Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 09:32 Der er 93 kommentarer og
4 løsninger

Hvad er jeres problemer?

Jeg tror efterhånden jeg har rådgivet +100 ekspert-brugere og derfor:

Jeg er ved at lave en side som kommer på startfirma.dk og i den anledning er jeg ved at lave en trin-for-trin guide til iværksættere. Den skulle gerne klare alle problemstillinger vedr. det at starte virksomheden op. Sitet bliver gratis at bruge og brugerne kan sågar få personlig gratis rådgivning (e-mail). Det er naturligvis tidskrævende, så derfor vil jeg gerne have så meget med i artiklerne som overhovedet muligt. Derfor: (hvis du vil hjælpe) :

Hvilke problemer havde du da du startede op?
Hvad var uoverskueligt?
Hvor mener du evt. de største problemer ligger?
Hvis du vil starte op, hvor er du så i tvivl?

Formålet med siden er at forberede iværksætterne bedst muligt FØR de starter en virksomhed. Min analyse af det materiale der er tilgængeligt på nettet nu viser at brugeren i høj grad skal kende en problemstilling før de kan finde et svar og derfor håber jeg en trin-for-trin guide kan løse de problemer man som iværksætter ikke er klar over kan opstå. Vi vil også tilbyde en vurdering (gratis) af det grundlag iværksætteren ønsker at starte op fra, samt følge processen med rådgivning og endelig vejledning i brug af værktøjer/analyser.

Jeg har forståelse for at du evt. ikke vil poste detaljer her i forummet, og du kan skrive til min e-mail ved at klikke på navnet lawyer.

Endelig... hvis der er nogen der vil hjælpe med at opbygge sitet så tages der imod hjælp med kyshånd så vores fokus kan blive lagt på materialet. Der kan kun betales med ekspert-point eller gratis rådgivning. Selve layouted er næsten på men der skal fx oprettes en artikel-database (php/mysql).

Derudover hvis du har brugbart materiale liggende som må postes på sitet, kan du ligeledes sende det til os, og vi vil så vurdere om det kan bruges.

Avatar billede disky Nybegynder
14. december 2001 - 09:42 #1
startup problemmer: Manglende forbindelse til leverandør og kunder, ikke nok kenskab til regnskab.

Uoverskueligt: regnskab og de mere juridiske spisfindigheder med lovgivning og kontrakter osv.

Problem: Folk sætter sig ikke ind i skat/regnskab inden de begynder. Mange specielt unge mænd der kan lave en webside i frontpage tror de kan tjene styrtende med penge på webdesign uden at have den fjerneste anelse om hvad det kræver at køre firma.

tvivl om opstart: Om man kan konkurrere med de andre etablerede firmaer på markedet.

En ting mange glemmer er at et firma skal have et mål at gå efter, kræfter til markedsføring, udvikling, regnskab, drift, økonomi osv.
Og mange glemmer også at have en veldefineret virksomhedsstrategi, hvilket er ret vigtigt.

Hvis du vil lave det i php, kan/gider jeg ikke hjælpe, da jeg bruger et andet serverside sprog (som er langt bedre imho) nemlig JSP
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 09:47 #2
disky> Tak for det brugbare svar :)

til alle> Mht programmering er sproget ikke vigtigt, ved dog at noget vil blive lavet i php og MySQL og det skal naturligvis kunne fungere sammen.
Avatar billede tommyf Nybegynder
14. december 2001 - 09:49 #3
Moms <-- Læste et indlæg fra en der overhovedet ikke havde forstået hvad det drejer sig om når man bliver momsregistreret.

Personlig mangler jeg lidt juridisk viden samt hvordan man skriver/formulerer sig. F.eks når man skal lave reklamer, visitkort samt kontrakter.
Avatar billede disky Nybegynder
14. december 2001 - 09:52 #4
tommyf:
Helt enig.

Skal vi ikke bare sige da jeg started som 19 årig, måtte jeg pænt betale en mængde penge i afgift for forkert og forsent indbetalt moms :((
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 09:55 #5
tommyf> Der vil være en række kontrakt-skabeloner som frit kan benyttes.

disky> Told og skats takster er hårde :)

Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 09:56 #6
Der kommer en fyldestgørende moms/afgift/skat guide...
Avatar billede manon Nybegynder
14. december 2001 - 10:00 #7
momsregnskab og ikke mindst, årsregnskab - hvad og hvor skal de enkelte poste bruges til og sættes sammen.

links til revisore/bogholdere der ikke tager r... på dig - dvs sender en regning på 3125.- + moms for et kvartal momsregnskab med 6 poster osv.
links til andre små virksomheder der eks. laver visitkort til få penge.
links til andre virksomheder der støtter vejleder gratis osv.

Og til sidst - hvordan afvikler/lukker jeg et moms reg. firma? Hvordan gør jeg? Hvis det er i minus, hvornår vil jeg så evt. kunne forsøge igen osv..
Hvad sker der med de ting der er købt i firmaets navn?
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 10:04 #8
manon> takker, den med lukningen havde jeg overset. Det er svært at huske det hele, men jeg håber at når jeg har svaret på brugernes spørgsmål i en periode på x måneder at sitet så næsten vil være 100% komplet.
Avatar billede manon Nybegynder
14. december 2001 - 10:14 #9
lawyer >>

ja, faktisk ret vesentlig, fordi det er der den som regel går gal - f.eks: at man skal huske at ligge skatten til side hvis man har givet sig selv løn, hvordan skal formulare udfyldes - hvad med inventar og afsluttende regnskab.

Og når man lukker er det jo som regel fordi der er underskud - og så kan man jo ikke betale en revisor for at lave et afsluttende årsregnskab osv.

Når man starter op, skal det offentlige nok sørge for at få deres del af kagen som vi ser det i disky´s indslag, men når der lukkes er det et andet spm. *s*
Avatar billede gusse Nybegynder
14. december 2001 - 10:14 #10
måske er det også en god ide at fortælle at pengene ikke bare vælter ind i starten. Man bliver nød til at have en plan for hvad man gør hvis det ikke lykkes. Og man skal være parat til at miste den sum penge man har hevet op i lommerne.
Avatar billede manon Nybegynder
14. december 2001 - 10:23 #11
lawyer >>

Husk at skrive noget om fagforening og forsikringer ved sygdom - specielt hvis det er enkeltejet!

