20. juli 2002 - 17:33Der er
19 kommentarer og 1 løsning
Spil-programmering
Jeg er total n00b inde for game-programmering generelt. Jeg søger en god tutorial, som er for totale n00bs, så selv dem der først lige er begyndt at lære C++ også kan følge bare nogenlunde med, altså noget C++ Game Programming For Dummies eller sådan noget. Det eneste jeg har set er bøger, men jeg vil helst have det i form af en nem total-newbie-tutorial. Helst flere artikler, så jeg kan lære hvordan man f.eks. kan lave pacman og tetris eller andre småspil.
Hvis du er villig til at betale for det, så er www.gameinstitute.com en virkelig god mulighed. Det foregår ved at man tager kurser helt fra "Introduction to C++" til mere avancerede emner, som eksempelvis omhandler hardcore 3D-programmering. Kurserne koster fra 65$ til 95$ alt efter om de varer 6 eller 12 uger. Det bedste ved gameinstitue er, at man får tilknyttet en instruktor, som selv er eller har været i spilbranchen, således at man har mulighed for at komme i kontakt med en, der virkelig ved han snakker om. Jeg er selv ved at tage det indledende kursus og kan indtil videre kun anbefale det!
Nu ligger det sådan, at jeg er 16 år gammel, bor i Danmark, og går stadig i skole, og kan derfor ikke bare lige smutte til udlandet i 6-12 uger for at tage et kursus. Den eneste måde jeg kan lære det på, er f.eks. hvis de sætter et digitalt camera op, optager det, og så kan jeg derefter downloade det. Men helst i form af tutorials.
Man behøver ikke at tage til USA for at tage kurserne. Det hele foregår over internettet, men jeg kan godt se dit problem, hvis du kun er 16, fordi der er ret meget matematik i det. Man skal nok helst have gennemgået gymnasiet for at lave 3D-grafik motorer, så ideen med simple 2D-spil er nok det bedste for dig.
Nu er jeg heller ikke selv nået så langt i spilprogrammeringsverdenen, men jeg skulle mene at fokeskolens afgangsprøve plus lidt supplementer (fx trigonometri) vil kunne gøre det. Jeg tror sagtens du kan lære de ekstra småting når du får brug for dem. Held og lykke.
Vektore og matrixer er også centrale for 3d programmering, jeg fik lige 11 i 1.g matematik årsprøve, men føler stadig at der er noget matematik jeg skal have på plads før jeg vil kaste mig ud i 3d programmering.
Ja helt enig, det var det jeg mente med at man skal have gennemgået gymnasiets højniveau-pensum for at lave 3D-programmering, men så længe man holder sig til 2D kan man nok godt klare sig med klassisk geometri og trigonometri.
Jeg søger ikke information om hvordan man laver 3D spil, bare små 2d spil, findes der slet ikke tutorials om det? Det eneste jeg kan finde information om, er nogen der fortæller om hvordan man får ideer til et lave et spil osv.
De game tutorials omfatter kun TEORIER om hvordan man kan lave det. Der gives ingen eksempler på det, så jeg kan se det i praksis. Og det er DET jeg ønsker. IKKE teorier. Jeg kan gå med til teori + kode. Helt sikkert. Men ikke KUN teori! Og de links jeg har fået har enten kun omfattet spil-programmering TEORI, eller debat-forums, hvor de seneste svar er 3 dage gamle!
hermandsen - jeg beder jer heller ikke om at skrive en tutorial til mig. Jeg beder jer om at give mig et link til en side, hvor jeg kan få tutorials til at lave små-spil i C++. Og indtil videre har disse "tutorials" kun omfattet teorier. Ingen eksempler på udnyttelse af denne teori i praksis.
Men på den anden side... De er vist egentlig ikke i C++, men derimod kun C. Så jeg tager lige mine sidste par indlæg tilbage :)
Men på den anden side, bruger de vel de samme underliggende API'er i C, som i C++... Så der må vel stadig være en masse at lære
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.