Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2002 - 15:20 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Hvad betyder portal?

Hvis man skal oversætte ordet \"portal\" hvad betyder det så egentlig, hvor stammer det fra, og hvor vidt strækker betydningen af ordet sig?
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2002 - 15:22 #1
på nettet betyder det \"indgang\" dvs. en side man bruger når man logger på som så leder en videre ind på nettet
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2002 - 15:23 #2
men det er nok lidt ved at miste sin betyding - gud og hvermand kalder sig jo en portal idag
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. januar 2002 - 15:25 #3
Portal betyder bare \"dør\" - altså et sted der fører et andet sted hen.

Samme betydning har det jo i netbrug. En side der samler links (døre) til andre steder, kategoriseret i forskellige sammenhænge...

NanoQ
Avatar billede davidchristensen Praktikant
07. januar 2002 - 15:28 #4
Ja, det betyder en slags dør. Latin: Porta. Port. Faktisk behøver det ikke at være en indgang, men også en udgang - altså noget der fører fra et sted til et andet.

David
-
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2002 - 15:31 #5
ordbogsdefinitionen er: stor udsmykket hovedindgang evt. med prydede felter og søjler.
Og det er sq ca det samme på nettet - jubii er nok det bedste eksempel
Avatar billede davidchristensen Praktikant
07. januar 2002 - 15:35 #6
NanoQ kom vist først.. Pokkers os\'.. :)

David
-
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2002 - 15:37 #7
I har alle svaret perfekt - tak!
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2002 - 15:38 #8
heh det betyder jo faktisk ikk dør :)
der behøver nemlig ikk at være nogen dør i den der indhang for at det hedder en portal... en \"bue\" hen over en indgag er oss en portal.
men det er jo ordkløveri - vi mener vist alle 3 det samme