Avatar billede Inge Nybegynder
29. august 2002 - 15:06 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Mail til grupper

Kan man sætte notes op, således at ekstern mail afvises, hvis det er en intern notes gruppe der står som modtager...?????
Eks. Vi har et par mailgrupper i vores adressebog, som ud over interne brugere også har nogle eksterne adresser. Hvis nogen "udefra" sender til disse grupper, kommer vores mailserver jo pludselig til at fungere som relay-station
Avatar billede karstenv Nybegynder
29. august 2002 - 16:03 #1
tja men hvordan skal de ellers skrive til den gruppe??
Avatar billede Inge Nybegynder
29. august 2002 - 17:31 #2
....jamen eksterne skal ikke kunne skrive til en hel gruppe, det giver jo en masse junk-mail, hvis nogen får ramt en af vores gruppenavne. Alle interne brugere skal selvfølgelig kunne bruge grupperne
Jeg ved slet ikke om notes kan håndtere det, ellers må jeg jo gøre det et andet sted  - regler i firewalls eller mailsweeper.. el. lign
Avatar billede karstenv Nybegynder
30. august 2002 - 10:00 #3
Så er der kun en ting at gøre, og det er at fjerne alle i den omtalte gruppe, som ikke er interne folk.
Avatar billede roed Nybegynder
30. august 2002 - 10:09 #4
I din adressebog kan du jo skrive e-mailadressen på en gruppe. Hvis du ikke udfylder dette felt, er der ingen email tilknyttet den gruppe!
Men det er jo klart at hvis folk trykker på "Svar til alle" så vil de eksterne mails jo også komme med der!
/roed
Avatar billede Inge Nybegynder
30. august 2002 - 10:19 #5
> karstenv
jeg tror ikke du helt forstår mig, jeg vil overhovedet ikke have at nogen udefra kan skrive til en hel gruppe i notes, med eller uden eksterne adresser i.
Nu har jeg lige fundet andre der ønsker det samme, og det ser ikke ud som om man umiddelbart kan håndtere det i Notes, se dette link
http://www-10.lotus.com/ldd/46dom.nsf/55c38d716d632d9b8525689b005ba1c0/3429bb1a76bee0a285256aea005320a9?OpenDocument
altså uden at skulle vedligeholde en liste af grupper i Deny messages intended for the following internet addresses feltet på serverdokumentet
Avatar billede karstenv Nybegynder
30. august 2002 - 10:25 #6
Jeg er med på hvad du vil opnå, men så vil da henlede opmørksomheden, til det som roed skriver, fordi for at noget overhovedet kan skrive til en gruppe i notes udefra internettet, skal den have en e-mail add. eks."gruppenavn@domain.dk" den skal du fjerne som han skriver. så er det kun muligt for dine interne brugere at bruge denne gruppe.
Avatar billede Inge Nybegynder
30. august 2002 - 10:32 #7
ja det var også sådan jeg troede det var, men virkeligheden har overhalet igen, man kan faktisk godt skrive til en gruppe, selv om gruppen ikke har en internet adresse, der er ingen af vores grupper der har internet adresser. Jeg har set det flere gange.
Avatar billede roed Nybegynder
30. august 2002 - 10:35 #8
Hm nå ! Hvordan er konstalationen af emailadressen til gruppen så???
Avatar billede karstenv Nybegynder
30. august 2002 - 10:45 #9
kunne jeg også godt lide at vide??? :-|
Avatar billede Inge Nybegynder
30. august 2002 - 10:50 #10
ja i det sidste tilfælde så den således ud:
<gruppenavn.firmanavn@firmadomain.dk>. Vi har ingen grupper der hedder sådan, altså med ".firmanavn" osv. Måden afsenderen havde adressen på, var at han havde fået en mail sendt til den gruppe (som han by the way selv er med i) han havde formentlig lavet et svar til alle.. og voila vores server fungerer pludselig som relay.
Samtidig fik vi for alvor øjnene op for det med at eksterne kan sende til en gruppe, det kan give en voldsom masse junk-mail hvis en gruppe med mange personer i,  f.eks ryger på en mailliste et eller andet underligt sted
Avatar billede karstenv Nybegynder
30. august 2002 - 10:54 #11
Jammen hov, der er jo også denne mulighed at, når du insætter den gruppe i et Notesmail add. felt at så ved afsending så åbnes gruppen og alle kommer til at ligge med navns nævnelse, og så kan du godt skrive til en gruppe, det er en instilling på selve gruppen, måske det er der??
Avatar billede Inge Nybegynder
30. august 2002 - 11:48 #12
den del er vendt, og nej det er ikke det der sker, der er skrevet til gruppenavnet. Grupper udvides ikke, hverken grupper fra den fælles eller de private adressebøger, det er styret med ExpandPersonalGroups=0 på maildesignet
øhh??? "indstilling på selve gruppen"..?? hvor kan det stilles..??
Avatar billede karstenv Nybegynder
30. august 2002 - 13:44 #13
hehe det var det jeg mente som du har beskrevet :-)
Avatar billede wise Seniormester
31. august 2002 - 16:06 #14
Hej Alle

Ja, desværre kan man sagtens skrive til alle grupper i notes, bare man har navnet. Prøv at sende en mail til en gruppe, cc jer selv på en ekstern email adresse. Vupti der er adressen på gruppen.

Den virker med praktisk talt alle grupper!

Og nej, det tyder ikke på at man kan begrænse den på anden måde end de 2 nævnte i Lotus-linket
1) Tilføj alle disse adresser i "deny mail to"
2) Lad være med at replikere dine grupper til de servere der modtager SMTP mail.....

Notes mangler klart nogle funktioner til at håntere/begrænse SMTP mails....
Avatar billede Inge Nybegynder
01. september 2002 - 15:45 #15
Hej igen
jeg er også selv kommet frem til at notes mangler nogle amarte og nemme funktioner til at håndterer internet mail til grupper, jeg lukker spm. Måske notes engang får lavet en direkte funktion til at undgå denne uhensigtsmæssighed. Efter at have været igennem en masse spm i notes gold forum kan jeg jo se, at jeg ikke er den eneste der synes det er et problem
Avatar billede Inge Nybegynder
01. september 2002 - 15:47 #16
selv om jeg ikke fik løst mit problem, får I point for indsatsen alligevel
Avatar billede karstenv Nybegynder
02. september 2002 - 09:02 #17
Det var da en oplysning som jeg selv vil bruge også i mit miljø, faktisk er det lidt bekymrende at det faktisk kan lade sig gøre.
Avatar billede karstenthomsen Nybegynder
09. oktober 2002 - 20:33 #18
Hej Alle

Det er noget af et problem det her !
Den link til www.10.notes.com omhandler Ver. R5
Jeg vil gerne give 100 point til den som kan fortælle mig hvordan man kan lukke for det i Ver. 4.6
Ja Ja jeg ved godt at 4.6 er gammel men jeg vil så gerne bruge den :-)

Mvh
Karsten T