Hvad sker der hvis jeg bliver syg? Langtids- eller kronisk syg.

Det koster jo kun knap 2400.- om året for en arbejds/sygeforsikring.

Og et andet tip - hvis du som firmaejer bliver langtidssyg (kronisk sygdom mellem den 3. og 6 mdr. så vent med at melde det til Social centret, da du ellers ikke vil være berettiget til dagpenge!
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 11:06 #12
Det vrimler jo med gode forslag. Jeg har dog de fleste i mente, men det er meget rart at blive bekræftet.

Jeg har planlagt en fagforeningsguide vedr. ASE og DANA, men selvfølgelig også for dem der ikke er dagpengeberettiget.

Siden henvender sig til alle virksomhedstyper, dog primært den enkeltejet, I/S og ApS. Dem der starter A/S må anses for at være besiddende af større kapital, men mange spørgsmål er jo uafhængigt af virksomhedstype.
Avatar billede disky Nybegynder
14. december 2001 - 11:08 #13
lawyer:

Tag også holding selskaber med.

Hvis man er flere der sammen skal starte et Aps, er det tit en fordel at de enkelte ejer et holding selskab der så ejer aps\'et.

Af regnskabsmæssige og ejerskabmæssige fordele.
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 11:13 #14
disky> Er med... og du har helt ret. Jeg har planlagt en guide vedr. skattekonsekvenser og på den måde skulle brugeren kunne vælge den for ham rigtige virksomheds-løsning.

Avatar billede disky Nybegynder
14. december 2001 - 11:15 #15
kanon ide.

Jeg vil meget gerne hjælpe hvis du har brug for hjælp osv.

Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. december 2001 - 11:23 #16
Specielt udfærdigelse af kontrakter kan jeg tale med om.

Jeg har fandeme brændt nallerne nogle gange ved at stole på folk. Når man mister i omkanten af 50-60.000 på den konto, så lærer man kraftigt at det allerførste man laver er juridiske dokumenter. Slut med mundtlige aftaler.

Det siges at e-mail skulle kunne fungere som retsligt bevis, men forrige gang kontaktede jeg 2 forskellige advokater, der eftersigende skulle have tjeck på IT-spørgsmål. Begge gav mig det svar at en retssag var pratisk talt umulig at vinde på baggrund af e-mail.

Så én ting er helt sikkert. Glem det aldrig!!

/Nikolaj
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 11:25 #17
disky> Al hjælp er velkommen.

Hvis man vil hjælpe kan man bare sende en mail og kort redegøre for hvad man kan bidrage med:

Kan du beksrive et emne i en artikel så skriv løs, jeg skal nok gennemlæse det hele og koordinere så flere ikke skriver om det samme. I kan få et link på artiklen of course.

Ander brugere kan også få gavn af jeres erfaringer så hvis I vil ligge navn og rygte til så skriv løs :)

Hvis det er programmering er der en række små opgaver der gerne må laves. Endeligt layout er på plads om et par dage når domæne er klar.
Avatar billede disky Nybegynder
14. december 2001 - 11:27 #18
lawyer:

At skrive artikler er jeg hverken god til eller har tid til.

Det var mere at være behjælpelig med analyse/design af det programmeringsmæssige eller besvare folks spørgsmål
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 11:28 #19
nikolajdu> Det er mit indtryk at gratis standard-kontrakter til ethvert formål vil blive en stor hjælp. Det er så nemt at blive enige mens man er gode samarbejdspartnere ....bagefter.. så er det dyrt!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. december 2001 - 11:32 #20
Lige præcis. Alle andre i erhvervslivet skriver kontrakter. Ikke fordi de mistænker hinanden for bedrag, men simpelthen for at undgå fremtidige problemer :))
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 11:36 #21
God ide. Jeg har også gennem tiden hjulpet mange igang og ladet dem trække på min egen erfaring som iværksætter.

Der er en meget vigtig ting, som jeg ikke har kunnet finde på nettet, som jeg plejer at bruge meget tid på at forklare. Nemlig \"Intressentskabskontrakt\".

Langt de fleste iværksættere starter som personligejet firma eller intressentskab.
Når flere flere personer laver et intressentskab er det utrolig vigtigt at de får lavet en intressentskabskontrakt med hinanden, da det er lettest at komme til enighed FØR problemerne opstår.
Netop det at vi selv fik lavet en intressentskabskontrakt er årsagen til at min tidligere partner og jeg stadig er de bedste venner her efter han valgte at hoppe ud af firmaet, for vi havde på forhånd aftalt hvordan det skulle foregår og hvordan værdierne skulle opgøres og fordeles.

Din site skal efter min mening indeholde:

- En forklaring på hvad en intressentskabskontrakt er og hvorfor man SKAL lave en sådan.
- En forklaring på hvilke områder der bør være belyst i den.
- MEGET gerne en skabelon til en \"Intressentskabskontrakt\", da det er min erfaring at mange iværksættere ikke får den lavet fordi de ikke har penge til at få en advokat til det.

Det må da lige være en opgave for dig selv \"lawyer\".

Der skal naturligvis også være en forklaring af konsekvenserne af at vælge personligejet firma eller intressentskab kontra andre virksomhedsformer, men en sådan beskrivelse kan man finde mange andre steder på nettet, så det skulle være let at finde.
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 11:36 #22
disky> Jamen det vil da være skønt :)

Siden vil blive delt op i en række emner, og til hvert emne kan man så stille et/flere spm. Hvis du vil være \"svarer\" så kan vi fint finde ud af det. Dog bliver svarene nødt til at gå igennem mig (eller andre afhængigt af spørgsmålet)  i første omgang da jeg ikke kender dine kompetancer, men det må være forståeligt.

Vil du evt. hjælpe med lidt programmering?

Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 11:40 #23
microtec> Jeg har indtil videre 4 eksempler på I/S kontrakter som frit skal kunne hentes. Der vil selvfølgelig komme en begrundelse/vejledning med. (Vi overvejer at udfylde dem for brugere også hvis det ikke går over gevind).
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 11:46 #24
Lav også et afsnit om hvordan man sikre sig at det firma-navn man vælger ikke krænker andre. Jeg har desværre et par gange skulle have en advokat til at skrive til nye håbefulde iværksættere fordi de havde valgt nøjagtig samme navn som jeg. Det er trist for begge parter.

