Avatar billede pentium4 Juniormester
02. juni 2002 - 12:34 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Forslag til ny regel...

Man kunne jo lave en regel, om at et spørgsmål højest måtte være åbent i 1 uge og så ville det blive lukket af Admin/CoAdmin, hvis ikke man selv havde lukket det inden, for hvis ikke man har fået svar indenfor en uge, er der nok ikke stor sandsynlighed for at det sker, da det så er røget meget langt tilbage på listen og så glemmer mange at lukke deres spørgsmål.
Man kan jo så bare åbne et nyt med det samme spørgsmål, når det andet er blevet lukket.
Jeg har været langt tilbage og der står rigtigt mange spørgsmål åbne, som ikke er blevet besvaret i meget lang tid - ja endda helt tilbage til sidste år.
Avatar billede mr-bob Nybegynder
02. juni 2002 - 12:35 #1
det har været oppe og vende!!!
Avatar billede mr-bob Nybegynder
02. juni 2002 - 12:35 #2
tror også at der komme noget lignende i Epro!
Avatar billede resten Nybegynder
02. juni 2002 - 12:36 #3
Det kommer når admin er færdig med at kode det så det sker helt automatisk.
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. juni 2002 - 12:37 #4
resten -> Hvorfor laver man et svar, når der ikke er nogen point???
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 12:38 #5
hehe...de er skam ældre endnu:

Sprøgsmål 45 er stadig åbent. Så hvis nogen kan svare...

http://www.eksperten.dk/spm/45
Avatar billede runeevers Nybegynder
02. juni 2002 - 12:42 #6
pentium4 > Man svarer når man har et svar på det der spørges om. Så er det underordnet hvor mange points der er afsat.
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. juni 2002 - 12:43 #7
Hvad sker der så med alle de spørgsmål, hvor man kan se, at man er blevet hjulpet, men hvor der ikke er delt point ud til dem der har hjulpet - Vil Eksperten så gå ind og lukke de spørgsmål og dele point'ne ud til dem som har svaret, eller fjerner man bare alle point'ne, eller får den som har stillet spørgsmålet sine point igen for hvis det er det sidste er det da uretfærdigt, hvis de blevet hjulpet.
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. juni 2002 - 12:44 #8
runeevers -> Man kan også bare komme med en kommentar...
Avatar billede michaelb Nybegynder
02. juni 2002 - 12:52 #9
pentium4 som runevers siger svarer man når man har et svar!
Resten havde svaret på dit spørgsmål, men var det ikke godt nok?

Selvom der er 0 eller 120 points, uddeler man jo alligevel!
.::Michael::.
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. juni 2002 - 13:16 #10
Ja selvfølgelig svarer man, men jeg ville da gerne høre nogle meninger fra flere end kun fra et par stykker.
Når man stiller et spørgsmål som dette her, er det fordi man gerne vil have andre's meninger og så når man har hørt nok, kan man selv lade falde et svar og lukke spørgsmålet.
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. juni 2002 - 20:32 #11
Der er vist ikke nogen retfærdig måde at gøre det på. folk skal have lov at blive syge eller miste pc-en eller have travlt eller hvad der nu kan være grunden til ikke at reagere.

Plus, kan du tænke dig noget mere dræbende kedsommeligt end at skulle gå alle de spm igennem og fordele points i et spm man måske knap nok forstår. og skulle lægge ryg til de ophidsede diskussioner når en eller anden føler sig forfordelt. Det vil kræve helgener at skulle administrere.

Ofte er det også muligt at lægge et 'bedre' svar. Jeg tror mange spm forbliver åbne fordi spørgeren ikke har fået svar på et niveo der var til at forstå.

mvh JakobA
Avatar billede pentium4 Juniormester
03. juni 2002 - 22:23 #12
Men man ser også en del spørgsmål hvor der er givet en tilbagemelding om at de har fået det til at virke og alligevel har de ikke givet point og lukket det.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
05. juni 2002 - 23:21 #13
Desværre har jeg også set spørgsmål som f.eks.
  http://www.eksperten.dk/spm/27635
som er blevet oprettet 4/10-2000, og der ikke havde været spørgsmålsmæssig aktivitet på siden 5/10-2000.

Her ligger 150 points ude at svømme...
( På en aktiv konto, mtilsted, som stadig har 1.350 points i forbindelse med ialt 54 spørgsmål! )

Her tror jeg ikke at der er noget med "sprøger har ikke fået forståeligt svar endnu"-problematikken, men mere ganske simpelthen dovensskab!

