En farverig tidsrejse gennem gamingens guldalder

Hvis man har en forkærlighed for både computerspil, tegneserier og teknologihistorie, er der håb forude med en helt ny grafisk fortælling om computerspillenes historie.

Artikel top billede

The Age of Video Games giver således både nybegyndere og nostalgiske nørder en farverig rejse gennem spilmediets evolution fra de første bip og blokke til nutidens VR-eksperimenter.

Eller som bogens fortæller selv formulerer det: ”Video games promise another life in pixels,” og det er vel en følelse, mange gamere kan nikke genkendende til.

Historien er fortalt som en tegneserie, hvor både forfatteren Jean Zeid, illustratoren Émilie Rouge og en robot ved navn Roby rejser i tid og udforsker spilindustriens milepæle.

Her får man for eksempel historien om det allerførste computerspil udviklet af Steve Russell og med det lovende navn Spacewar!, og hvordan spillet inspirerede en hel generation af spiludviklere og lagde grundstenen for spilindustrien.

Fortællestilen kombinerer faktabaseret formidling med humor og dialog, hvor forfatterne selv optræder i historien og blander teknologihistorie med kultur og æstetik.

Samlet set er det en nærmest kalejdoskopisk rejse, der handler om alt fra Pong over det første computerspil skabt af en kvinde, Carol Shaw, til legendariske titler som The Oregon Trail og Pac-Man.

Men bogen fortæller også om knap så legendariske spil som Ataris berygtede konsolversion af E.T., der rent fysisk blev begravet i en ørken, ligesom den fortæller om masser af nye spil.

The Age of Video Games er visuelt engagerende og fyldt med detaljer, som både kan vække genkendelse og overraske. Der er især fokus på store navne og konsoller, men også plads til de mindre aktører og mere skæve nedslag i udviklingen.

Samtidig er det en form for kulturhistorie, hvor computerspil bliver set som en udtryksform og en industri på én gang.

Det forudsætter selvfølgelig, at man kan leve med tegneserieformatet, for selve den visuelle fortælling og tidsrejsen kan måske godt i nogle tilfælde fjerne fokus fra det historiske indhold.

Det er således mere en bred introduktion til emnet end et dybdegående værk, men The Age of Video Games fanger i hvert fald fascinationen af det digitale spilrum som kulturel og teknologisk drivkraft kombineret med en stor mængde interessant viden om industrien.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Oleksandra Kolesnyk som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med uddannelsen, da hun startede den hos Bestseller i Spanien - hun viderefører den nu hos netIP. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S