Opslag hos www.cvr.dk er et rigtig godt sted at starte. Derefter www.krak.dk og www.dehvidesider.dk

Også en forklaring på at man opnår beskyttelse af sit firmanavn blot ved at ibrugtage det. Det kan ikke registreres hos Handelsregistret mere.
Det er der også mange, der ikke ved.
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 11:50 #25
lawyer >> Meget fint. Husk bare en forklaring om hvorfor det er så forbandet vigtigt at få lavet på I/S kontrakt, så folk ikke \"glemmer\" det i deres iver efter at komme igang.
En \"I/S kontrakter\" kunne i mange tilfælde have redet ellers gode venskaber :o)
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 11:52 #26
microtec> Ja det er vigtigt. Der kommer et afsnit om immaterielle rettigheder.
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 11:55 #27
Det med navne-beskyttelse har Erhvervs- og Selskabsstyrelsens skrevet en god vejledning om, som jeg plejer at hanvise til. Den findes på:

http://www.eogs.dk/soegning/visresult.asp?fil=/selskaber/lev/spogsv/navbe.asp&soegeord=navneregistrering&nummer=2&antal=2&MaxAntalResultater=100&dir=
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 11:56 #28
Eksperten er langsom lige nu, så jeg vender tilbage senere.
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 11:57 #29
\"immaterielle rettigheder\", pas på det ikke bliver for teknisk.
Det skal holdes på et niveau, hvor hende der vil starte en frisør-shp også kan være med *gg*
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 11:58 #30
Forsikringer for pokker!

Husk et afsnit om forsikringer. Alt for mange glemmer at det nok var en god ide med f.eks. en produkt-ansvarsforsikring.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. december 2001 - 12:02 #31
for pokker da ;-) *LOL*
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. december 2001 - 12:55 #32
Lytter spændt med! :)
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 12:58 #33
microtec> Det bliver HELT down to earth, det er en klar del af konceptet.

Forsikringer er helt sikkert med, da man her kan komme i den helt store klemme...
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. december 2001 - 13:12 #34
Er det ikke bare dejligt :)

Her er et rigtigt godt eksempel på, at den \'gode gamle kultur\' med venlighed, imødekommenhed og initiativ stadig råder i nogle afkroge af \'E\' :) Flot venner !

Nå \'lawyer\' der ramte du nok lige ned i nogle udækkede behov hva\'  - storartet :)

Et iværksættersite af iværksættere for iværksættere ! Coun\'t me in :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. december 2001 - 13:13 #35
Jo Tony. Der er faktisk stadigt gode elementer tilbage på eksperten. steder som er uegnet for mindre børn :))
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. december 2001 - 13:17 #36
ROTFLMAO !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 13:23 #37
lawyer >> Måske skulle du prøve at kontakte nil.dk (bruger på Eksperten), det er ham der står bag http://www.freelanceweb.dk/

Jeg har tidligere diskutteret med nil.dk om at jeg syntes han manglede netop de ting du tager fat på. Den gang ville han overveje nogle \"service-sider\" med den slags info på nil.dk på Freelanceweb.

Det kunne være I kunne lave et samarbejde. I er jo ikke \"konkurrenter\", da jeres ideer er vidt forskellige, men supplere hinanden godt.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. december 2001 - 13:27 #38
microtec >> Wauh ja, - godt set :)
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 14:06 #39
Der er kommet mange gode idéer/bekræftelser og som nu har bevirket at projektet helt klart skal launches . Der er også brugere/firmaer der har benyttet sig af min e-mail med opfordringer til idéer og samarbejde, og jer vender jeg naturligvis også tilbage til.

Som jeg ser det findes der ikke konkurrenter til startfirma.dk, da dette alene handler om vidensdeling til iværksættere o.lign, og alle dem der vil bidrage er velkomne. Sitet skal bygges i den ånd, at vi alle har et speciale, og det speciale skal vi have viderført til dem der måtte mangle det. Kernen må være at iværksættere skal have en positiv start hvor de nemt føres uden om \"fælderne\" og derfor kan koncentrere sig om det de vil formidle.

Jeg takker for den positive tilbagemelding, men der er stadig plads til idéer og kommentarer i dette forum.
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 14:26 #40
Erhvervsfremme styrelsens http://www.startguiden.dk/ indeholder en del af de elementer dit site vil komme til at indeholde.

Dana´s http://www.selvstarter.dk/ minder også lidt om, men er alt for overfladisk.
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 14:29 #41
Prøv også at kikke på Erhvervsfremme styrelsens http://www.virksomhedsguiden.dk som indeholder love og regler om drift af virksomhed
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 15:22 #42
microtec> Ja der findes faktisk mange gode sider fra styrelser, nævn og råd når det gælder information til iværksættere. For at bruge disse sider skal du være som fx dig klar over hvad det er du skal før du kan anvende dem. Du har fx viden på en masse områder fx varemærker og kan derfor hurtigt slå relevant lovgivning op. Men hvis man fx er grøn, så er det svært at vide hvad der er lov og ret. Uden domskendskab er det fx svært at vide hvad MFL §1 mener med markedsføringsskik da man som \"grøn\" ikke kender praksis, bekendtgørelser og cirkulærer etc. Derfor tror jeg en trin-for-trin guide er kærkomment. Nu kan du fx også slå regler om moms op, men jeg vil gøre det meget nemmere. Jeg smider alle reglerne ind i et program og du indtaster ud -og indgående moms osv og programmet viser hvordan din momsangivelse skal være udfyldet. Samtidig er punkterne i momsangivelsen forklaret så du ved hvad der høre hjemme i kategorierne.

Det samme gælder skat. Hvad skal der betales skat af? Der kan du på de offentlige sider se i statsskatteloven §4 sammenholdt med §5 hvad der skal betales skat af og det der kan fradrages står i §6. Men som bruger er det fuldstændigumuligt for der er så MANGE undtagelser fx ligningsloven etc. Derfor håber jeg at hvis brugerne spørger om hvad der kan fradrages eller hvad der skal betales skat af, at vi kan få opbygget en database indeholdende en masse helt konkrete eksempler.

