Avatar billede and.vang Nybegynder
01. juni 2002 - 13:25 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

opstart af webdesign-firma

Jeg overvejer kraftigt at starte mit eget webbureau, men har lige nogle spørgsmål til det, mest omkring betaling.

Hvad er reglerne for skat/moms når jeg laver opgaver for private folk og virksomheder?

Jeg er ikke myndig, har jeg nogle fordele af det (frikort m.m.)?

Det var mest det, men gode råd er selvfølgelig altid velkomne! Måske er dette spørgsmål blevet stillet før, men jeg foretrækker et konkret svar på netop mine problemer!

/Anders :)
Avatar billede master_nemo Nybegynder
01. juni 2002 - 13:29 #1
jeg ved at der er en masse hjælp at hente på www.startfirma.dk
Avatar billede and.vang Nybegynder
01. juni 2002 - 13:34 #2
Har læst nogle af de relevante artikler dér, men jeg vil næsten hellere have svar her...

Ellers tak!
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
01. juni 2002 - 13:35 #3
Hej.

- Du kan ikke oprette et firma (blive moms registreret) før du er 18 år.
- Hvis du ikke omsætter (dvs. sælger ydelser) for mere end 20.000 kr. om året, behøver du ikke at medregne moms. Dvs. du kan stadig "lave" et firma som bare sælger uden moms selvom du ikke er 18 endnu. Du må bare ikke sælge for mere end 20.000 kr. om året.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
01. juni 2002 - 13:36 #4
Hvis du ikke er myndig, så kan du ikke starte et firma. Med mindre dine forældre opretter firmaet, og laver aftalerne med kunderne.

/per
Avatar billede pfp Nybegynder
01. juni 2002 - 13:42 #5
Hej,

Jeg startede i juni sidste år også selv virksomhed sammen med en kammerat (var heller ikke myndig).

Du kan i og for sig ikke starte din egen virksomhed, hvis du ikke er myndig. Så hvis du vil det skal du have virksomheden til at stå i f.eks. dine forældres virksomhed indtil du selv fylder 18. Dermed får du altså heller ikke nogle skattemæssige fordele såsom frikort....eller det vil sige du kan jo godt fortsætte med frikort fordi du fylder 18..

Når du udfører et stykke arbejde for private folk eller virksomheder skal der forlægge en momsfaktura på arbejdet. Det vil sige at du tager en pris, oveni den pris lægger du 25% i moms, som du skal betale til told og skat en gang i kvartalet (alt afhængig af din omsætning).

Pga. den nye regerings forslag om at man fremover skal til at tjene 50.000 i stedet for 20.000 som nu for at arbejdet er momspligtigt har jeg hørt rygter om, at Told og Skat lige nu er meget påpasselige med at oprette nye virksomheder, hvor der er tvivl om man kan tjene over 20.000 om året.

Og ang. det gode råde....så vent med at starte til du bliver myndig og er færdig med skolen (især hvis du går i gymnasium). For måske kan man få tid til, at lave noget hjemmesidedesign, men hvis man også skal ligge tid i regnskab og den tid det tager at skaffe sig kunder...for tro mig...det er de færreste virksomheder der ringer og ber dig om at få lavet et side....

/peter
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
01. juni 2002 - 13:51 #6
>>>pfp: Alt respekt for dit lange indlæg, men det indeholder det samme som undertegnede og hoejrup allerede har skrevet.

Du siger også at told skat er påpassilige med at oprette nye virksomheder. Men pointen i det her spørgsmål er jo netop at han IKKE er myndig, og derfor ikke kan oprette noget firma. Derfor vil det smarteste være at omsætte for under 20000 og så sælge uden moms. Så har man i realiteten et firma, men man er bare ikke oprettet nogen steder.

Mvh. Martin
Avatar billede pfp Nybegynder
01. juni 2002 - 13:54 #7
Rolig nu, netop på grund af mit lange indlæg havde jeg ikke læst hoejrups indlæg, da jeg var begyndt at skrive ind han postede.....Rent faktisk troede jeg at jeg var den første der kommenterede..

Og ang. den sidste kommentar kan jeg kun grine :-) Hvis and.vang virkelig ønsker at starte en virksomhed så er der sgu' da ikke meget ved kun at måtte tjene 20.000 om året. Så kan han jo lige så godt rende med aviser :-)
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
01. juni 2002 - 14:02 #8
Jeg er helt rolig, jeg gjorde dig bare opmærksom på mit synspunkt.

