Avatar billede mc.lucifer Praktikant
13. maj 2002 - 09:34 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Forviring over .net

Er der en der kan afklare nogle forviringer for mig

I Onsdags var jeg inde ved en af vores Udviklere, Han ævlede noget om .net, noget som jeg slet ikke har haft tid til at sætte mig ind i.

Han havde en .net server stående og så bliver jeg forviret

Er .net ikke et programerings sprog ??
Er .net serveren så efterfølgeren til XP advance server

Eller hvad er det hele for noget

MC
Avatar billede odegaard Nybegynder
13. maj 2002 - 09:44 #1
.NET er en udvidelse til din webserver.
Windows er på vej med en "Windows.NET Server" som er bygget op omkring hele .NET konceptet.
Avatar billede mesterlars Nybegynder
13. maj 2002 - 09:45 #2
1) .NET er et framework. Der kan skrives til frameworket i flere programmeringssprog, f.eks. VB.NET eller C#. Nu ved jeg ikke hvilken slags udvikler, der sagde det til dig - men hvis det er en ASP udvikler er det formentlig ASP.NET han er interesseret i - som er efterfølgeren til ASP 3.0.

2) Han har formentlig bare installeret .NET framworket på en server og kalder den .NET server. Men ja, der kommer en efterfølger til Windows 2000 Server kaldet .NET Server. Men den er vist kun ude i beta indtil videre.
Avatar billede keysersoze Guru
13. maj 2002 - 09:45 #3
.net er et programmeringssprog - faktisk hele 27 af dem.

jeg kan ikke tro at .net serveren er efterfølgeren til XP advance server. .net er bygget helt fra bunden, og der er derfor også lavet en helt ny server - den er en selvstændig server lige som alle andre, og da .net ikke er en decideret efterfølger til et tidligere sprog, så vil jeg heller ikke kalde .net serveren for en efterfølger til noget
Avatar billede odegaard Nybegynder
13. maj 2002 - 09:45 #4
>Er .net ikke et programerings sprog ??
Nej, det er en nærmere en funktionalitet. Der findes massere af sprog der kan programmere op mod .NET frameworket.

>Er .net serveren så efterfølgeren til XP advance server
Ja det kan man godt sige. Det er stadig i beta.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
13. maj 2002 - 09:45 #5
Kan det være den han havde

Da han loggede på den stod der Windows .Net server press Ctrl + ALT + DEL eller sådanne noget

Men er det i stil med PHP eller langt fra

MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
13. maj 2002 - 09:47 #6
Er der fremtid i .net, hvis man er Webber eller kan det ikke betale sig at arbejde med det så

Han er programør inden for VB, Delphi og  Oracle databaser

MC
Avatar billede odegaard Nybegynder
13. maj 2002 - 10:02 #7
Jamen så er det jo nok .NET beta-serveren han havde fået fingre i. Den er ret lækker.
"Det er svært at spå, især om fremtiden", men jeg tror helt klart på at vi kommer til at se meget til .NET i fremtiden. Specielt fra udviklerens side at mange ting blevet utroligt meget nemmere at lave; når først man er godt igang med .NET, vil man kunne spare mange udviklingstimer.

P.S. PHP er et programmeringssprog; -ikke et framework.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
13. maj 2002 - 10:03 #8
Ok. Så tror jeg at jeg blev lidt klogere

MC - TAKKER
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
13. maj 2002 - 10:08 #9
.NET er ikke et programmeringssprog men et framework eller et runtime miljø om man vil. Man kan vælge at skrive sin kode der benytter .NET frameworket i mange forskellige sprog. De mest brugte er C# og VB.NET

Hvis han sad og legede med ".NET server" er det fordi han har et TechNet abbonoment eller lignende og derfor har adgang til Beta versionen af microsofts næste servergeneration som hedder ".NET server" denne er en opføgning til w2k advanced server og er bygget på denne. Så det er ikke en "nybygning".

Du kan læse mere om .NET her:
http://www.microsoft.com/net/

Du kan læse mere om .NET Server her:
http://www.microsoft.com/windows.netserver/