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede bearhugx Nybegynder
05. juni 2002 - 23:35 #14
Jeg synes at der skulle sættes en grænse på f.eks. 2 måneder...
Hvis spørgsmålet ikke er lukket indenda, så sendes en mail ud (automatisk) til sprøger, om hvorvidt han/hun/den/det ønsker at holde spørgsmålet åbent endnu (evt. pga. grunde om manglende brugbart svar)... hvis sprøger ansøger om at lade spørgsmålet forblive åbent (argumentation kan evt. sendes til coadmins), får "spørgsmålet" givet et "tidsvisum", som f.eks. kan strække sig endnu 2 måneder. evt. kan denne procedure gentage sig selv igen efter endnu 2 måneder...

Nøglen her er "Aktivt tilsagn" , dvs. sprøger skal selv sørge for at spørgsmålet bliver holdt aktivt....

hvis spørger ikke responderer af/bekræftende på denne opfording inden for en vis periode (f.eks. 3 uger) så lukkes spørgsmålet, og enten sendes points tilbage til spørger, ellers straffes spørger ved at pointsne går i /dev/null --- dvs. det store sorte cyberspace-hul...

På denne måde vil spørgsmål forblive åbne, sålænge spørger har en interesse i at holde dem åbne, hvorimod spørgsmål, som spørger ikke har interesse for mere efterhånden lukkes pr. automatik...

Selv hælder jeg til at points i dette tilfælde bliver annulleret (/dev/null), da spørger (omend han/hun måske har fået brugbart svar) bare lader spørgsmålet sejle sin egen sø - og derved hiver points ind i sidste ende. Hvilket jeg ikke synes er fair:-)

Bare mine få minutters tanke :-)

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede summer Mester
05. juni 2002 - 23:57 #15
pentium4, hvordan er det lige man lukker et spm. :o))
jakoba har ret. Det er jo ikke alle der lige har mulighed for at hænge på eksp. hver dag.
Hvis der skal være en tidsfrist, hvad enten det er en eller to mdr. skal spørgeren IKKE have pointene tilbage. Det er ren og skær sløseri, at folk ikke får lukke deres spm.
Avatar billede pentium4 Juniormester
06. juni 2002 - 13:33 #16
summer -> Man lukker et spørgsmål ved at give point til dem som har givet et rigtigt svar og er der ikke det, opretter man selv et svar og accepterer det.
bearhugx -> Den med at have det stående i 2 mdr. og så skulle spørges om man vil have det stående i yderligere 2 mdr. syntes jeg ikke så godt om.
For det første er spørgsmålet kommet meget langt tilbage i køen når der er gået 2 mdr. så meget få eller ingen går så langt tilbage, at de vil opdage/læse det mere og så vil det være bedre at lukke det ved at give sig selv point'ne og så åbne et nyt med henvisning til det andet så folk kan se hvad der er blevet svaret tidligere, så der ikke kommer de samme svar igen. For det andet vil jeg give dig ret i, at hvis spørgsmålet ikke er blevet lukket inden for en hvis tidsramme, fratager man point'ne helt, men har spørgeren svaret tilbage, at et svar har hjulpet ham/hende, skal Admin give vedkommende sine point.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
06. juni 2002 - 14:37 #17
De to måneder var bare et forslag... Det kunne f.eks. også sættes ned til 1 måned -- eller 2 uger, hvis det ønskes.

Nøglen til at komme af med det sløseri der er på eksperten idag, mener jeg er "Aktivt tilsagn" ... Spørgerne skal "gøre noget" for at deres spørgsmål bliver stående længere tid end hvad normal processeringstid for spørgsmål er.

Det med at lukke - og tag point for sig selv - er skam meget berettiget .... Enten bliver de, som måske har svaret, sure -> klagesag hos coadmin...
Ellers så erkender de, at der ikke er svaret kvalificeret på spørgsmålet og lader spørger tag sine points igen.

Under alle omstændigheder bliver taget hånd om spørgsmålene... Man kan selvfølgelig også diskutere, om f.eks. hvormange gange man må "forny" sit spørgsmål... Evt. kan der efter 2 fornyelser (dvs. efter 1½ måneds åbentid jvf. 2ugers modelen) fåes en coadmin til at bedømme om han nu også mener at der er en pointe i at holde spørgsmålet åbent endnu.

Hvis spørger derimod Ikke gør noget for at holde sit spørgsmål i 'live', så mener jeg at points simpelthen skal bortfalde (/dev/null) .... Dette også hvis der er svaret på spørgsmålet fra andre....

