Avatar billede mogenshede Nybegynder
23. december 2002 - 13:51 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Automatisk oprettelse af varenavn-Excel

Hej
I mit excel regne ark har jeg følgende indtastninger I de angivnede celler :

    A        B          C        D
1    _900112  Appelsin  900112  Appelsin

I celle A1 er indtastet varenr med _ (underscore foran - ellers vil excel ikke acceptere det som et navn). Dette varenr er defineret som et navn med referance til celle B1.
Så når jeg taster 900112 i celle C1 vil jeg have excel til automatisk at skrive Appelsin i celle D1.
Jeg har prøvet med Udskift og Erstat men det virker ikke.

Venlig hilsen - Mogens
Avatar billede Chewie Novice
23. december 2002 - 13:53 #1
har du prøvet med funktionen VOPSLAG ??
Avatar billede Chewie Novice
23. december 2002 - 13:55 #2
det kræver dog du har lavet en liste over varenr. + varenavn
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2002 - 13:57 #3
I D1 skriver du:
=RIGHT(A1;6
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2002 - 13:57 #4
=RIGHT(A1;6)
Avatar billede mogenshede Nybegynder
23. december 2002 - 13:57 #5
Til chewie
Jeg prøver lige med VOPSLAG.
Jeg har ikke oprettet en liste men defineret samhørende navne mellem varenr og varenavn.
MHJ
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2002 - 13:58 #6
Glem det, skulle lige læse spørgsmålet rigtigt...
Avatar billede Chewie Novice
23. december 2002 - 14:02 #7
si´ til hvis du skal have hjælp til funktionen !!
Avatar billede mogenshede Nybegynder
23. december 2002 - 14:02 #8
Hej Blackadder
Jeg glemmer det - det virkede ikke rigtigt.
Avatar billede mogenshede Nybegynder
23. december 2002 - 14:06 #9
Hej chewie
Jo tak - jeg vil gerne have hjælp.
Skal jeg lave en liste? Jeg har i kolonne A alle varenumre med angivelse af et _ (underscore) foran og i kolonne B har jeg alle varenavne.
MHJ
23. december 2002 - 14:07 #10
Hvis du vil have Excel til at opfatte din indtastning som tekst kan du starte indtastningen med '
Tegnet bliver ikke vist i cellen efterfølgende.
Har du varenumre -tekst under hinanden i kolonne A og B? - hvis ja er det LOPSLAG() du skal bruge. I D1 Indtaster de =LOPSLAG(C1;A1:Bxx;2)
Avatar billede Chewie Novice
23. december 2002 - 14:10 #11
når ja så behøver jeg vel ikke at forklare :o)
Avatar billede Chewie Novice
23. december 2002 - 14:11 #12
Du kan evt. kigge i hjælp->index der er det faktisk også meget godt foreklaret
23. december 2002 - 14:14 #13
For at få det til at virke, skal du huske at indtaste varenummeret på samme måde som i A1, altså med _
23. december 2002 - 14:17 #14
Eller endnu lettere: slet _ og fjern navngivningen, den er ikke nødvendig, hvis du bruger LOPSLAG()
Avatar billede Chewie Novice
23. december 2002 - 14:21 #15
mogenshede >> jeg ser pluselig jeg har skrevet VOPSLAG ... det må du undskylde jeg mente naturligvis LOPSLAG

sorry
Avatar billede mogenshede Nybegynder
23. december 2002 - 14:21 #16
Jeg prøver lige at forklare lidt mere.
    A          B            C        D
1  _900112  Appelsin      900112  Appelsin
2  _900109  Æble

Hvis jeg indtaster 900112 i celle C1 skal Appelsin fremkomme i celle D1 men hvis jeg indtaster 900109 i celle C1 skal æble fremkomme i celle D1 og så fremdelse hvis jeg har mange flere samhørende varenumre og varenavne i kolonne A og B.
MHJ
Resultatet skal afhænge
Avatar billede Chewie Novice
23. december 2002 - 14:23 #17
i D skriver du

=LOPSLAG(C1;A1:B9;2)
Avatar billede Chewie Novice
23. december 2002 - 14:25 #18
A1:B9 er området ... hvis dit område er større ændre du bare B9 til eks. B65000
23. december 2002 - 14:27 #19
Chewie>> Du skal indtaste _900112 i C1 for at det virker. Indtastningen i C1 skal passe med referencen i tabellen i kolonne A og B.
23. december 2002 - 14:35 #20
Mogenshede>> Jeg vil foreslå at du fjerner dine understregninger i A-kolonnen, det vil gøre det lettere for dig at arbejde med.
Avatar billede mogenshede Nybegynder
23. december 2002 - 14:36 #21
Mange tak for hjælpen - hvem skal jeg mon tildele pointene - I skal vist have 60 hver især.
Venlig hilsen
Mogens
Avatar billede mogenshede Nybegynder
23. december 2002 - 14:39 #22
Til erikjuul
Men hvis jeg fjerner understregningerne i kolonne A kan jeg ikke oprette navnet - under Indsæt / Navn / Definer - Excel skal åbenbart have et tekststreng for at acceptere et navn.
Avatar billede Chewie Novice
23. december 2002 - 14:40 #23
Hvis det er fordi du har varenr. der begynder med 0 kan du formatere cellerne ved at højre klikke til 000000 under brugerdefineret
Avatar billede mogenshede Nybegynder
23. december 2002 - 14:42 #24
Til chewie
Nej det er kun varenr med 9xxxxx
Avatar billede Chewie Novice
23. december 2002 - 14:42 #25
det lyder mærkeligt ... der er ingen problemmer med at oprette navn her uden underscore
Avatar billede Chewie Novice
23. december 2002 - 14:47 #26
Takker for points ..... nååå nej ... men så god jul da
Avatar billede mogenshede Nybegynder
23. december 2002 - 14:49 #27
Hvis jeg skriver 900109 ( som tal ) i A1 kan jeg ikke oprette navnet - Excel siger det er et ugyldigt navn.
Men det er nok fordi jeg skal formatere cellen som tekst først og siden indtaste varenummeret ind.
Det kunne dog være rart at jeg kunne kopiere hele min liste med samhørende varenr og varenavne over i et Excelark. Hvis jeg gør dette beholder Excel ikke formateringen som om det var tekst - selvom jeg formatere alle varenr til tekst inden jeg kopierer dem. Men det er en anden sag - jeg klarer mig nok med denne måde I har foreslået.
Avatar billede mogenshede Nybegynder
23. december 2002 - 14:53 #28
Selv tak - hvis jeg kan overføre points til dig - fortjener du det også.
MHJ
23. december 2002 - 14:56 #29
Det kan godt lade sig gøre at navngive en celle, der indeholder tal. Det er jo netop et af formålene med navngivning at man kan bruge cellenavnet i stedet for cellereference i formler.
Avatar billede Chewie Novice
23. december 2002 - 14:58 #30
det er ok .... de er ikke noget værd aligevel ... jeg er glad for jeg kunne hjælpe selv om jeg fik forviret dig lidt i starten med VOPSLAG

Go´Jul til jer begge