Angående din anden kommentar, kan jeg ikke sige meget andet end at du da skal have lov til at grine alt det du vil. Om and.vang vil tjene 20.000, eller 200.000 om året, er jeg ligeglad med. Og det har sådan set heller ikke noget med spørgsmålet at gøre. Men jo, jeg vil da give dig ret i at 20.000 om året ikke rækker ret langt :-)

>> and.vang: Forresten lige en kommentar. Hvis du lader dine forældre oprette et firma, skal du lige tænke på at de ikke uden videre kan udbetale dig pengene. Så skal du til at ansætte dig og udbetale løn, og have styr på atp, a-skat, AM bidrag mm. Men det kan da sagtens lade sig gøre.
Avatar billede and.vang Nybegynder
01. juni 2002 - 19:59 #9
Tak for svar!

Nu er det ikke meningen at mit (forhåbentlige) overskud skal dække noget særligt, men skal nok snarere betragtes som lidt ekstra 'lommepenge'. Ydermere gør jeg det mest for at blive bedre, og ikke nær så meget for at tjene penge da jeg sagtens kan klare mig uden. Jeg gider ikke rende med reklamer...

Nu kan jeg jo ikke være sikker på ikke at tjene mere end 20.000 om året, men ærlig talt regner jeg ikke umiddelbart med det. Men altså, hvis vi nu tager for givet at jeg ikke gør det, kan de folk jeg laver noget for så bare give mig pengene uden videre? De skal slet ikke forbi nogle væsener af nogen som helst art eller hva'?

Kan jeg have et helt andet arbejde ved siden af (f.eks. reklamer...) skal det jeg så tjener på det job regnes med i de 20.000, eller har de to indtægter intet med hindanden at gøre?

Jeg kan sandsynligvis IKKE vente til jeg bliver 18. Jeg ved at jeg har en fremtid i det her, og vil nu bare blive bedre til det, derfor vil jeg starte et firma! Kan ikke vente fire år endnu...

/Anders :)
Avatar billede and.vang Nybegynder
01. juni 2002 - 20:01 #10
Hmm...sær formulering i tredje strofe...
Avatar billede jander Nybegynder
01. juni 2002 - 20:05 #11
pfp--> Hvorfor "især" hvis du går i gymnasiet? Hvad med andre ungdomsuddannelser som f.eks. HHx, HTx o.s.v.?
Avatar billede pfp Nybegynder
01. juni 2002 - 22:07 #12
jander --> Jeg kunne også have skrevet hvis du bruger meget tid på skolearbejde...og hvis du ikke ved det så er HTX også et gymnasie.....
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
02. juni 2002 - 11:52 #13
Hej and.vang.

Hvis du laver en opgave for et firma til f.eks. 2000 kr. så skal der ske følgende:
- firmaet betaler dig kr. 2000
- firmaet sørger selv for at bogføre det i deres eget regnskab
- du sørger selv for at fortælle skattevæsnet at du har tjent 2000 kr, dem skal du jo selvfølgelig betale skat af.

Hvis du har et andet arbejde ved siden af, hvor du er ansat som f.eks. reklame uddeler, har det ikke noget med grænsen på de 20.000 kr. at gøre. Det er to forskellige ting. Det er i dit firma, du ikke må omsætte for mere end 20.000 kr.

Mvh. Martin
Avatar billede and.vang Nybegynder
02. juni 2002 - 14:40 #14
Okay, nu tror jeg at jeg er lige ved at have forstået det :)

Men (for der kommer jo altid et "men"...), kan jeg i forbindelse med skat bruge mit frikort, der rækker til 24.000?

Desuden hvad med AM-bidrag?

Mange tak igen!!
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
02. juni 2002 - 15:00 #15
Ja, der er jo altid et "men" :-)

Du kan sagtens bruge dit frikort. Det du tjener ved at lave websider, er jo en normal indkomst. Dvs. kontakt skatteforvaltningen i din kommune, og sæt dem ind i situationen. Så kan de præcis fortælle dig hvordan indkomsten skal medregnes.

Angående AM-bidrag, tror jeg ikke der er noget du skal være opmærksom på. Igen, tal med skatteforvaltningen om din indkomst, så kan de 100% fortælle dig hvordan du skal forholde dig til din ekstra indtægter.
Avatar billede and.vang Nybegynder
02. juni 2002 - 15:07 #16
Jeg tror jeg er klar til at gå i krig med skattevæsnet :)

...og lukker!

