Avatar billede dcgeek Nybegynder
30. oktober 2002 - 11:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan er det muligt?

En atomkerne er jo positivt ladet, men hvordan er det så muligt for elektronerne at kredse rundt om den, da elektroner jo er negativt ladet?
Vil atomkernen ikke tiltrække elektronerne?
Avatar billede danielg Nybegynder
30. oktober 2002 - 11:34 #1
måske glemmer du lige neutronerne inde i kernen der neutraliserer det
Avatar billede dcgeek Nybegynder
30. oktober 2002 - 11:47 #2
nåeh ja... Men selvom de neutraliserer det, så vil den jo stadig være positivt ladet, ikke? Neutronerne holder jo bare sammen på protonerne... for at neutraliserer protoner, må der jo være elektroner! Hvordan kan en ikke-ladet partikel fratage en positivt ladet partikel dens elementarladning (strider jo imod de grundlæggende fysiske love).
Avatar billede the_collector Novice
30. oktober 2002 - 11:53 #3
Jeg er godt nok ikke fysiker, men det har ikke en døjt med neutronerne at gøre, de stabiliserer atomkernen. Det har blandt andet noget at gøre med at den tiltrækningskraft er svag, resten af forklaringen må en fysiker kunne svare på.
Avatar billede spacey Nybegynder
30. oktober 2002 - 18:02 #4
Du har faktisk fået fat i hele essensen af kvantemekaniken - hvis der ikke var mere i det end hvad man normalt lærer i folkeskolen (som er det du beskriver), så ville protonerne tiltrække elektronerne, og hele universet ville kollapse til størrelsen af en fodbold.

Dette er dog (heldigvis!) ikke tilfældet, eftersom der gælder nogle meget specielle regler for disse meget små partikler, og det er faktisk ganske avanceret kvantemekanik som skal til for at forklare disse forhold, men generelt kan man sige at de naturlove vi kender fra vores egen dagligdag kan have noget anden indvirkning og resultat på disse enormt små partikler - bla. spiller elektronens bølgeegenskaber ind.

Hvis du vil vide en masse om dette vil jeg anbefale dig at få fat i en 2.g gymnasie fysikbog (fx. ORBIT 2), da en sådan normalt beskriver emnet på en måde så det er til at forstå, uden at være uddannet fysiker med speciale i kvantemekanik eller lign.

Mvh. Jens