Altså: En helt down to earth side...

Selvstarter er ikke meget bevendt..virker mere som om at det er en flash-demonstration :)))
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 17:09 #43
Vi er ret eninge, også om Selvstarter.dk

Erhvervsfremme styrelsens http://www.startguiden.dk/ syntes jeg nu er rigtig god. Den ligner meget det du vil lave. Også med deres Eksperte-panel, hvor man kan få gratis råd.
Hvis du også kan tilbyde f.eks. et antal skabeloner til diverse kontrakter, har du et forspring :o)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. december 2001 - 17:09 #44
\'Problemet\' med \"Startguiden\' er, at den er et initiativ med afsæt i Erhvervsministeriet. D.v.s. allehånde individueller og generelle problemstillinger der ikke lige er i \'tråd\' med den herskende erhvervspolitik, eller på anden måde er i \'modstrid\' med \'Det Offentlige Danmark\' lider en krank skæbne.

Eksempel - Jeg stille på et tidspunkt et spørgsmål på \'Startguiden\' af ovennævnte kategori:

\"Hvordan kan jeg - helt eller delvist - overføre et års overskud til næste år, uden at det bliver beskattet, således at jeg kan modstå \'trange tider / mangel på kunder\' i det nye år ?\"

... to ugers absolut stilhed ...

Så sendte jeg det igen ... et \'brøl\' af total tavshed ! End ikke en returmail der sagde noget i retningen af: \'Vi har modtaget dit spørgsmål, du vil høre nærmere\' ...

Jeg kan huske, da jeg første gang hørte om planerne bag sitet og i hvilket regi det skulle virke, at jeg i den pågældende forsamling postulerede: \'Det site bliver aldrig et rigtig site for iværksættere. Man vil aldrig få svar på f.eks.:
Hvordan kan jeg lave paralelimport af mærkevare der allerede er på markedet i Danmark ?
- eller:
Hvad er den absolut mindste form for regnsskab, man kan nøjes med til skattevæsenet ?
- for slet ikke at tale om: Hvorledes undgår jeg at betale moms ?

Og her mener jeg med den type spørgsmål: INDENFOR gældende lovgivning !

Den type særdeles relevate oplysninger vil et offentlig site (nok) aldrig medvirke til bliver belyst.

Det vil \'lawyers\' gode initiativ sikkert heller ikke (dag 1), men det gør ikke spørgsmålene mindre relevante :)
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 17:29 #45
tony breindal> præcist... !!

Selvfølgelig vil al rådgivning fra startfirma.dk være i 100% overensstemmelse med lov for vi vil jo ikke lokke brugere ud i kriminalitet. Men de spm Tony Breindal stiller behøver ikke være en omgåelse af eksisterende lov.

Startfirma vil også være uafhængigt af råd, nævn, styrelser og ministerier. Når vi ser på spm svaret af advokater på startguiden (brancheforening) ligger næsten alle op til at du skal finde eksperthjælp og hermed mener de selvfølgelig advokater!

Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 17:30 #46
microtec> Dermed ikke sagt at startguiden ikke er en god side for det er den....  til nogle ting....
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. december 2001 - 17:49 #47
Halleluja :)

Til advokater (undskyld lawyer :) kan du lægge nogle (!) revisorer, bank- og pensionsrådgivere - i mit netværk kalder vi den: Hajer - (uden det i øvrigt er en hentydning til SharsForum :) grådige kale der kaster sig over det nemme bytte ;-)

startfirma.dk - \'Lad det blive så !\' - math. kap. 4, vers 7  :)
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 18:51 #48
tony breindal> Det er nemlig rigtigt... hele maskineriet bliver startet - advokaten henviser til et forsikringsselskab (efter han har plukket dig), for at forsikringsselskabet kan fastsætte sin vurdering af samlede aktiver/regnskab beder han dig kontakte en revisor som kan se at du allerede er plukket og derfor ikke kan betale ham, så han sender dig i banken hvor du laver en kassekredit og så går du hen til revisoren for at blive plukket igen og herefter skal du tegne forsikring osv! Ud af restbeløbet skal du så finansierer de første måneder uden indtægt, samt anskaffelse af varelager, visitkort, evt. lokale, telefon, dørskilt, markedsføring, IT etc etc.

Så gralt er det naturligvis ikke altid. Men korrekt og objektiv information fra en ikke \"inhabil\" kilde, kan naturligvis forberede iværksætteren og spare penge på en del af rådgivningen. Dermed er grundlaget skabt for startfirma.dk

Jeg ved fra mig selv, at da jeg startede det første I/S (selvfølgelig grundet min baggrund) brugte jeg ikke en eneste advokat eller revisor. Forsikringen kan man ikke komme uden om, og det er stærkt tilrådeligt at være medlem af en a-kasse. Jeg kan huske at mine samlede udgifter til ovennævnte var forsikring og a-kasse til ca. 5000,- (nutidskroner) pr. år, og så kan man sige at alle har råd til at starte.

Jeg har igennem min e-mail nu fået flere henvendelser fra \"eksperter\" der vil hjælpe og jeg kan nu sige med sikkerhed at siden kommer op i en form som beskrevet på denne side. Jeg håber I vil kigge forbi. Men skal nok poste en launch-dato her i spørgsmålet.

Jeg lader spørgsmålet være åbent lidt endnu, hvis der skulle komme flere kommentarer/idéer.

Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 19:01 #49
tony_breindal >>

1. Jeg påpeger IKKE startguiden for at sige at lawyer skal stoppe sit projekt. Faktisk tvært imod. Jeg ville blot gøre opmærksom på at der findes et site, som omhandler samme emner og har et ekspert-panel.
Det er letter at lave et RIGTIG godt site, når man har et GODT site at kikke efter. Det er meget lettere at se hvad der er godt og dårligt på noget man ikke selv har lavet. Jeg mener f.eks. at der er ideer til en inholdsfortegnelse på startguiden. Selve indholdet kan laves bedre.

2. Det undre mig lidt at du ikke fik noget svar. Hvis du kikker efter bliver spørgsmålene sendt direkte til uvildige eksperter. I dit tilfælde en revisor. Panelet består at bla. selvstændige revisore, advokater, bankfolk mv.