/Anders
Avatar billede brian_h Nybegynder
05. juni 2002 - 17:40 #17
Vil meget gerne i kontakt med dig Anders, hvis muligt ?
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
05. juni 2002 - 17:57 #18
Held og lykke med det så :-)

Bare lige for nysgerighedens skyld...har du nogle sider man må se?? Har selv gang i noget webdesign.
Avatar billede and.vang Nybegynder
05. juni 2002 - 21:30 #19
Brian H>>> Jeg tror godt nok helst jeg vil starte mit helt eget firma, hvis det var det du ville. Desværre, men mon ikke der er andre end mig der har denne drøm, og ellers kan du jo også bare starte selv! Så kan vi jo blive konkurrenter :)

MHoffmann>>> Jamen det må du da gerne. Har egentlig ikke så meget endnu, men i hvert fald:

http://www2002139.thinkquest.dk

http://embrace.h4f.dk <<< er næsten færdig, og kommer meget snart op på www.embrace.dk

http://grupper.bf.dk/it/webdesign/Forslagavn/ <<< medviker lige nu i en konkurrence, og hvis det vinder kommer det fremover til at ligge på http://grupper.bf/it/

Det var lige en smule. Har lavet en hel del mere, men det er jo ikke det hele der er online.

/Anders
Avatar billede pfp Nybegynder
05. juni 2002 - 21:58 #20
Hej Anders,

Det er da ligegodt grov som jeg løber ind i dig hele tiden. Jeg kan se du også deltog i Thinkquest. Vandt i ikke 5. pladsen? Jeg deltog også selv og vandt designprisen.

Og nu deltager du søreme også i konkurrencen for "Faggruppen for EDB & IT". Gæt en gang.....jeg har også et par forslag med der :-)

/peter
Avatar billede and.vang Nybegynder
05. juni 2002 - 22:08 #21
Næhh...hvor sjovt!! Jo, vi vandt 5. præmie i ThinkQuest, men nu må vi jo se hvis evner der rækker længst i Faggruppen og EDB og IT's konkurrence...vil nu gerne have det kamera...

Verden er lille!! Nej, den er vist egentlig ret stor, men Danmark er da forholdsvis lille...

/Anders :)
Avatar billede pfp Nybegynder
05. juni 2002 - 22:16 #22
Hehe, ja jeg har også et kamera i forvejen, men kan jo altid bruge et til....og jeg er ked af at sige det, men tror sgu' næsten du vinder denne gang :-) Mine forslag er lavet halvt i søvne, men det var da forsøget værd :-)
Avatar billede brian_h Nybegynder
06. juni 2002 - 11:38 #23
Anders > Jeg har allerede opstartet egen webbureau, som kører som det skal... og er interesseret i et muligt samarbejde ? Hvis det kunne lade sig gøre ? kontakt mig på msn : bhk@yourhost.dk
Avatar billede and.vang Nybegynder
06. juni 2002 - 14:01 #24
Brian>>> Nej, jeg tror nu hellere jeg vil prøve selv, men mon ikke du kan finde nogen andre at arbejde sammen med? Har i hvert fald set andre her på Eksperten der spurgte efter et samarbejde. Ellers tak for interressen!

/Anders :)
Avatar billede brian_h Nybegynder
07. juni 2002 - 16:28 #25
okay, jeg er med i et webhosting-firma, og vi er derfor meget interesseret i at lave samarbejder med webbureauer, da vi så sammen kan lave nogle billigere løsninger.
Håber dette kan vække interessen

/Brian H
Avatar billede and.vang Nybegynder
08. juni 2002 - 14:34 #26
Hmm...Så kunne det da godt ske at det kunne være interessant. Vil dog gerne prøve lidt selv, skal lige ind i miljøet og sådan, men måske på et senere tidspunkt? Vil dog ikke love noget...

/Anders
Avatar billede brian_h Nybegynder
08. juni 2002 - 15:01 #27
Jamen, hvis du gerne vil ind i miljøet, så er det da smartest at få kontakterne... Et samarbejde med et webhosting firma, vil da ikke være dumt, da du jo kommer til at få brug for webhoteller til diverse kunder. Men du må selvom det selvfølgelig. Jeg er til at kontakte på:
icq : 135757165
msn : bhk@yourhost.dk
mail: bhk@yourhost.dk

/brian
Avatar billede and.vang Nybegynder
08. juni 2002 - 18:24 #28
Okay, så hører du nok fra mig når jeg er kommet igang!!
Avatar billede tf_web Nybegynder
08. juni 2002 - 19:00 #29
hej anders

jeg drømmer selv om at starte et webdesign bereau måske kan vi skabe noget sammen... jeg er 17...... jeg kan programmere i asp !
Avatar billede and.vang Nybegynder
09. juni 2002 - 11:47 #30
Tf_web>>> Hvis du læser lidt længere oppe ad siden kan du finde det samme svar som det jeg giver dig nu. Her i starten vil jeg gerne være så selvstændig som muligt, så kan jeg også altid stoppe firmaet hvis det alligevel ikke var det rigtige (hvilket det jo nok er men...). Så jeg er ikke klar til at indgå et samarbejde med nogen, og jeg ved heller ikke rigtig senere. Lover ikke noget...

/Anders