Avatar billede skjoldby Nybegynder
02. august 2002 - 14:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problem med installation af macos på quadra 800

Hejsa
Jeg har fået en gammel gammel Quadra 800 som jeg synes kunne være sjov at få op og køre. Jeg har installations disketter til macos 7 og macos 7.5 samt cd til macos 8. Desværre kan jeg ikke installere nogle af systemerne på maskinen.

Ved macos 7 el 7.5 installation gør jeg følgende:
Starter maskinen.
Diskette ? blinker og jeg indsætter installations diskette 1. Disketten bliver øjeblikkeligt spyttet ud igen.
Prøver jeg at sætte disk tools disketten i sker det samme.

Ved macos 8 installation gør jeg følgende:
Starter maskinen.
Diskette ? blinker og jeg indsætter installations CD'en. Kort efter bliver skærmen sort og et ikon af en ked mac bliver vist sammen med: 0000000F og 00000001

Så vidt jeg har læst mig frem til er ovennævte fejlkoder noget med hardwaren at gøre.

Jeg ved det er et long shot, men det ville være fedt hvis nogen kunne hjælpe.
Avatar billede puggaard Praktikant
03. august 2002 - 02:03 #1
tjaa.. den er nok ikke let...

Men Q800 kan ikke køre med System 7.0. Den skal min. have 7.1 med System Enabler 040 v1.0. Dette kunne også rette sig mod den System 7.5 du har. Hvis disketterne ikke indeholder den rigitge Enabler, kan der ikke startes fra dem. Nu til din MacOS 8 CD... hmm... er det stadig det originale Apple SCSI CD-ROM drev der sidder i din Q800? Fejlkoden/Sad Mac Error bør du ikke tage så alvorligt - "0000000F" vedrører blot software-inkompatibilitet. Jeg kan godt hjælpe dig med nogle ældre systemer, hvis du er interesseret...

Mvh.
Peter

Mvh.
Peter
Avatar billede skjoldby Nybegynder
03. august 2002 - 13:28 #2
Det kan egenligt godt være det er system 7.1 og ikke system 7.0 som først skrevet - det står nemlig ikke på diskne. Det er i hvert fald de originale disketterne der i sin tid fulgte med maskinen. Jeg ved at den med sikkerhed har kørt begge de systemer jeg har på disketterne, for jeg har i sin tid selv været med til at installere den. Hvad der er sket med maskinen siden hen ved jeg ikke, for det er ved at være godt 10 år siden nu. Jeg mener jeg engang har forsøgt at installere macos 8 på den, kan det være derfor jeg ikke kan installere fra disketterne nu?

Der sidder ikke nogen intern CD rom i maskinen, det er ekstern SCSI CD rom.
Avatar billede puggaard Praktikant
04. august 2002 - 13:22 #3
At du har forsøgt med 8.0 har ingen indflydelse på en re-installation af 7.1.

Da det er et eksternt CD drev understøtter driveren på cd'en ikke opstart fra denne - sådan lavede Apple dem den gang... :o( (hvis altså ikke det det orginale Apple CD 300e el. 150e drev...)
Avatar billede skjoldby Nybegynder
05. august 2002 - 11:26 #4
Tror ikke CD drevet er originalt. Der er i hvert fald ikke noget apple logo på.

Men har du nogen idé til hvordan jeg får disk-installationen til at virke?
Avatar billede puggaard Praktikant
06. august 2002 - 18:53 #5
nej, men hent en frisk version af MacOS 7.5, som nu er gratis. Den kan hentes ved Apple her:

ftp://ftp.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Danish/Macintosh/System/Full_Installs/System_7.5_Version_7.5.3/
Avatar billede skjoldby Nybegynder
09. september 2002 - 22:48 #6
Jeg har hentet den, kan ikke få lagt den på disketter. Det ligner en CD installation.
Avatar billede skjoldby Nybegynder
17. januar 2003 - 08:56 #7
Fik det aldrig til at virke. Du får dog point alligevel.