3. Jeg forstår IKKE det angreb med \"revisorer, bank- og pensionsrådgivere - i mit netværk kalder vi den: Hajer\"
Du tror da vel ikke at en enkelt mand kan have viden inden for alle de områder.
Her stiller professionelle folk op til et ekspert-panel, hvor de besvarer spørgsmål gratis.
Kald dem bare \"Hajer\", men husk at det er dem der arbejder med tingene i deres daglige arbejde. Der findes alt for mange såkaldte \"konsulenter\", som tror at de ved alt om alt.

PS: Hvis vi skal i gang med mudderkastning i dette spørgsmål er jeg smuttet. Jeg forsøger at bidrage konstruktivt.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. december 2001 - 19:06 #50
Jeg tror nu ikke tony mente det som speciel mudderkastning i forhold til spørgsmålet her.

At han har en negativ indgangsvinkel til advokater os lign. gør jo kun sitet her endnu mere relevant :))
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 19:08 #51
tony_breindal >>

Dine spørgsmål er så specifikker og på kant med lovgivningen at de ALDRIG vil kunne besvares gratis online. Hvem skulle så inde for lovligheden når du kommer galt af sted?

Vil du arbejde så kreativt, må du nødvendigvis betale en af dine \"hajer\" for det.

Mon ikke det er derfor du ikke fik nogen svar?
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 19:09 #52
lawyer >> Husk lige at fralægge dig alt ansvar for informationer på dit site. Det har du vel tænkt på ;o)
Avatar billede lawyer Nybegynder
14. december 2001 - 19:22 #53
microtec> Ja det er klart :) Jeg tror nu også kun det er i meget sjældne tilfælde at vi kommer helt ud i de kringelkroge, og så kan fx jeg aldrig garantere at det er rigtigt for det kræver at der forelægger praksis fra højesteret.

Jeg tror du helt misforstod tony breindal, for jeg er sikker på at han også synes store dele af startguiden er god ligesom du og jeg gør det. Han kritiserede ventetiderne og begrænsningen af spørgsmål men ikke selve indholdet.

Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 19:52 #54
lawyer >> Tja, sikkert. Det håber jeg :o)

Jeg finder det helt rigtigt at man ikke besvarer spørgsmål, der er så specifikke og som let kan komme til at vippe omkring den rigtige side af loven.
Man bør naturligvis alligevel sende med mail med \"spørgsmålet ligger uden for startguidens område\".

Jeg vil i hvert fald kraftigt fraråde dig at begynde at besvarer den slags spørgsmål på dit site. Hold dig til de generelle ting og drop noget der er så specifik. Det er også det generelle man har brug for i opstarten af en virksomhed. Tænker man allerede der på at slippe for at betale skat af årets resultat og moms, skal man nok lade være med at starte ;o)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. december 2001 - 20:03 #55
Først og fremmest undskyld jeg ikke har fuldt op på tråden før nu, men jeg modtager p.t. ingen mails fra Eksperten og Stofanet \'gør knuder\'.

microtec >> Nej vi skal endelig ikke i gang med mudderkastning. Undskyld til dig, hvis mine indlæg har provokeret dig i en negativ retning. Det er ikke min hensigt ... og hvis du søger lidt på mit navn på nettet, vil du nok opdage, at det aldrig har været eller vil blive min stil.

Mit begreb \'Hajer\' stammer fra min tid som lokalformand i Dansk Iværksætter Forening hvor jeg (og mit netværk) blev \'tæppe-bombet\' med henvendelser fra div. rådgivere af førnævnte faglige retning. Og i den forbindelse erkender jeg  til fulde at det er et dumt, utroværdigt og lidet flatterende udtryk der aldrig burde have været brugt her og som ingenlunde passer på majoriteten af førnævnte faglige ressorvcer. Du har min uforbeholdne undskyldning.

I begyndelsen tog jeg / vi  henvendelserne alvorligt og fuldte troligt op på dem og knyttede an. Efter som regel andet møde, viste det sig i langt hovedparten af tilfældende, at henvendelsen tjente ét formål for afsender. Nu er det slet ikke sådant at jeg har noget mod reklamer, direkte velmenende henvendelser eller uopfordrede telefonsamtaler, men når disse typer af rådgivere tilkendegiver et, men handler i en anden retning, bliver jeg fortørnet. Og ingen af de mere end 300+ iværksættere jeg har fuldt, støttet, undervist eller rådgivet i mine ca. 10 år som aktiv iværksætter og fortaler for alternetive forsørgelsesformer, har jeg haft brug for bare ét minuts rådgivning af en ekspert der tager sig skyhøjt betalt. Hver gang der har været brug for specialistviden i den prisklasse har jeg brugt mit personlige netværk til at støtte ham / hende i deres foretagende. Og hver gang er det lykkedes, at finde ressourcer der ved hvordan der er at starte som iværksætter og som ikke starter med at oprette sagsmapper og ditto kundenumre for hvad der kan klares på få minutter i en telefon med lidt lyst til at hjælpe og ønsket om selv at ekspanderer / opretholde sit peronlige netværk. Det har selvfølgelig betydet, at i de ekstreme situationer hvor jeg selv, eller andre i netværket, har haft brug for dybdegående og velkvalificeret eksperteviden på helt professionelle vilkår, har vi selvfølgelig brugt de personer / organisationer der før har vist forståelse for sårbare iværksætteres lyst at skabe forandringer i eget liv.

ad 1.:
Jeg er 100 % ening med dig i at Startguiden er et glimrende site, der er fyldt med dybe kilekompetencer, men som efter min helt personlige og ganske subjektive mening lider under faderskabet.

ad 2.:
I øjeblikket får jeg hjælp fra en internationalt revisionsfirma via Startguiden. Jeg har stillet guiden et åbent skattespørgsmål og får hjælp til at finde den afklaring der kaste lys over mit problem. Så sent som i dag har jeg modtaget en mail fra firmaet hvori de oplyser at de har haft kontaktet til en anden ressource pr. tlf. i mindre end 5 minutter og at ressourcen beregner sig et honorar på 700,- kr. for den telefonsamtale. I lyset af mine ovenstående omtaler afbryder jeg relationen en af de allernærmeste dage.

