagt mærke til at jeg har været efter disse typer, saa ville du ogsaa ligge mærke til at de typer der ikke kan finde ud af at læse en manual, konstant stiller spm. hvilket de vil blive ved med, fordi de ikke gider læse sig frem til det.
Avatar billede mdr Nybegynder
25. oktober 2001 - 18:37 #10
..disse typer vil blive ved med at stille spm. hver eneste gang de støder på et problem. det er ikke saadan at fok lige bruger nogle timer paa at finde en løsning selv.. næhh... de hopper direkte herind, og begynder at stille deres ekstremt irreterende spm. istedet for at prøve at finde en løsning selv.
Avatar billede morw Nybegynder
25. oktober 2001 - 19:09 #11
hello mdr, så tar vi lige en slapper.

Jeg er ikke typen der altid stiller spørgsmål, men jeg har lige fået en server i dag og var meget ivrig efter at komme i gang med *bsd.

Normalt læser jeg mig da til det info jeg mangler. f.eks. når jeg koder php.

Men desuden mener jeg at der skal være plads til alle - således at også newbies kan stille dumme spørgsmål. Hvis du ikke gider svare på dem, ja så hold dig væk.

EOD!

/ morten
Avatar billede z_master Nybegynder
25. oktober 2001 - 21:15 #12
mdr : Alle har lov til at spørge spørgsmål. Hvis man ikke har lov til det eller er bange for at stille dem, så sker der det at viden aldrig bliver ført videre. Hvis du ikke tør spørge din lære om et matematik problem som du ikke kan finde ud af, vil du så nogensinde lære det?

Eller lad os sige vi er i praktisk. Du er igang med at fremstille noget software og din kunde har forklaret hvad han mener den skal gøre på sin egen måde. Selvom det er meget godt formuleret, så er der stadig nogle ting som du er usikre på. Hvad vil du helst. Spørge kunden om kunden lige kan uddybe dette lidt eller bare lave det på den måde du tror?

Jeg vil sige at hvis du laver det på din egen måde uden at spørge kunden, så 9 ud af 10 gange laver du noget som han ikke mente han havde fortalt du skulle gøre.

Så derfor. Spørg løs.
Der er INGEN dumme spørgsmål. Kun dumme svar.
Avatar billede skwat Praktikant
26. oktober 2001 - 15:19 #13
hvad er der sket mdr er forsvundet på top ti listen i *bsd katagorien
Avatar billede skwat Praktikant
26. oktober 2001 - 20:22 #14
z_master:> ikke for at blæse noget op men du har lige fået 15 point for et spørgsmål du ikke har besvaret.
Det er en dog idé at kommentere spørgsmål når man kommentere
Avatar billede morw Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:51 #15
skwat> Kommentar fra z_master 25/10 2001 16:59:20 havde da ontopic indhold

Men jeg skal da nok snart stille nogle flere spørgsmål, så der kommer flere point.

Men ellers gik det rimeligt smertefrit med fBSD - apache og php via port.
Avatar billede skwat Praktikant
26. oktober 2001 - 21:01 #16
morw:> du har ret
Avatar billede z_master Nybegynder
28. oktober 2001 - 00:18 #17
Jeg undskylder Skwat, hvis du ikke mener min kommentar var rigtigt sagt og jeg undskylder at han beder mig om at lave en besvarelse..
Jeg er en af dem som er rimelig ligeglade med de points. Bare personen får et svar, som kan få det til at virke.
Avatar billede skwat Praktikant
28. oktober 2001 - 01:33 #18
z_master:> du har lige lavet den selv samme fejl som jeg troede du havde lavet, læg mærke til at jeg trække det i mig igen!