Det er hverken en CoAdmins eller en eller anden computeralgorimes job at bedømme, hvordan points evt. skal fordeles mellem forskellige svar!... (jvf. JacobA's udsagn i denne tråd @ 02/06-2002 20:32:27)

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede konex Nybegynder
10. juni 2002 - 15:26 #18
Var det ikke bedre med en regle der sage max 3 åbene spørgsmål, så ville flere nok huske at lukke deres spørgsmål.
Avatar billede pentium4 Juniormester
12. juni 2002 - 02:16 #19
Man kunne også gøre sådan, at hvis der ikke har været aktivitet på spørgsmålet i f.eks. 1 uge bliver der sendt en mail til vedkommende, om at vurdere om det fortsat skal holdes åbent eller det skal lukkes og hvis han har fået tilfredsstillende svar bedes vedkommende lukke og give point.
Hvis der så ikke har været en reaktion indenfor 1 uge mere, bliver det lukket automatisk og point'ne bortfalder. Det skal nok lære folk, at holde øje med deres spørgsmål og de får jo så også en advarsel efter 1 uge, om at vurdere, om det skal lukkes eller ej.
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. juni 2002 - 02:29 #20
Jeg har pt 5 åbne spørgsmål, det ældste fra 24/04 2002, og jeg kan ikke se hvordan jeg kan lukke nogen af dem.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
12. juni 2002 - 02:32 #21
Indtil videre er der opstillet 3 løsningsmodeller
1) Max X antal spørgsmål åbne ad gangen.
2) X antal uger efter oprettelse bliver spørger pinget for spm.
3) X antal uger efter sidste aktivitet på et spm bliver spørger pinget.

Personligt bryder jeg mig ikke om (1), da det indskrænker muligheden for at bruge experten. Hvis grænsen er 3 og jeg både har nogle problemer med mit Java-program til skolen og min hjemlige linux-opsætning, så er gode råd dyre. Her står jeg i den situation, at jeg bliver nød til at ofre et spørgsmål i det håb at jeg får besvaret de andre.

Jeg synes derimod at (3) er et skridt i den rigtige retning. Også her er modellen 'aktivt tilsagn'. Triggeren er bare her om der har været spm-aktivitet...

Måske kan jeg endda lide den bedre en (2) (mit eget forslag:-)

/Søren
Avatar billede mr-bob Nybegynder
12. juni 2002 - 14:54 #22
lukke?
Avatar billede bearhugx Nybegynder
12. juni 2002 - 15:03 #23
mr-bob >> Jeg ved ikke.. Jeg synes der er en god debat her... Mon man kunne gøre "the-powers-that-be" (dvs. Admin) interesseret i dette - og evt. høre deres mening til dette ????

/Søren
Avatar billede mr-bob Nybegynder
12. juni 2002 - 19:03 #24
bearhugx> som jeg skriver i det første topic, så har den været oppe at vende et par gange før, men det har været nogle ting der gjorde at det ikke er blevet til noget endnu!!!!
Avatar billede the_email Nybegynder
12. juni 2002 - 19:07 #25
Dette er ældre...

http://www.eksperten.dk/spm/99
Avatar billede mr-bob Nybegynder
12. juni 2002 - 19:13 #26
http://www.eksperten.dk/spm/4
det ældste åbne på eksperten!!!
Avatar billede pentium4 Juniormester
21. juni 2002 - 23:05 #27
bearhugx -> 1'eren bryder jeg mig heller om, men 3'eren er rigtigt god og eliminer sådan set nr.2

jakoba -> Hvorfor kan du ikke lukke nogen af spørgsmålene? Hvis du ikke har fået svar på det fra 24/04 2002, hvor mange tror du der går så langt tilbage så de ser dit spørgsmål? Du kan jo lukke det og åbne et nyt med samme ordlyd og med henvisning til det gamle (selv om det er lukket) og så får du hevet det helt frem i rækken igen med større chance for at folk ser det og dine point går jo ikke tabt hvis du selv lukker spørgsmålet med et svar og accepterer det går de tilbage til dig selv og du kan så bruge dem igen til det nye spørgsmål.
Avatar billede cazzznh Nybegynder
21. juni 2002 - 23:21 #28
Hvad med i stedet at lave en grænse for max. antal pts. ude, eller fratage en bruger x antal point, hvis et spørgsmål har været åbent i længere tid end tilladt ??
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. juni 2002 - 15:57 #29
Lukker hermed da det nu ligger så langt tilbage i køen, at der sikkert ikke er nogen der ser det udover dem som allerede har svaret.
Avatar billede intel4004 Novice
02. juli 2002 - 19:50 #30
Et gammelt spørgsmål ses kun igen hvis nogen linker i andre spørgsmål med det.

Jeg er igang med en anden vinkel på http://www.eksperten.dk/spm/231253 .

Intel4004