Jeg håber med dette indlæg, at have tilkendegivet mine helt og holdent  subjektive holdninger og at alle indlægsgivere og andre læsere vil modtage mine uforbeholdne undskyldninger for de eventuelle uheldige provokationer de har været udsat for af mig.

Jeg ser frem til, at vi kan fortsætte denne spændende og givtige tråd i den ånd jeg anerkender i mit første indlæg af: 14/12 2001 13:12:12
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2001 - 20:29 #56
tony_breindal >> Du skal ikke undskylde over for mig :o)

Vi er vist enige (også mht. påtrængende sælgere).
Dog syntes jeg du glemmer en vigtig ting. Der er meget stor forskel på at få et råd fra en betalt professionel rådgiver og så et råd fra en god ven, et online site, eller en netværkspartner.
Den professionelle rådgiver er erstatningspligtig, hvis det viser sig at være et dårlig råd. Endda med meget store beløb. Det er vigtig at holde sig for øje, og retfærdig gør lidt af det høje honorar (langt fra det hele *gg*).

Det væsentlig at huske på at en online-site eller et godt netværk ikke kan erstatte en professionel rådgiver, men det er et godt suplement :o)

Jeps, det er en spændene tråd. Jeg bliver altid ivrig når der er noget om iværksættere her på Eksperten.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. december 2001 - 20:37 #57
Som en objektiv opfølgning på rådgiveres kvalitet kan jeg nævne, at jeg på et tidspunkt arbejdede i et datterselskab af en dansk global koncern. Under den årlige fremlæggelse af regnskabet til medarbejderstaben sagde den siddende direktør under emnet \'Virksomhedsbeskatning\': \"I år har vi valgt at ville betale 400.000,- kr. i skat ud af en omsætning på 256 mio. kr.\" Denne \'egenomsorg\' for virksomheden kunne jvf. pågældende direktør direkte tilbageføres til velkvalificerede eksterne rådgivere. Jeg har absolut ingen grund til at tro at den pågældende virksomhed eller dens moderkoncern på nogen måde er eller har været involveret i aktiviteter der kan kendetegnes som i modstrid med herskende lovgivning.

I mit univers står vi alle lige for den lovgivning der udstikkes af de mange gode myndigheder vi har i Danmark. I mit univers står vi også alle lige i forhold til at lade os rådgive af div. ressourcer og hvis de rådgivere er i stand til definerer virksomheders skattegrundlag på baggrund af lovgivning kan jeg ikke se noget som helst til hinder for, at vi som iværksættere skal benytte den også.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. december 2001 - 20:45 #58
Pyh-ha microtec, det var godt, tak :)

Angående den der med det høje honorar :)

Jeg havde et lille selskab som kunde på et tidspunkt. De betalte 60.000 kr. + i revisorhonorar et år. Da de modtog årsregnskabet havde revisoren fraskrevet sig alt ansvar for regnskabet ... selv den anvendte metode. Direktøren blev tosset og fik en regnskabssagkyndig 6 timer om ugen a 250,- kr. / time til div. bogføring. I hendes netværk fandtes en revisor der lavede årsregnskabet og garanterede for de anvendte metoder. Årsregning ca. 12.000,- kr. Det er sgu\' en besparelse der sparker r.. :)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. december 2001 - 22:25 #59
Nå nok om det, der er fuldt ud lige så mange brådne kar imellem iværksætterne :)

Her er endnu et af de temaer lawyer.com :) måske bør indeholde ...
http://www.eksperten.dk/spm/146803
... Copyrights på div. værker !

Gu\' ve\' om ikke det er 120 gang et copyrigtspørgsmål er oppe på E ?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
14. december 2001 - 22:28 #60
... og her er så 121 ... http://www.eksperten.dk/spm/146808
Avatar billede tommyf Nybegynder
14. december 2001 - 22:39 #61
I det sidste spørgsmål må jeg nu også stille mig undrede, kan i hvert fald ikke svare på det. Kurt burde stadig have rettighederne - men aner det ikke.
Avatar billede lawyer Nybegynder
15. december 2001 - 09:44 #62
Eneret:

Indehaveren af ophavsretten har i henhold til ophavsretslovens §2 eneretten til:

Fremstilling, herunder manfoldiggørelse og kopiering.

Spredning af eksemplarer, herunder udgivelse, salg, udlejning, udlån o.lign. Når et eksemplar af værket af ophavsmanden er solgt, må dette dog godt sælges videre jf. §19

Gøre værket tilgængeligt for offentligheden, herunder ved fremvisning, udstilling, udsendelse o.lign.

Indehaveren af ophavsretten kan forbyde andre at fremstillie eller uberettiget sprede eksemplarer eller efterligninger af værket jf. §2.

TommyF> Det vil sige at oversætteren har rettigheden til den danske version, men hvis han ikke har nogen tilladelse til at distribuere det må han ikke..... dvs. Kurt har rettighederne til den danske version, hvis han har fået tiladelse til at fremstille den. Jeg må jo ikke bare oversætte Harry Potter og så sælge den som min bog.. der skal være en tilladelse fra forfatterinden til det.

Alle> Jeg kommer snart med en opdater vedr. startfirma.dk og projektet bliver til noget snarest efter at have tænkt det igennem i aftes. Jeg håber I vil tage godt imod siden når den kommer, og komme med samme konstruktive kritik som I har gjort i dette fora og som jeg takker jer for.

Point er delt ligeligt mellem der der har afgivet svar.

Avatar billede nil2 Nybegynder
17. december 2001 - 08:52 #63
Jeg har lyttet lidt med og har da også kontakte lawyer via en lille omvej ;o)

Angående det én af jer skrev længere oppe omkring I/S-kontrakter, så kan de købes online hos E-lov på: http://www.e-lov.dk/version1/segmentfrontpage.asp?segment=Erhverv
Avatar billede lawyer Nybegynder
17. december 2001 - 09:00 #64
nil2> Jep det har du :)

Angående I/S... hvis du skal bruge en kontrakt har lidt tålmodighed, så bliver de via et system lavet til dig gratis på startfirma.dk, og det samme gælder ansættelseskontrakter for lønmodtagere, funktionærer og freelancere. Herudover er der også samarbejdsaftaler, hemmeligholdelsesaftaler og leverandør-aftaler.... jeg knokler hårdt på det og vender forhåbentligt snart tilbage med et link...

