5> næsten alle api'er har du direkte mulighed for at tilgå via c/c++ - der skal først laves lidt fiksfakserier for at få det til at spille med delphi. Desuden er du ikke låst til borlands compilere hvis du benytter c/c++
5) C++ er et virkeligt kraftfuldt sprog. Du kan lave OO programmering på højeste niveau (GoF patterns etc.), men du kan stadig lave virkeligt effektivt low-level kode.
Du har imidlertid også i bedste/værste C tradition en del muligheder for at skyde dig selv i foden. Sprog som Java og C# har færre muligheder, men beskytter dig også bedre mod dine egne fejl.
3> du skal bare være konsistent i din navngivning af klasser og variabler. jeg plejer at give klassenavne Stort begyndelsesbogstav for hver logiske inddeling, eks MinKlasseSomHarEtBestemtFormål variabler starter jeg med lille bogstav men ellers efter samme princip som klasser, eks: MinKlasseSomHarEtBestemtFormål minKlasseSomHarEtBestemtFormål;
kan indeholde på et Obj-objekt. Du får fat i objektet selv ved at de-referere pointeren, hvilket ser således ud:
ptrObj->...
hvor de tre prikker står for f.eks. den metode, du ønsker at kalde.
Globale variabler er ikke "så pæne" i C++. Muligheden for at bruge dem kommer nok fra slægtskabet med C, men det er pænere at bruge statiske variabler i objekterne. Dermed kan du også regulere adgangen til dem på en fornuftig måde.
3) er vist osse besvaret.
4) Njah, det er jeg ikke klar over, men jeg kender da nogle udmærkede bøger til at komme igang med C++. Og når man først er i gang bør man efter min mening investere i Bjarne Stoustrups C++-bog i tredje udgave (vigtigt). En godt tilbud på anden udgave er dårligt i forhold til at give fuld pris for tredje udgave...
5) Der er da nogle udmærkede grunde til at bruge C++. De fleste af dem er de samme som du hører om Delphi - måske bortset fra at C++ nok er lidt lettere at flytte mellem platforme (på source-niveau). C++ har pointere, hvilket giver fuld kontrol over lager. Til gengæld er det osse et af de steder, hvor der laves flest fejl, hvis ikke man er 110% på opgaven. C++ har operator overloading (man kan f.eks. definere +-operatoren på en hjemmebygget Matrix-klasse), hvilket betyder, at man kan skrive matrix-regning som
hvor exceptions håndterer forkerte dimensioner etc. Ulempen er, at man ikke på forhånd ved *helt sikkert*, hvad en +-operator indeholder, og det er igen et af de steder, hvor der ofte laves fejl. Begge de nævne ting mangler f.eks. i Java med disse begrundelser, men uha, hvor jeg savner operator overloading i Java... ;o)
Mvh Søren
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.