Avatar billede freako Nybegynder
28. maj 2002 - 00:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Regning med timer og minutter fra decimal tal til time og minut..

Jeg har lige et spørgsmål angående Access.
Jeg håber at I kan hjælpe mig.
Her er mit problem
Jeg skal regne en tid ud ud fra følgende oplysninger
Start tid:    eks. 08,30
Slut tid :    eks. 19,30
Pause    :    eks. 60 min
Jeg er kommet frem til at man kan beregne det på følgende måde
(((Sluttid - Starttid)*60min)-Pause)/60min

Eks
(((19,30 - 9,30)*60min) - 60min)/60min = 9timer

men hvis pausen nu er foreksempel 45 min minutter istedet for 6 minutter, så kommer regnestykket til at se sådan her ud:
(((19,30 - 9,30)*60min) - 60min)/60min = 9,25timer

og det giver jo ikke rigtig nogen mening med det ,25timer. Ved I eventuelt hvordan man får lavet det om til minutter, sådan at det kun er komatallet der bliver lavet om til minutter. Jeg ved at det bare skal ganges med 60min for at få det i minutter, men jeg ved ikke hvordan man adskiller det fra hinanden.
Avatar billede nih Novice
28. maj 2002 - 03:57 #1
format([starttid] - [sluttid] - [pause]; "hh:nn")

Niels
Avatar billede nih Novice
28. maj 2002 - 04:08 #2
Det kræver at dine felter er af typen date/time.

funktionen format har i den danske udgave parametrene "tt:mm"

komma ',' bruges i VBA, ellers semikolon ';'

Niels
Avatar billede nih Novice
28. maj 2002 - 07:38 #3
Hvis det ene felt er et heltal Eks. pause:

Dateadd("n"; -1 * [pause];[sluttid] - [starttid])

Så skal det formateres:
format(Dateadd("n"; -1 * [pause]; [sluttid] - [starttid]);"hh:mm")

Niels
Avatar billede nih Novice
28. maj 2002 - 07:55 #4
freako -> Nu er jeg snart helt vågen :o)

Hvis du senere vil lave beregninger Eks SUM, er det en fordel IKKE at formatere resultattet direkte i din foresp. men vente til præsentationen i formen eller rapporten.

Niels
Avatar billede freako Nybegynder
28. maj 2002 - 08:44 #5
Hvis jeg bruger det du skrev i din tredje kommentar kommer min linie til at se nogenlunde sådan her ud
Antaltimer og minutter: Format(DateAdd("n";-1*[lønseddel_egenskaber]![pause];[lønseddel_egenskaber]![til]-[lønseddel_egenskaber]![fra]);"Kort klokkeslætsformat")

men hvis mine angivelser er sådan her:
fra : 8,30
til :18,30
Pause: 60(min)

så bliver resultatet 23:00
hvis jeg skifter sætter pausen til 45 (min)bliver resultatet 23:15
og hverken den ene eller den anden er rigtigt, selv om at det er det format jeg gerne vil have det i. Kan du hjælpe, og mange tak for hjælpen indtil nu.
Avatar billede nih Novice
28. maj 2002 - 08:47 #6
Dine felter fra og til i tabellen lønseddel_egenskaber skal i tabel designvisning være af typen dato/klokkeslet.
evt med format = kortklokkeslet

Niels
Avatar billede nih Novice
28. maj 2002 - 09:32 #7
Hvis dine felter er af typen tal - reele

en mellem beregning
      minutter : (([Fra]-[Til])*60)-[pause]
resultat
      beregn: Int([minutter]/60) & ":" & [minutter] Mod 60

Niels
Avatar billede nih Novice
28. maj 2002 - 09:35 #8
Det skal dog KRAFTIGt anbefales at anvende felttypen dateTime.

Der findes i Access et hav af hjælpefunktioner beregnet til dato og tid beregninger/manipuleringer

Niels
Avatar billede nih Novice
28. maj 2002 - 09:36 #9
7,45 er det kl. 7:45 eller 7:28  ?????
Avatar billede freako Nybegynder
28. maj 2002 - 17:26 #10
Jeg vil gerne have at resultatet af indtastningerne bliver
for eksempel
3 timer, 45 min
er det muligt?
Avatar billede nih Novice
28. maj 2002 - 19:56 #11
beregn: Int([minutter]/60) & " timer, " & [minutter] Mod 60 & " min"

Er det ellers det du ville ha'

Niels
Avatar billede freako Nybegynder
29. maj 2002 - 11:29 #12
Hej Niels mange tak for hjælpen, men jeg kan ikke finde ud af at bruge det sidste du skrev. Du skal nok få de her point +30 mere når jeg har fået det til at virke.
Kunne du ikke skrive hvad jeg skal skrive i mit beregnings felt...
Mange tak for hjælpen!
Avatar billede freako Nybegynder
29. maj 2002 - 11:38 #13
Jubii,jeg har fundet ud af det, tak for hjælpen Niels
her har du dine 60 point