Avatar billede nil2 Nybegynder
17. december 2001 - 09:04 #65
lawyer >> det lyder godt. Bliver der også mulighed for at få/købe kontrakter der er lidt mindre standard-agtige end dem på e-lov, netvokat osv.? Jeg tænker på om man kan bestille kontrakter med personlige ændringer osv.?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
17. december 2001 - 09:05 #66
... har for nyligt haft kontaktet Dansk Industri (DI) for at høre om de havde skabeloner / inspiration til \'Samarbejdsaftaler\'. De svarede:

\"Vi har på nuværende tidspunkt ikke noget på vores hjemmeside, der vedrører
råd / retningslinier for indhold af samarbejdsaftaler.
Men jeg kan oplyse om, at der medio januar vil blive lanceret en juridisk
database på www.personale.di.dk, som vil indeholde oplysninger om bl.a.
samarbejdsaftalen. Basen kommer til at hedde \"Guide til Personalejura\" og
vil indeholde 124 juridiske emneord. Den vil du helt sikkert få glæde af :o)\"
Avatar billede nil2 Nybegynder
17. december 2001 - 09:08 #67
Jeg hader at bringe konkurrenter op, men HKs Freelancer.dk har også standard-freelancekontrakter liggende gratis online...
Avatar billede microtec Nybegynder
17. december 2001 - 09:13 #68
lawyer >> Lige et rigtig dumt spørgsmål; Hvordan har du tænkt dig at financere driften af dit site? Selv om du arbejder gratis og får andre til det samme, er der udgifter forbundet med at drive det.

Jeg glæder mig meget til din samling af standard-kontrakter. Det har jeg selv manglet.
Du skal nok også tilføje en standard udviklingskontratkt. Der vil være mange, der udvikler f.eks. software.
Avatar billede microtec Nybegynder
17. december 2001 - 09:15 #69
nil2 >> Jeg har kikket på de kontrakter fra HKs Freelancer.dk
De passer sikkert fint til netop freelancer (lidt som et ansættelsesforhold), men egner sig ikke til brug i firma-sammenhæng.
Avatar billede nil2 Nybegynder
17. december 2001 - 09:21 #70
microtec >> helt enig.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
17. december 2001 - 09:23 #71
\'Two god points\' microtec !

Jeg tror at HK, DI, DTI o.s.v. alle her deres specifikke indgangsvinkel til div. kontrakter m.m. F.eks. HK = Lønmodtagerens, DI = Stordriftens og måske DTI = Beskyttelse og patentering

På denne palette af hver på sin måde relevante udformninger vil startfirma.dk måske vælge iværksætterens ?
Avatar billede lawyer Nybegynder
17. december 2001 - 09:48 #72
microtec>
budget til startfirma version1 :

hosting: tildelt gratis plads
domæne: sponsoreret af mig
min løn = min hobby (gratis)
medarbejdere = det bliver et forum hvor jeg håber kompetente folk som dig vil hjælpe iværksætterne. Jeg vil selv være så aktiv som min tid tillader, samt jeg har fået feedback på at venner (jurister og økonomer) kigger forbi.
Markedsføring : ingen...desværre... men kaster mig over at ekspanderer mit netværk der kunne være interesseret i iværksættere, og på den måde skabe midler til markedsføring.
Alt hvad der hedder administrationsudgifter: sponsoreret af mig selv. Jeg behøver ikke revisor, advokater osv osv.
Design af site: sponsoret af yderst professionelle folk der normalt laver løsninger i x antal million-klassen.
Ekstra programmering> Sponsoret af frivillige bl.a her fra eksperten der vil lave små features, men designeren programmere en del, og er allerede nået langt.
Har jeg det hele med???

Sponsorering af version2: Indgå aftaler med organisationer, virksomheder og andre sites der er interesseret i iværksættere..herunder forsikringsselskaber, banker, a-kasser og investorer (har flere i mit eksisterende netværk). Har også et interessant tilbud liggende fra et site der er under udvikling.

Jeg vil gå langt sålænge iværksætteren ikke skal betale, for der er rigeligt der vil \"plukke\" dem allerede...
Avatar billede lawyer Nybegynder
17. december 2001 - 09:52 #73
nil2>

I første omgang er det kun standardkontrakter, men systemet vil tillade en hvis variation. I en version2 når sitet begynder at passe sig selv lidt mere, kunne der tilbydes betalte løsninger. Men nu er der fokus på version1.
Avatar billede bbrockie Nybegynder
17. december 2001 - 09:52 #74
En fremgangsmåde for ansættelse af nyt personale.. altså når man får sin første arbejder. Hvordan bør man gå frem, hvad med kontrakter osv..?

Her tænker jeg på begge parters interesse, altså hvordan begge parter bedst er dækkede, hvis der evt. skulle opstå problemer senere hen. (Lønmæssigt)

Hvis man har et firma der kun er moms registreret, og den ansatte får lavet et par produkter. Hvis nu den ansatte \"skrider\", da han ikke har modtaget løn i den tid han har lavet de opgaver.. hvem har så copyright på arbejdet?
Avatar billede nil2 Nybegynder
17. december 2001 - 09:52 #75
lawyer >>

Ad. markedsføring kan vi sikkert finde ud af noget. Jeg skal til at markedsføre FreelanceWeb v.2 og har en del idéer + et godt forhold/kontaktnet til pressen. Prøv at snakke med Tony, eller send mig en mail direkte info@nil.dk
Avatar billede lawyer Nybegynder
17. december 2001 - 09:55 #76
bbrockie> Bekræfter at der er efterspørgsel efter startfirma.dk
Jeg skal bruge nogle flere oplysninger vedr. ansatte. Jeg skal kende gennemsnitlig arbejdtid om ugen, har det forgået på egen bopæl. Hvad er han ansat som. Skriv til min mail i infobladet, sp svare jeg dig via mail...
Avatar billede lawyer Nybegynder
17. december 2001 - 09:57 #77
nil2> Det vender jeg tilbage til... helt sikkert! Jeg har ledig bannerplads på mit site, som kan bruge til samarbejdspartnere som dig, eller andre der vil hjælpe. (Jeg har ikke planlagt at bruge bannerpladsen kommercielt i version1).
Avatar billede lawyer Nybegynder
17. december 2001 - 10:20 #78
gik lige op for mig at bbrockies problemstilling var for at bidrage til startfirma og ikke et problem han selv står over for netop nu... :))) Arbejdsret bliver en stor del af startfirma.dk..
Avatar billede microtec Nybegynder
17. december 2001 - 11:15 #79
bbrockie har ganske ret i at springet til at ansætte den første medarbejder er ganske stort. Der er ikke blot ansættelseskontrakten at tage stilling til, men også lovpligtige forsikringer, diverse arbejdsretslige spørgsmål, men ikke mindst alt det administrative arbejde man som arbejdsgiver er pålagt at udføre for at opkræve forskellige beløb for staten mv.

Emnet er bestemt relevant, men omvendt tror jeg også du er nød til at begrænse dig lidt (specielt i startet).
Du har valgt at kalde dit site for startfirma.dk med tryk på START. Spørgsmål ang. ansættelse af medarbejdere er ikke relevant for særlig mange i opstartsfasen.
Emnet er godt til brutto-listen over ting, der kan komme med senere.
Avatar billede lawyer Nybegynder
17. december 2001 - 11:21 #80
microtec>

Jeg er enig!

Jeg laver en trin for trin guide...

I første omgang er der nogle ting der er opprioriteret frem for andre.. Men der er taget stilling til alle felter. Også forbi brugeren så kan se han er det rette sted. Guiden vil blive udviklet hele tiden og om x antal måneder så skulle man meget gerne kunne finde sit svar. Alt hvad der kommer som er relevant i forummet vil blive kædet ind i guiden med tiden...
Avatar billede lawyer Nybegynder
17. december 2001 - 11:22 #81
Men fra dag 1 er der lidt om alle problemstillinger....
Avatar billede nil2 Nybegynder
17. december 2001 - 11:22 #82
lawyer >> hvornår regner du med at åbne for version 1?
Avatar billede lawyer Nybegynder
17. december 2001 - 11:26 #83
afhænger af programmøren...han er en busy man.. men han nåede langt igår, så det bliver sikkert mig man skal vente på... jeg skriver og skriver.. så jeg håber vi er på inden jul... men som sagt afhænger det ikke kun af mig..
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
17. december 2001 - 11:31 #84
Hej Lawyer...!

Det lydder som et extremt brugbart/spændene projekt du har gang i. Jeg skal gerne prøve (med de evner jeg nu har) at hjælpe med opbygning af siden. Hvis du er interesseret kan du jo lige poste dit icq nummer så kan vi tage en lille snak hvis du har tid iaften??

-Jonas
Avatar billede lawyer Nybegynder
17. december 2001 - 13:03 #85
freefreelancer>

Der er fundet de ressourcer der skal bruges til det programmeringsmæssige, lige så mht design, men mange tak for tilbudet.
Avatar billede lawyer Nybegynder
17. december 2001 - 18:06 #86
nil2> jul er nok alligevel urealistisk.. jeg sætter deadline til årsskiftet...
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
17. december 2001 - 18:58 #87
\"... årskiftet\"

Noget specifikt årsskifte ?    :)
Avatar billede lawyer Nybegynder
17. december 2001 - 19:00 #88
haha.. 2006, nej vi snakker ca. d. 01-01-02.
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
19. december 2001 - 08:27 #89
Lawyer har skiftet brugernavn...

Jeg bliver sikkert slettet her på eksperten, og hvis det bliver tilfældet så har man set mig herinde for sidste gang. Jeg glæder mig til at fortsætte min iværksætterhjælp andensteds..

http://www.eksperten.dk/spm/148279
Avatar billede jalle Nybegynder
20. december 2001 - 09:55 #90
Jeg har fundet et link som kan være interessant i forbindelse med kontrakter: http://www.retograad.dk/neobuilder.200108011047_9350_3b67c22faa9a8.html
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
20. december 2001 - 15:59 #91
jalle> Kender den godt :) Mange tak fordi du vil hjælpe... Hvis du en anden gang støder på lignende så sig endelig til :)
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
13. januar 2002 - 09:46 #92
Grundet travlhed har jeg skubbet launch for startfirma.dk en til to uger. Launchen skyldes ikke at sitet ikke er klar, men anden travlhed fra min side. Jeg glæder mig til at vise jer sitet, og jeg er ganske godt tilfreds med resultatet. Derudover glæder jeg mig til Eksperten version 3 på tirsdag :)
--> bare lige en updater for de interessede :)
Avatar billede microtec Nybegynder
24. januar 2002 - 13:31 #93
startfirma.dk/lawyer >> Jeg skulle lige se om www.startfirma.dk var kommet op at kører.
Til min store forskrækkelse kom jeg ind på en Freepaq (føj for et bandeord).
Jeg håber virkelig IKKE at du har tænkt dig at hoste dit site hos Freepaq, for så kan du lige så godt stoppe dit progjekt nu. Freepaq er kendt for at være MEGET ustabile, langsomme og have mere down-tid end up-tid.

Jeg havde forstået på dine tidligere indlæg at du havde en sponser til hosting.
Hvis det er Freepaq du mener, tror jeg desværre at du kvæler dit gode initeritiv med den ufattelig dårlig hosting-løsning :o(
Avatar billede microtec Nybegynder
24. januar 2002 - 13:33 #94
...hvis det er den endelige løsning, tror jeg godt jeg vil sponsere et "pegedomæne" og så hoste dit site sammen med mit eget site.
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
24. januar 2002 - 13:56 #95
microtec... lol nej, det er bare parkeret der fordi det er gratis :)))

Microtec> Det med hostning er et fornemt bud. Jeg er MEGET taknemlig. Men det bliver en stor mundfuld at hoste. Den ligger på et webhotel nu, men egen løsning er på vej... men den første måned eller to ligger det på webhotel...

Forventet launch mandag (mangler kun lidt design hist og her, samt et par mindre bugs). Jeg har haft forrygende travlt.
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
24. januar 2002 - 13:57 #96
De ressourcer du ville bruge på startfirma, vil jeg hellere have i form at at du hjælper mig med at få alle iværksætterne i gang :)
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
31. januar 2002 - 07:52 #97
Så er der lidt at vise frem:

http://www.eksperten.dk/spm/166218